O projekcie
Jak sprawić, aby sesja gry fabularnej przynosiła maksymalną satysfakcję wszystkim uczestnikom?
Jeśli chcesz poznać odpowiedź - wesprzyj właśnie ten projekt!
Update:
Uwaga:
Każdy, kto wsparł projekt na kwotę mniejszą niż 48 zł, może dopłacić brakującą kwotę, jeśli chciałby otrzymać ksiażkę! Wpłaty zostaną zsumowane i nagrody podliczone.
powyżej projekt okładki, muzyka na filmie pochodzi z albumu Imaginarium (Neverhood OST)
Opis projektu
Mistrzowanie RPG ma być publikacją w PDF zawierającą około 85 stron artykułów poświęconych prowadzeniu sesji RPG. W razie uzbierania odpowiednio wysokiej kwoty wydana zostanie również wersja książkowa (więcej o tym poniżej, w opisie dodatkowych celów). Podręcznik przeznaczony jest dla mistrzów gry, którzy mają już za sobą pewną praktykę i orientują się w zagadnieniach gier fabularnych oraz chcieliby, aby ich sesje stały się jeszcze lepsze. Mistrzowanie RPG przedstawi, jak radzić sobie z występującymi na sesjach problemami, jak sprostać wyzwaniom.
Projekt zostanie zrealizowany w 2-3 miesiące od daty ufundowania. Im szybciej uzbieramy kwotę minimalną, tym szybciej rozpoczną się prace!
Już 19zł wystarczy, aby realnie wesprzeć projekt - to tyle co bilet na film (a ile więcej satysfakcji ;). Jeśli chciałabyś/chciałbyś otrzymać drukowaną ksiażkę - koniecznie rozważ wyższe kwoty wsparcia (nawet niewiele wyższe!). Przewiń w dół, aby zobaczyć nagrody za wsparcie!
O autorze:
Gram w RPG regularnie od 2006 roku (a nieregularnie jeszcze dłużej). Jestem sekretarzem w zarządzie Gdańskiego Stowarzyszenia Fantastyki "Alkor". Ukończyłem Wydział Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej (matematyczne zasady rządzące rzutami kośćmi na sesjach nie są mi obce). Przejdź niżej do sekcji Przykładowe rozdziały, aby przekonać się jak będzie wyglądać Mistrzowanie RPG oraz aby poznać moje inne prace.
Czym to się różni od książek z cyklu "Graj Czymś"?
Przede wszystkim Mistrzowanie RPG nie będzie zbiorem luźnych sztuczek, które mają oczarować czy też zaskoczyć graczy. Myślę, że te zagadnienia zostały już dobrze omówione. Zamiast tego przedstawię aspekty poruszane do tej pory tylko w anglojęzycznych podręcznikach, takie jak Social Contract czy Creative Agenda. Uważam, że w rozumieniu RPGów panuje wielki wręcz chaos - przyjęcie pewnego modelu czy też systemu pojęć może nam pomóc zrozumieć fenomen RPG na głębszym niż do tej pory poziomie.
Ponadto chciałbym większy nacisk położyć na mechanikę. Książki Graj Czymś dryfują w stronę czystego storytellingu. Wiem z doświadczenia, że mimo swoich licznych zalet, takie podejście nie zawsze się sprawdza i nie wszystkim odpowiada. Zamierzam bardziej skupić się na 'wykorzystaniu' mechaniki zamiast na jej 'deprecjonowaniu'.
Dlaczego warto mi zaufać?
Mistrzowanie RPG nie będzie zbiorem tylko moich przemyśleń, powstanie w konsultacji z innymi mistrzami gry i graczami o dużym stażu. Będzie opierać się na długo rozbudowywanych, uznanych modelach takich jak GNS theory czy The Big Model.
Od dawna drążę temat RPGów (oraz okazjonalnie LARPów) - poznałem takie systemy jak Klanarchia, Świat Mroku (Wampir, Wilkołak, Mag, Changeling, w tym stare i nowe edycje), Dungeons and Dragons 3.5, Wolsung, Neuroshima, grałem w autorskiej mechanice Mass Effecta mojego przyjaciela (pozdrawiam Bartka).
Jestem zarówno mistrzem jak i graczem, znam dobrze obie strony barykady. Gram nie tylko w papierowe RPGi, ale także te komputerowe (w nie nawet dłużej niż papierowe - mają one wiele rozwiązań, które warto wykorzystać). Uczestniczyłem w spotkaniach na temat RPG organizowanych przez GSF Alkor (pozdrawiam Kubę) oraz wielu panelach.
Przykładowe rozdziały:
Zobacz co już zdążyłem napisać do Mistrzowania RPG:
Testy życia i śmierci
Mini-rozdział:
Meta zasada: Nie ma reakcji na interpretację
Być może zainteresują Cię także inne moje artykuły:
Mechanik egzorcyzmów na larpy i sesje:
http://gsf-alkor.pl/mechanika-egzorcyzmow/
Scenariusz "Na skraju nocy", który zajął 3 miejsce w konkursie "Motyw na scenę":
http://klanarchia.pl/pl/index.php?id=80
Patroni projektu
Spis treści
Oto niektóre z zaplanowanych rozdziałów. Ich kolejność i tytuły mogą się zmienić w trakcie pisania.
I. Fundamenty:
Założenia RPG
ustalenie wspólnej wizji
Dramaturgia a symulacja
dwie podstawowe konwencje – jak sprawnie nimi operować?
Prawa opowieści i spójność logiczna
najważniejszy element sesji gwarantujący satysfakcję graczom
Uczciwość mistrza gry (oraz kiedy nie obowiązuje)
Pozbądźmy się stołu
o potrzebie ekspresji
II. Sterowanie sesją
Utrzymywanie zaangażowania
aby graczom się nie nudziło
Cięcia fabularne – przyśpieszanie tempa
Zaskakujące informacje
o sposobach komunikacji na sesji oraz między sesjami
Rola klimatycznych opisów na sesji
jak bardzo są potrzebne i jak nimi zainteresować?
Porywająca walka
o przygotowywaniu angażujących scen walki i taktyce
Inne zagrożenia oprócz walki
co może stanowić wyzwanie dla graczy?
Bezsensowna śmierć
dlaczego warto trzymać graczy przy życiu i co może być lepsze od śmierci
III. Testy
Kto powinien wykonywać testy?
omówienie różnych podejść i sytuacji
Testy życia i śmierci
czyli jak dawkować zagrożenie
Meta zasada: Nie ma reakcji na interpretację
jak zachować spójność narracji
Testowanie elokwencji
jak zachować balans pomiędzy odgrywaniem rozmów a testami
Rzuty losowe
nie o wszystkim decyduje mistrz gry
IV. Warsztat mistrza
Jak radzić sobie z powergamingiem graczy?
Muzyka na sesji
przydatne programy i praktyczne wskazówki
Wykorzystanie obrazków
o posługiwaniu się ilustracjami
Projektowanie pod graczy
Projektowanie sesji - praktycznie
efektywna organizacja pracy
I inne...
Do projektu dołączy Jakub Kołodziejczak, prezes Gdańskiego Zarządu Fantastyki Alkor w latach 2009-2013, organizator larpów, znawca systemu Warhammer Fantasy Roleplay.
Do projektu dołączy Maciej Jesionowski, członek Polskiego Towarzystwa Badania gier i entuzjasta wykorzystywania planszówek i RPGów w edukacji. Założyciel bloga www.jatygry.pl, który zgłębia tajniki gier, aby później je wykorzystać w edukacji i biznesie. Prowadzi też autorskie warsztaty z gier fabularnych (LARP, RPG, gry planszowe tematyczne i improwizacja).
UDAŁO SIĘ OBNIŻYĆ PRÓG wymagany do druku! Po uzbieraniu 1700zł każdy wspierający na kwotę 48zł i wyższą otrzyma swoją drukowaną wersję książki wraz z zwysyłką. (35zł - odbiór osobisty w Trójmieście).
Wzbogaćmy publikację o klimatyczne, interesujące ilustracje! Im więcej uzbieramy, tym więcej grafik pojawi się w publikacji.
Dlaczego crowdfunding?
- Dzięki wsparciu społeczności moje marzenie może się spełnić i może się stać naszym wspólnym osiągnięciem! Angażując się w projekt, współtworzysz polską myśl RPG.
- Dzięki Polak Potrafi publikacja trafia bezpośrednio do osób zainteresowanych jej przeczytaniem. Znikają problemy z szacowaniem liczby odbiorców i nie ma niepotrzebnych nadwyżek - każda złotówka zostaje dobrze wykorzystana. A im więcej uzbieramy, tym lepsza będzie publikacja.
- Pieniądze, które trzeba będzie wyłożyć podczas realizacji są potrzebne na korektę i skład, ilustracje, wywiad, konsultacje.
- Zakończenie projektu sukcesem, będzie dla mnie wielką motywacja do pracy, ponieważ będę wiedział, ile osób mi zaufało i czeka na wyniki.