O projekcie
Co chcemy osiągnąć?
Celem projektu jest wydanie pierwszej książki zawierającej reprodukcje kompletu czternastu akwarel Eduarda Gaertnera z 1851 r. przedstawiających obiekty Królewskiej Kolei Wschodniej leżące między Krzyżem Wielkopolskim a Bydgoszczą. Prace nad książką trwały od 2012 r.; obejmowały kwerendy archiwalne i studia terenowe. W tej chwili tekst i materiał ilustracyjny są przygotowane, trwają prace nad projektem i składem książki. Zdobyliśmy wszystkie niezbędne pozwolenia instytucji dysponujących prawami autorskimi do archiwaliów. Uznaliśmy, że książkę należy wydać w najwyższej możliwej jakości, ponieważ tylko w ten sposób będziemy w stanie oddać piękno i detale oryginalnych akwarel. Koszty wydania są wysokie i tylko wspólnym wysiłkiem możemy doprowadzić do zebrania kwoty umożliwiającej doprowadzenie naszego projektu do końca. Liczymy, że nasza publikacja zainteresuje zarówno regionalistów, jak i miłośników kolei, techniki i osoby zainteresowane sztuką i architekturą.
Jeśli zbierzemy zakładaną kwotę, książka ukaże się w pierwszej połowie lutego 2018 r.
Fragmenty dwóch akwarel Eduarda Gaertnera i projekt okładki książki
Budżet projektu
Aby wydać książkę potrzebujemy sfinansować przygotowanie materiałów do druku, skład i druk. Łącznie, zakładając nakład rzędu 500 egzemplarzy i uwzględniając środki pozyskane już od sponsorów, musimy zebrać kwotę minimum 15 tys. zł. Pozwoli ona na pokrycie części kosztów przygotowania projektu graficznego, składu, tłumaczeń, korekty, druku i oprawy nakładu, przesyłek pocztowych oraz prowizji portalu PolakPotrafi.pl i Transferuj.pl (7,5% wartości projektu).
Dlaczego crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe?
Nad przygotowaniem książki pracowaliśmy z różną intensywnością od 2012 r. W tym czasie odwiedzaliśmy archiwa, studiowaliśmy literaturę oraz prowadziliśmy badania terenowe. W efekcie przygotowaliśmy bogato ilustrowany tekst, w którym opisujemy kontekst powstania Królewskiej Kolei Wschodniej i w detalach odnosimy się do przedstawionych na akwarelach Gaertnera obiektów. Ostatni etap prac to wydanie książki na wysokim poziomie, zarówno jeśli chodzi o stronę artystyczną, jak i techniczną. Uznaliśmy, że społeczność miłośników kolei i osób zainteresowanych historią architektury, a także regionalistów jest na tyle duża, że możemy pokusić się o próbę wspólnego sfinansowania wydania książki. W ten sposób wszyscy mamy szansę stać się współtwórcami sukcesu przedsięwzięcia i razem czerpać satysfakcję z doprowadzenia go do finału w postaci wydania ksiażki.
Ta forma finansowania sprawdziła się w przypadku pierwszego tomu serii "Biblioteczka Pilska", czyli książki dotyczącej zdjeć lotniczych Piły, którą wydaliśmy dzięki zbiórce na portalu Polak Potrafi przeprowadzonej na przełomie 2013 i 2014 r.
Co stanie się, jeśli przekroczymy zakładaną wartość projektu?
Od wielkości zebranej kwoty w oczywisty sposób zależy wielkość nakładu książki. Jeśli uzyskamy nadwyżkę środków, pulę kilkudziesięciu egzemplarzy przekażemy bibliotekom i regionalnym placówkom muzealnym z miejscowości, o których traktuje książka.
Kim są osoby zaangażowane w przygotowanie książki?
Rafał Ruta - zawodowo entomolog i przyrodnik, pracownik naukowy Uniwersytetu Wrocławskiego, "po godzinach" regionalista i miłośnik historii Piły i okolic. Współautor książek "Było takie miasto. Piła na dawnych kartach pocztowych 1896-1944" (wspólnie z Maciejem Usurskim, wyd. 2013) oraz "Piła na zdjęciach lotniczych 1914-1945" (wspólnie z Maciejem Usurskim i ks. Robertem Kulczyńskim, wyd. 2015). W kwartalniku "Kronika Wielkopolski" publikował artykuły dotyczące m. in. biografii przyrodnika, Richarda Frase i najstarszego planu Piły z 1805 r. (wspólnie z Maciejem Usurskim). Więcej informacji na stronie www. Współautor książki, odpowiada za stronę merytoryczną tekstów, kwerendy archiwalne i dokumentację aktualnego stanu obiektów z akwarel Gaertnera.
Maciej Usurski - historyk, kustosz Muzeum Stanisława Staszica w Pile, uczestnik Spotkań Staszicowskich. Od 2002 r. publikuje artykuły w dwuroczniku "Zeszyty Staszicowskie". Autor kilkunastu wystaw czasowych (m. in. "Studnia nieszczęścia czyli Piła w 1893 roku", "Staszicowskie miejsca pamięci w Pile", "Być narodowi użytecznym. Stanisław Staszic i Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk 1800-1832", "Staszic w mundurze urzędnika"), współautor publikacji poświęconych historii Piły: monografii "Zarys dziejów Piły w latach 1945-2000" i "Było takie miasto. Piła na dawnych kartach pocztowych 1896-1944" (wspólnie z Rafałem Rutą). W latach 2013-2014 prowadził cykl gawęd poświęconych historii miasta w Muzeum Stanisława Staszica i Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Pile. Autor scenariuszy do filmów o pilskich osiedlach: Górnym i Koszycach. Publikuje także w "Kronice Wielkopolski". Współautor książki, odpowiada za stronę merytoryczną tekstów i kwerendy archiwalne.
Leszek Szurkowski - doktor habilitowany w zakresie fotografii i multimediów. Od 1972 r. jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Brał udział w ponad 150 wystawach zbiorowych i 55 indywidualnych w Polsce i zagranicą. Oprócz fotografii zajmuje się multimediami i projektowaniem książek, za które kilkukrotnie otrzymał nagrody i wyróżnienia, w tym dwukrotnie "Pióro Fredry" za najpiękniejszą książkę roku. Współpracował m. in. z wydawnictwem Bosz, dla którego projektował m. in. książki "Chopin", "Polska", "Styl zakopiański Stanisława Witkiewicza". Zaprojektował również album "Niedenthal Chopin. XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina", a wraz z Barbarą Banaś przygotował książkę "Secesja w architekturze Wrocławia". Więcej informacji na stronie szurkowski.com. Odpowiada za projekt i przygotowanie książki do druku.
Opis książki
Gdy w 2012 roku dotarliśmy do oryginalnych akwarel Eduarda Gaertnera niemal natychmiast uznaliśmy, że koniecznie trzeba doprowadzić do wydania książki z ich reprodukcjami i obszernym komentarzem. W przypadku Piły, która pozostaje w centrum naszych zainteresowań, w skład cyklu wchodzą dwie akwarele (w tym jedna nigdy nie reprodukowana w literaturze przedmiotu) będące najstarszymi wiernymi przekazami ikonograficznymi z tego miasta. Dbałość autora akwarel o detale i kompozycję sprawia, że te niemal fotograficzne wizerunki ukazują nie tylko obiekty kolejowe, ale także panoramy miejscowości, infrastrukturę kolei i pracowników kolejowych, a w jednym przypadku - również robotników budowlanych. Postanowiliśmy zadbać o ukazanie akwarel Gaertnera w szerszym kontekście i opisać w skrócie genezę Kolei Wschodniej, moment otwarcia linii i jej działalność w pierwszych latach istnienia. W opisach ograniczyliśmy się do pierwszych ok. 10 lat działania linii. W wielu przypadkach udało nam się dotrzeć do mało znanych relacji z epoki, które cytujemy w tekście. W książce zamieściliśmy również nieznane w krajowej literaturze informacje o Eduardzie Knoblauchu - architekcie niektórych dworców Kolei Wschodniej. Poza tym w publikacji znalazły się obszerne fragmenty broszury - przewodnika autorstwa Knoblaucha z opisem linii kolejowej i miejscowości położonych na trasie Ostbahnu. Osobny rozdział poświęciliśmy źródłom kartograficznym związanym z Królewską Koleją Wschodnią. Odnaleźliśmy w archiwach i opisaliśmy nie tylko plany przedstawiające warianty przebiegu wspomnianego odcinka Ostbahnu, ale również stacje kolejowe w Bydgoszczy i Pile. Na szczególną uwagę zasługują dwa plany pilskiej stacji i rękopiśmienny plan, na którym oznaczono położenie starego i nowego budynku głównego dworca w Pile. W drugiej części książki omawiamy akwarele, ale przy okazji przedstawiamy też obecny stan widocznych na nich obiektów oraz analizujemy historię ich przebudów posiłkując się archiwalnymi i współczesnymi fotografiami. Poniżej zamieszczamy spis treści książki, która w planowanym przez nas kształcie liczyć będzie 132 strony formatu 24x22 cm i ponad 60 ilustracji, w tym 14 akwarel Gaertnera, 25 reprodukcji archiwalnych dokumentów i portretów oraz ponad 20 współczesnych fotografii. Książka będzie drugim tomem serii "Biblioteczka Pilska".
Uwaga: po miesiącu prac nad książką zdecydowaliśmy się wprowadzić szereg korzystnych zmian: format z 24x22 cm wzrósł do 27,5x24 cm, a objętość ze 132 do 144 stron. Liczba ilustracji wzrosła z 60 do 75, a dodatkowo w książce znajdzie się prawie 20 powiększeń akwarel!
Lokalizacja obiektów przedstawionych na akwarelach Eduarda Gaertnera
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
Część I. Królewska Kolej Wschodnia
Geneza, budowa i otwarcie odcinka Krzyż Wielkopolski-Bydgoszcz Królewskiej Kolei Wschodniej
Funkcjonowanie Królewskiej Kolei Wschodniej, tabor i infrastruktura
Architektura dworców, Eduard Knoblauch
Królewska Kolej Wschodnia w źródłach kartograficznych
Część II. Cykl akwarel Eduarda Gaertnera z 1851 roku
Eduard Gaertner
Dworzec w Krzyżu Wielkopolskim
Dworzec w Wieleniu
Dworzec w Trzciance
Dworzec w Pile
Most na Gwdzie w Pile
Wiadukt drogowy koło Rzadkowa
Dworzec w Miasteczku Krajeńskim
Dworzec w Białośliwiu
Dworzec w Osieku nad Notecią
Most na Łobżonce
Dworzec w Nakle nad Notecią
Most na Brdzie w Bydgoszczy
Dworzec w Bydgoszczy
Most na Wdzie
Summary
Zusammenfassung
Bibliografia
Stacja kolejowa w Osieku - po prawej dworzec z 1851 r.
Recenzja
O recenzję maszynopisu książki poprosiliśmy historyka, dr. hab. Mirona Urbaniaka z Uniwersytetu Wrocławskiego. Fragment recenzji zamieszczamy poniżej.
"Czytelnikom zdawać by się mogło, że o Królewskiej Kolei Wschodniej wiemy już wszystko, wszak to mityczna wręcz arteria kolejowa dawnych Prus, owiana sławą i różnymi legendami. Tymczsem książka Rafała Ruty i Macieja Usurskiego zaskakuje nietuzinkowym ujęciem tematu, w którym za główne źródło naszej wiedzy o infrastrukturze materialnej linii w połowie XIX w., posłużyły fotograficzne wręcz akwarele Eduarda Gaertnera. Autorzy wykorzystali w publikacji również dokumenty z polskich i niemieckich archiwów, ubarwiając całość interesującymi cytatami, m. in. z ówczesnej prasy, a rzeczywistość towarzyszącą Ostbahnowi w chwili uruchomienia z powodzeniem skonfrontowali z zachowanym współcześnie dziedzictwem Kolei Wschodniej. Dzięki wykorzystaniu bardzo różnorodnych źródeł publikacja ta w tym zakresie jest nowatorska, ponadto niezwykle cenna z uwagi na zupełnie nowe i dotychczas nieznane ustalenia z pogranicza historii oraz historii nauki i techniki. Nie mam też najmniejszych wątpliwości, że dzięki wysiłkowi Autorów nasza wiedza o początkach Kolei Wschodniej na ziemiach polskich została pogłębiona, a przy okazji praca ta zmusza również do refleksji nad przyszłością tej bogatej spuścizny kolejowej wykreowanej w latach 50. i 60. XIX w. na przeszło 700-kilometrowej trasie od Berlina aż do Królewca."
Przebieg Królewskiej Kolei Wschodniej na mapie z 1856 r.
Dlaczego warto nas wesprzeć?
- Jest to pierwsza publikacja zawierająca reprodukcje wszystkich 14 akwarel Eduarda Gaertnera przedstawiających obiekty Królewskiej Kolei Wschodniej.
- W książce znajdą się reprodukcje wizerunków budynków kolejowych i obiektów inżynieryjnych z Krzyża Wielkopolskiego, Wielenia, Trzcianki, Piły, Rzadkowa, Miasteczka Krajeńskiego, Białośliwia, Osieka nad Notecią, Nakła nad Notecią, Bydgoszczy i okolic Terespola Pomorskiego. Dla części wymienionych miejscowości, w tym Piły, są to najstarsze źródła ikonograficzne przedstawiające miasto.
- Oprócz akwarel, w książce znajdą się opisy genezy i pierwszych lat działalności Królewskiej Kolei Wschodniej przygotowane przez autorów w oparciu o prowadzone w tym celu kwerendy.
- W książce wykorzystano również szereg źródeł kartograficznych, które do tej pory nie były opisywane w literaturze (w tym dwa plany stacji kolejowej w Pile).
- Dodatkowo opisano aktualny stan każdego z obiektów namalowanych przez Gaertnera opatrując opisy ilustracjami.
- Wartość merytoryczną publikacji docenił recenzent książki, dr hab. Miron Urbaniak, uznając książkę za "niezwykle cenną z uwagi na zupełnie nowe i dotychczas nieznane ustalenia z pogranicza historii oraz historii nauki i techniki".
- Projekt graficzny książki powierzyliśmy wybitnemu artyście, p. Leszkowi Szurkowskiemu, dzięki czemu książka zadowoli zarówno miłośników historii techniki, jak i bibliofilów.
- Wspierając projekt zapewnisz sobie gwarancję otrzymania egzemplarza książki w najlepszej cenie.
- Dzięki wkładowi finansowemu sponsorów, którzy zdecydowali się wesprzeć naszą inicjatywę jeszcze przez przed ogłoszeniem zbiórki na portalu Polak Potrafi, pokrywasz głównie koszty druku i tylko część kosztów składu, dzięki czemu oferowana cena jest o ok. 40% niższa od realnej wartości książki.
- Zainteresowani otrzymają dedykację od autorów.
- Lista osób i instytucji wspierających projekt zostanie wydrukowana w książce.
Wspierając projekt staniesz się posiadaczem unikatowej publikacji - pierwszej książki zawierającej reprodukcje kompletu akwarel Eduarda Gaertnera przedstawiających Królewską Kolej Wschodnią.
Dziękujemy za każdą wpłatę!
Odwiedź nas na Facebooku
Media o Twoim projekcie:
Piła. Kolej Wschodnia na akwarelach Gaertnera ukaże się drukiem. Sukces akcji na Polakpotrafi.pl
To już pewne w 102 procentach! \"Kolej Wschodnia na akwarelach Gaertnera\" ukaże się drukiem! Pieniądze na wydanie albumu z reprodukcjami akwareli Gaertnera z 1851 r. przedstawiających obiekty Królewskiej Kolei Wschodniej od Krzyża Wlkp. do Bydgoszczy uzbierano na portalu PolakPotrafi.pl
Trwa zbiórka pieniędzy na wydanie książki „Królewska Kolej Wschodnia na akwarelach Eduarda Gaertnera z 1851 roku”
Od soboty 2 grudnia na portalu polakpotrafi.pl trwa zbiórka funduszów, która ma umożliwić wydanie przygotowanej przez Macieja Usurskiego i Rafała Ruty książki „Królewska Kolej Wschodnia na akwarelach Eduarda Gaertnera z 1851 roku”.
Kolej Wschodnia na akwarelach Gaertnera
W połowie XIX wieku powstała Królewska Kolej Wschodnia łącząca Berlin z Bydgoszczą. Natomiast w roku 1851 Eduard Gaertner namalował czternaście akwarel przedstawiających najważniejsze obiekty infrastrukturalne od Krzyża Wielkopolskiego do Bydgoszczy. Grupa pasjonatów z Piły chciałaby wydać książkę
Królewska Kolej Wschodnia na akwarelach
Ruszyła zbiórka pieniędzy na wydanie książki “Królewska Kolej Wschodnia na akwarelach Eduarda Gaertnera z 1851 roku”. Książkę przygotowali pasjonaci pilskiej historii Maciej Usurski i Rafał Ruta.
Kolej Wschodnia na akwarelach Gaertnera
Jest to pierwsza publikacja zawierająca reprodukcje wszystkich 14 akwarel Eduarda Gaertnera przedstawiających obiekty Królewskiej Kolei Wschodniej. Celem projektu jest wydanie pierwszej książki zawierającej reprodukcje kompletu czternastu akwarel Eduarda Gaertnera z 1851 roku, przedstawiających obi