Dołącz do naszej społeczności!

O projektodawcy

Tomasz Tomcat Ferdek

Tomasz Tomcat Ferdek

Warszawa

Urodzony miłośnik samochodów, już jako dziecko miał głowę pełną motoryzacyjnych pomysłów, które z pasją przelewał na papier. Po zrobieniu prawa jazdy i licencji, startował w rajdach w samochodach które sam przygotowywał, jednakże choroba przerwała jego karierę. Kilka lat później ukończył podyplomowe studia w kierunku Eksperymentalne i numeryczne metody projektowania konstrukcji inżynierskich na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej, nabywając bezcenną wiedzę którą wykorzystał w praktyce podczas konstruowania Kozmo.

Napisz wiadomość do Projektodawcy

48 Wspierający

1% Postęp

1419 PLN z 100000 PLN

Zakończony Cel nie został osiągnięty

Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania (model "wszystko albo nic") do 30.06.2013 00:12

Kozmo - polski samochód sportowy

O projekcie

Auto zrodzone z pasji i marzeń, stworzone aby przybliżyć świat wyścigów. Niedrogi samochód wyścigowy dopuszczony do ruchu ulicznego.

Witajcie,

Przedstawiam Wam historię budowy mojego kit-cara realizowanego w całości wg mojego własnego projektu. Pierwszy pomysł zbudowania własnego auta pojawił się 9 grudnia 2005 roku. Miał to być kit-car z zamkniętym nadwoziem o masie do 550 kg na podzespołach produkowanego w Polsce Fiata Seicento. Niska masa, wielkoseryjne elementy mechaniczne i architektura typowa dla samochodu wyścigowego miały dać w rezultacie niesamowicie skuteczny, a przy tym wyjątkowo niedrogi samochód sportowy. Byłby to jednocześnie pierwszy nowoczesny polski samochód sportowy, rywalizujący bez żadnych kompleksów z autami sportowymi światowej klasy. Nikt się nie spodziewał, że kilka lat później, prototyp wyposażony w najsłabszy możliwy w tej architekturze silnik [55 KM] będzie szybszy na torze wyścigowym niż Subaru Impreza GT…

„Więcej mocy to więcej prędkości na prostych,
mniej masy to więcej prędkości wszędzie”
– Colin Chapman, kierowca F1, założyciel marki Lotus.

W prototypie obecnie zamontowany jest silnik 1100 ccm o mocy 55 KM ale docelowa konfiguracja seryjna będzie napędzana silnikiem 1,4 litra turbo (T-Jet) o mocy seryjnej 135 KM, możliwej do zwiększenia nawet do 230 KM. Koncept opiera się na kilku podstawowych założeniach :

1.      Architektura typowa dla samochodów wyścigowych [rurowa rama przestrzenna] 2.      Niedrogie i łatwo dostępne elementy mechaniczne z popularnych modeli Fiat/Alfa Romeo
3.      Wyposażenie umożliwiające dopuszczenie auta do ruchu ulicznego i użytkowanie na co dzień.

Obecnymi konkurentami Kozmo na rynku samochodów sportowych są:

Alfa Romeo 4C
Silnik: 1.75T
Moc: 240 KM
Przyśpieszenie 0–100 km/h: 4,5 s
Długość: 399 cm
Szerokośc: 200 cm
Wysokość: 118 cm
Rozstaw osi: 250 cm
Masa: 895 kg

Lotus Elise
Silnik: 1.6
Moc: 136 KM
Przyśpieszenie 0–100 km/h: 6,5 s
Długość: 382 cm
Szerokośc: 172 cm
Wysokość: 112 cm
Rozstaw osi: 230 cm
Masa: 876 kg

Lotus Elise S
Silnik: 1.8+kompresor
Moc: 220 KM
Przyśpieszenie 0–100 km/h: 4,6 s
Długość: 382 cm
Szerokośc: 172 cm
Wysokość: 112 cm
Rozstaw osi: 230 cm
Masa: 924 kg

KOZMO
Silnik: 1.4T
Moc: 135–230 KM
Przyśpieszenie 0–100 km/h: 4,5–6 s
Długość: 350 cm
Szerokośc: 170 cm
Wysokość: 125 cm
Rozstaw osi: 234 cm
Masa: 650–750 kg

Kozmo na tle konkurencji jest autem bardziej bezkompromisowym, bardziej przygotowanym na prawdziwą rywalizację sportową, ale pozostając nadal możliwe do codziennej eksploatacji na drodze. Jest seryjnie wyposażony w klatkę bezpieczeństwa będącą stałym elementem struktury auta, więc nie wymaga żadnych przeróbek nadwozia aby bezpiecznie ścigać się na torze. Mniejszy silnik i uproszczona konstrukcja pozwoliły ograniczyć długość auta i jego masę, co wpływa pozytywnie na osiągi i precyzję prowadzenia.
Docelowo Kozmo będzie możliwe do zamówienia w postaci gotowej w wybranej specyfikacji, lub jako zestaw do samodzielnego złożenia (kit-car). Produkcja seryjna zakłada wytworzenie w pierwszym roku kilkudziesięciu samochodów, bardziej odległy horyzont czasowy jest trudniejszy do oszacowania z uwagi na unikatowość tego przedsięwzięcia.

OPIS projektu :

ETAP 1. Wszystko zaczęło się od szkiców na kartce A4.Marzył mi się mały samochód sportowy, dwu-osobowy z silnikiem z tyłu. Niedrogi, o prostej konstrukcji i maksymalnie skuteczny w szybkiej jeździe, a ponadto gotowy w każdej chwili do wyjazdu na tor lub rajdowy odcinek specjalny.
 

ETAP 2. Zaprojektowanie ramy i nadwozia w formie cyfrowej.

 

ETAP 3. Konstrukcja ramy przestrzennej.

 

I nadszedł długo oczekiwany dzień pierwszego odpalenia.

ETAP 4. Testy na torze.
28 grudnia 2008 roku odbyła się pierwsza jazda prototypowego podwozia.

W kwietniu odbyliśmy kilka prawdziwych testów na Torze Redeco we Wrocławiu. Głównym kierowcą testowym był mój najmłodszy brat, który jak mało kto potrafi ustawić zawieszenia i wycisnąć z prototypu ostatnie poty.


ETAP 5. Model nadwozia.
Mając już sprawdzoną i jeżdżącą ramę zacząłem robić model nadwozia. Model musi odzwierciedlać kształt prawdziwej karoserii. Na jego podstawie powstaną formy (negatywy kształtów), wykorzystywane do produkcji rzeczywistych elementów nadwozia. Model taki robi się często z gliny lub ze styropianu wykończonego z wierzchu masą gipsową. Tu wybrany został styropian ze względu na to, że w tym przypadku model miał być osadzony na prawdziwym szkielecie prototypu. Jako, że na etapie rozpoczęcia prac maszyny CNC pracujące w trzech wymiarach były jeszcze bardzo kosztowne, projekt zakładał wykorzystanie sklejonych ze sobą profili wyciętych cyfrowo w dwóch wymiarach z płyt 5-centymetrowego styropianu o podwyższonej gęstości. Po dokładnym spasowaniu i sklejeniu wyciętych i skrupulatnie ponumerowanych puzzli, należało wstępnie wygładzić „schodki” i nierówności, następnie zagipsować i zeszlifować powierzchnie. Na każdym etapie konieczne jest dokładne pilnowanie symetrii obu stron nadwozia. Aby ją kontrolować konieczne jest obmierzenie nadwozia, naniesienie na powierzchni siatki mierniczej, i dokładne porównywanie wszystkich miejsc grzebieniem modelarskim. Po otrzymaniu kształtu nadwozia zgodnego z projektem pozostaje pocięcie modelu na elementy składowe nadwozia (tzn. oddzielić drzwi i klapy) i precyzyjnie je wykończyć, łącznie z profilami technicznymi. Kiedy każdy element jest już finalnie ukształtowany, całość należy zagruntować natryskowo aby powierzchnia nadawała się do zdjęcia formy.

Ramy okien wykorzystują elementy z Fiata Seicento i Alfy Romeo GTV.

Od połowy roku 2008 projekt został przeniesiony z Wrocławia do Warszawy

Podstawowe narzędzie używane przy modelowaniu – grzebień modelarski.

http://www.youtube.com/watch?v=M_EhHRZBcoA

Zestawienie przed/po zeszlifowaniu.
 

Gdy kształty nadwozia zostały wymodelowane zgodnie z projektem, nadwozie pociąłem na poszczególne elementy.

Same drzwi pochłonęły szaloną ilość pracy :

Oto jak wyglądało auto na końcowym etapie szlifowania gipsu, przed oddaniem do zagruntowania u lakiernika.

I zafoliowane KOZMO:

ETAP 6. Gruntowanie.
Obecnie model nadwozia jest zagruntowany, gotowy do wykonania form, które posłużą do seryjnej produkcji finalnych elementów nadwozia.

I aktualnie dotarłem właśnie do tego punktu.

Aby ukończyć prototyp potrzebne jest Wasze wsparcie.

Dziękuję za wytrwałość tym, którzy doczytali do tego miejsca ;-)

Link do mojej strony z aktualnym dziennikiem budowy:
Oficjalna strona: http://www.kozmo.pl
FB: http://www.facebook.com/kozmo.cars  

Kozmo w mediach:

http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Kozmo-polski-samochod-sportowy,wid,15453108,wiadomosc.html

http://rallynews.pl/lang.en/no/pnews/4014

http://www.rajdy.v10.pl/KOZMO,polski,kitca...wych,69709.html 

Na co pójdą pieniądze:

Zebrane tutaj pieniądze pomogą zrealizować najkosztowniejszy etap budowy Kozmo czyli wykonanie wysokiej jakości form nadwozia i elementów wnętrza przy pomocy których zbudujemy pierwsze gotowe nadwozie i wnętrze.

Jeśli ten projekt zakończy się sukcesem uruchomimy następny, którego celem będzie zebranie pieniędzy na:
– na wykonanie serii testów prototypu
– na doprowadzenie prototypu do postaci produkcyjnej
– na sfinansowanie promocji

Pozdrawiam

Tomasz Ferdek