Miło Cię widzieć!

Ładowanie strony

O projektodawcy

Aleksandra Grącka

Aleksandra Grącka

Zławieś Wielka, Polska

Absolwentka PSEiPT w Toruniu oraz Lart Studio w Krakowie.Obecnie studentka PWST w Krakowie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.Współpracowała z CSW w Toruniu w ramach realizacji spektaklu dyplomowego,uzyskując przy tym tytuł Animatora Kultury.Finalistka OLiJP specjalizacji teatrologicznej.Działalność filmowa;„Rodzeństwo”reż. Bartłomiej Bala,2016 r.,„Maria Magdalena-All is one”,reż. Michał Pańszczak,2015 r.,„Powidok”,reż. Piotr Dudak,2014 r.Jej debiut
w pełnometrażowym filmie „Pociecha” reżyserii Pawła Podlejskiego przewidywany jest na jesień tego roku. 

Napisz wiadomość do Projektodawcy

3246 PLN z 3000 PLN

56 Wspierający

Udany! Cel osiągnięty

108%

Model finansowania: "wszystko albo nic". Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 02.07.2016.

Paloma

O projekcie

Historia powstania projektu

 

             Stworzony przeze mnie performance jest wynikiem pracy na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu z profesorem Brianem Michaels'em. Jednakże był to tylko punkt wyjścia do dalszej pracy nad projektem. Zadanie było proste: " Znajdźcie postać, która w jakiś sposób was inspiruje, intryguje, która jest dla was autorytetem, bądź która po prostu was porusza." Dla mnie okazało się ono jeszcze prostsze, ponieważ postać meksykańskiej malarki jest bardzo bliska mojemu sercu, podejściu do życia oraz związanych z nim trudach. Postanowiłam więc wybrać trzy mianowniki, które nas łączą i na ich podstawie stworzyć performance, który będzie dział się tu i teraz, za każdym razem, w jakimkolwiek miejscu i z jakimikolwiek ludźmi. Performance, który będzie żył i stanowił studnię doświadczeń dla odbiorcy. W kolejnym etapie pracy będzie on punktem zapalnym do dalszego tworzenia.

 

 

 CIĘŻAR :

 

                  I. 
   Po pierwsze polio, choroba która początkowo dawała Fridzie ograniczenia fizyczne, a te z kolei pozwoliły jej na stworzenie silnej osobowości jak i unikatowej kreacji wizualnej. Kolejnym elementem składowym jest wypadek autobusowy, w następstwie którego Frida doznała szeregu poważnych urazów. Liczne złamania kręgosłupa, obojczyka, połamania żeber i miednicy, 11 złamań prawej nogi, zwichnięcia stóp i przedramienia, a także przebicie jej podbrzusza i macicy przez stalowy pręt autobusu doprowadziły do wielomiesięcznej rekonwalescencji w trakcie której Frida była unieruchomiona w odlewie gipsowym. W dorosłym życiu Frida Kahlo trzykrotnie zachodziła w ciąże, jednakże tak liczne obrażenia nie pozwoliły jej na urodzenie dziecka. Do walki z trzecim ciężarem stanęła dobrowolnie, wiążąc się z Diego Rivierą. Mimo licznych i bardzo burzliwych kłótni, a także notorycznych zdrad, para nie mogła bez siebie funkcjonować.

 

                     II.


   Moje życie, mimo, że to zaledwie 22 lata, jest mocno powiązane z ograniczeniami. Pierwsze zdarzyło się kiedy miałam 4 lata i jak każde dziecko uwielbiałam bawić się w berka, przewróciłam się ale nie mogłam już wstać. Okazało się, że zachorowałam na chorobę Perthesa, która powoduje zanik głowy kości udowej. Przez pół roku leżałam na specjalnym łóżku, które wyciągało moje nogi by zrobić miejsce na odbudowę kości, przez kolejne dwa lata miałam na swoich obydwu nogach od kostek do bioder gips, nogi były w pozycji konta rozwartego, który posiadał poziomą poprzeczkę przebiegającą od prawego do lewego kolana. Nauka ponownego chodzenia odbywała się w 7 roku mojego życia.

 

                       III.

                       Założenia ogólne związane z ciężarem, który chciałam wykorzystać w projekcie miały ukazywać fizyczne i prawdziwe zmagania się z ograniczeniami.

 

 

 

 

          WOLA WALKI:

                   I.

                        Jest to całe zawzięcie Fridy, związane z odzyskiwaniem sił zdrowotnych, podejmowaniem prób urodzenia dziecka, nauką życia z mężczyzną, który nie jest tylko dla niej oraz stałej potrzebie tworzenia. Frida jest kobietą, która nigdy się nie poddała. Pod koniec życia, kiedy wreszcie pozwolono jej na wystawę w Meksyku, a ona nie mogła już wstać z łóżka, więc zjawiła się na swojej własnej wystawie w łóżku. Są również informacje, które mówią o trzykrotnym pośmiertnym „żegnaniu” się z bliskimi. Jej siostra, mówiła o gęsiej skórce, która pojawiła się na ciele Fridy, kiedy ta przepraszała ją za zdradę z Diego. Ten z kolei opowiadał o jej włosach, które nagle się zelektryzowały. A osoby uczestniczące w uroczystości palenia jej ciała, przeraziły się kiedy pod wpływem ciepła ognia jej ciało z pozycji leżącej zmieniło ustawienie na siedzące, a jej powieki podniosły się w górę. Są to oczywiście zeznania, a może historie, które żyją własnym życiem. Ale biorąc pod uwagę jej zawziętość, upór i wolę walki, którą mogłaby obdarzyć pół świata – zatrzymuje na chwilę naszą uwagę.

 

                   II.      

                         W moim życiu również nie istnieje możliwość poddania się. Jest to zarówno moja najlepsza cecha jak i największy strach jaki mnie ogarnia. Kiedy ktoś pyta się mnie czego się najbardziej boję – odpowiadam: „Utraty woli walki, że kiedyś wstanę rano i nie będę miała siły, nie będę walczyć o swoich bliskich, o siebie”. Nie potrafię odpuszczać jeżeli za coś się zabieram. Tego też nauczyła mnie choroba i ciężka praca by wrócić do formy. Tego tez nauczyli mnie rodzice, którzy nie pozwolili na to żeby moje dzieciństwo było odbierane przez pryzmat choroby. W momencie kiedy dostałam się na wymarzoną uczelnię, na co pracowałam od czasów bardzo dawna, wiedziałam że nic mnie nie powstrzyma żeby nie stracić swojej szansy. 

 

                   III.                 

                           Wola walki w projekcie przejawia się repetycją ruchu, który zmienia się wraz z nawarstwiającym się ciężarem.

 

 

         TRWANIE:

 

                I.             

                    Frida obcuje nadal w świecie za pomocą swoich obrazów, które po sobie pozostawiła. One oddają jej emocje, jej zmagania, jej miłość do Diega, czasem nienawiść do niego, wierność Meksykowi, czułość na otaczający i zmieniający się wokół niej świat. Jej obrazy porównywane są do prymitywizmu, ale siła oddania wszystkich zbieranych w sobie emocji wychodzi poza ramy obrazów i porusza wyobraźnie odbiorców. 

 

                II.           

                   Ja dopiero na to czekam. Jest to moje marzenie, by być dla kogoś elementem rozbudzającym wyobraźnię, wydobywającym emocje, zarówno te pozytywne jak i te negatywne, dać odbiorcom siebie by dzięki temu mogli odnaleźć zarówno swoje pragnienia jak i obawy.

 

                III.           

                     Z powodu ostatniego punktu, mój projekt jest zmienny. W procesie dziania się na scenie powstaje forma, z której ja wychodzę co powoduje zejście ze sceny, jednak sama forma zostaje, zostaje też atmosfera i zostają wszystkie emocje, które mają w sobie odbiorcy.

 SZCZEGÓŁY PROJEKTU 

 I.            STRUKTURA

                  Projekt składa się z dwóch części. Pierwszej, która jest jednorazowym występem i drugiej jako wystawy stałej, która pozostaje w przestrzeni muzealnej.

 

1)      CZĘŚĆ PIERWSZA – PERFORMANCE

Ruch wykorzystywany w performance'ie opiera się przede wszystkim na założeniach Obstruction technique zapoczątkowanej najpierw w pracy z aktorami przez Nancy Spanier. Jej metoda opierała się na dawaniu przeszkód aktorom, które kontrastowały do ich ról, w ten sposób wypełniała ich myślenie o roli. Następnie proces ten wykorzystał Palle Granhoj, w pracy z tancerzami. „Odbierając” sobie części ciała i jednocześnie „dodając” sobie ciężar, ta sama sekwencja ruchowa zmienia swoją jakość nadając przy tym dodatkowy wymiar emocjonalny.

2)      CZĘŚĆ DRUGA – WYSTAWA

Ta część jest poświęcona wystawie stałej, która zostawałaby w przestrzeniach muzealnych po performance’ie. Składa się z dwóch części. Pierwsza to film stworzony z performance’u, nagrany w industrialnej przestrzeni, nie jest to tylko zarejestrowany projekt w rzeczywistym czasie trwania performace’u ale pod wpływem montażu tworzy kolejną odsłonę projektu. Przestrzeń w filmie jest potraktowana jako moje odbicie. Druga cześć wystawy to instalacja stworzona z "obrazów", które pozostają z performance'u. Całość ma tworzyć harmonijną trójwymiarową przestrzeń.

NA CO ZBIERAM

Największe koszty, które ponoszę przy realizacji mojego projektu, to sprawy związane ze stworzeniem filmu, który będzie integralną częścią wystawy. Są to koszty związane z wypożyczeniem kamery, obiektywów. Do tego dochodzi sprawa oświetlenia, dźwięku, a w kolejnym etapie montaż filmu. Nawiązałam już współpracę z operatorem, reżyserem, oświetleniowcem, dźwiękowcem oraz montażystą. Po wstępnych rozmowach z nimi jestem w stanie określić ścisły budżet, w którym po wielu negocjacjach powinniśmy się zamknąć. Dodatkowo też znaleźliśmy lokację, w której powstanie film, jest to Fabryka Porcelany w Katowicach, przy współpracy Fundacji Giesche. 

Wstępny kosztorys całego przedsięwzięcia

Film – obsługa kamery (200zł), wypożyczenie kamery + obiektywy (1100zł) oświetlenie + obsługa  (1500zł), dźwiękowiec (200zł), 
* za jeden dzień zdjęciowy

3000 zł

Toaletka

300 zł

Każdorazowe wydatki ( 20 rolek gipsu, kostium)

100 zł

Promocja (plakaty, programy, ogłoszenia radiowe)

500 zł

Dodatkowe wydatki (transport, opłaty ZAiKSu, itp.)

100/500 zł

 

 

 MÓJ ZESPÓŁ 

Bartłomiej Bala - reżyser filmu


Rocznik 88. Ukończył grafikę. Dwa wyróżnienia na specjalnościach plakat i ilustracja oraz projektowanie multimedialne. Od liceum uprawia miała formę filmową. Zaczynał od video artu, płynnie przechodząc w stronę fabuły. Jego filmy były wyświetlane na Festiwalach. Filmem "Pod powiekami" wygrał 48 Hour Film Festival w Katowicach, natomiast jego "Pod poziomem morza" zdobyło kilka nagród na Festiwalach. Jest asystentem w pracowni rzeźby Tomasza Koclęgi, z którym współpracuje od pięciu lat. Dwukrotnie reprezentował Polskę na konkursach rzeźby w śniegu w chińskim Harbinie, zdobywając Best Creativity Award i Bronze Award.

                                                       

Tomasz Langner – operator

Student Realizacji obrazu filmowego, telewizyjnego oraz fotografii na  Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach. Miłośnik fotografii, z której czerpie swoje wizje artystyczne za kamerą. Interesuje się historią kina oraz wszystkim co dotyczy obrazu filmowego, zazwyczaj jego inspiracją jest światło. Wzoruje się również na największych dziełach filmowych ale nie boi się ryzyka i eksperymentu. Autor zdjęć wszystkich produkcji Crystal Picctures.

 

Michał Rudzki - obsługa kamery
 

Blisko 10 lat doświadczenia w branży filmowej, dziesiątki realizacji fabularnych
i reklamowych, podczas produkcji na planie zdjęciowym pilnuje aby technicznie wszystko działało bez zarzutu.

 

Marcin Pawlukiewicz - dźwięk

Marte, a właściwie Marcin Pawlukiewicz, studiował na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Royal Conservatory w Hadze. Jego twórczość to zanurzony deep i tech house'ie konglomerat intrygujących dźwięków ( tworzonych z inspiracji klasyką, jazzem czy indie rockiem ). Oprócz live actów, tworzy muzykę do filmów i spektali i innych form audiowizualnych. Zajmuje się także postprodukcją dźwięku. Kiedy występuje, nie stroni od eksperymentów - wciąż mieszczących się jednak w ramach muzyki tanecznej.

 

Radosław Lis - kierownik planu

Urodził się w 1991 roku. Absolwent kierunku kulturowo - artystycznego z rozszerzoną plastyką I Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu. Od najmłodszych lat fascynował się aktorstwem i sztukami plastycznymi. W 2011 zaczął tańczyć taniec irlandzki, następnie taniec współczesny. Współpracował m.in. z Kayą Kołodziejczyk "Harnasie pod Wielką Krokwią", Rafałem Urbackim „Gatunki chronione" ,Rudolfem Zioło "Tlen". Obecnie student PWST w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Doświadczenie i wykształcenie plastyczne, wraz z aktorskim i tanecznym obudziło w nim fascynację reżyserią światła, w której rozwija się i pogłębia swoją wiedzę jak i praktykę w tej dziedzinie.

Mateusz Ulczok - pomoc przy realizacji

Student Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, dyplomowany aktor scen muzycznych oraz absolwent Politechniki Śląskiej na Wydziale Zarządzania Przedsiębiorstwem. Uczestniczył w zajęciach z takimi osobami jak: Ying Li (Chiny), Evandro Pedroni (Portugalia), Manish Mitra (Indie), Sharon Reshev-Armony (Izrael). Brał udział w projekcie Justyny Steczkowskiej - Maria MAgdalena "All is One".


Marek Bula pomoc przy realizacji

Aktor scen muzycznych, ukończył Państwowe Policealne Studiu wokalno baletowe w Gliwicach. Obecnie student PWST w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Od 8 lat aktor teatru ZL w Tarnowskich górach: „Black”, „Iwona Księżniczka Burgunda”, „Nosferatu”, „Małż”, „Szelmostwa Lisa Witalisa”.

 

Krzysztof Korab - realizacja instalacji wystawowej

Urodził się 26 lipca 1994 roku w Gliwicach. Ukończył Liceum Ogólnokształcące im. Piastów Śląskich w Gliwicach. Obecnie jest studentem malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Katowichach. Oprócz malarstwa zajmuje się rysunkiem, rzeźbą, grafiką warsztatową, instalacjami artystycznymi, fotografią oraz tkaniną artystyczną. Brał udział w projekcie " Druga przestrzeń", który był efektem porozumienia Akademii z Aresztem Śledczym w Katowicach, w ramach którego wykonał pbraz "Pozytywne myślenie". Jest laureatem konkursu "Pejzarz Śląska" organizowanego przez Fundację Giesche, miał on na celu promocje Śląska i Nikiszowca. W kwietniu 2015 roku w " Montina food and art" w Katowicach, odbyła się jego pierwsza indywidualna wystawa.

Michał Pańszczak - zdjęcia

Urodzony 11 czerwieca 1992 w Miliczu. Uczęszczał do Liceum Plastycznego "ALA" we Wrocławiu na kierunku fotografii artystycznej, przerwał edukacje by zająć się pracą. Przede wszystkim fotograf, reżyser teledysków, artdirector projektów artystycznych. Współpracował m.in. z Justyną Steczkowską, Grażyną Szapołowską, Beatą Kozidrak, Magdą Gessler, K Bleax oraz Varius Manx.

Natalia Kamela - make up


Makijażystka, charakteryzatorka oraz stylistka włosów i paznokci. Z wykształcenia kosmetyczka. Bierze udział w różnych projektach filmowych i nie tylko.

Łukasz Kaczmarczyk - oświetlenie, Firma Gaffers

Aleksandra Grącka - wykonawca

Absolwentka Policealnego Studium Edukacji i Praktyk Teatralnych w Toruniu oraz Lart Studio w Krakowie. Obecnie studentka PWST w Krakowie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Współpracowała z Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu w ramach realizacji spektaklu dyplomowego, uzyskując przy tym tytuł Animatora Kultury. Finalistka Olimpiady Literatury i Języka Polskiego specjalizacji teatrologicznej. Działalność filmowa; „Rodzeństwo” reż. Bartłomiej Bala,2016 r. ,„Maria Magdalena-All is one”, reż. Michał Pańszczak,2015 r., „Powidok”, reż. Piotr Dudak,2014 r. Jej debiut w pełnometrażowym filmie „Pociecha” reżyserii Pawła Podlejskiego przewidywany jest na jesień tego roku.

 

 KOLEJNE CELE AKCJI

Dążę do realizacji tego projektu na szerszą skalę. Jeżeli uda mi się zdobyć więcej środków dofinansowania niż przewidziałam, chciałabym rozwinąć film, który jak na razie opierać się będzie tylko na jednej przestrzeni. Punktem docelowym byłoby zwiększenie lokacji filmu. Dodatkowe środki przeznaczę też na promocję samego przedsięwzięcia: plakaty, rozgłośnię radiową oraz stronę internetową.

 

 GDZIE MOŻNA MNIE ZOBACZYĆ 


Już 25 czerwca 2016 roku "Paloma" będzie pokazywana w całej okazałości w Galerii Negatyw w Katowicach w ramach Projektu Miasto Muzyki - Ton Tej Ziemii. Interdyscyplinarna wystawa zbiorowa w galerii Negatyw. Z tego powodu też określam dość krótki czas trwania mojego projektu na tejże stronie. Mam ogromną nadzieję, że będzie to pierwszy punkt zaczepienia do nawiązania dalszej współpracy z innymi instytucjami. Czas jaki przeznaczam na doręczenie nagród za Wasze wsparcie wyznaczam pierwszą połowę lipca.

 

PROPOZYCJE NAGRÓD

Zamieszczam wstępne projekty nagród, które proponuję wzamian za Wasze wsparcie, liczba oraz struktura nagród mogą ulec zmianie, biorąc pod uwagę Wasze preferencje:)

1.SPODNIE FRIDY - projekt własny, wykonanie Alicja Żelazek

2.WIANEK FRIDY - projekt własny

 

3. LOGO PERFORMANCE'U - projekt własny

4. TILDA - FRIDA (projekt własny, wykonanie Hanna Halapacz)

 

5.RZEŹBA - KORPUS
(pozostałość po projekcie, każde unikatowe, wykonanie Krzysztof Korab)

 

 

 KONTAKT

Znajdziecie mnie przede wszystkim na Facebooku, informacje o samym projekcie na funpage'u przedsięwzięcia. Wszystkie dodatkowe pytanie możecie również kierować do mnie osobiście.


Ostatni filmik to rekomendacja Profesora Briana Michaelsa.

 

https://www.facebook.com/ola.gracka
https://www.facebook.com/palomaperformance/?ref=aymt_homepage_panel
gracka_ola@wp.pl
794723551

Model finansowania: "wszystko albo nic"

Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 02.07.2016 15:03