Dołącz do naszej społeczności!

O projektodawcy

Paweł

Paweł

Warszawa, Polska

Rocznik 1986. Pomysłodawca i współtwórca filmów "Thank You For Playing: Kultowe magazyny o grach" i "Bijące serce Warszawy". Były redaktor m.in. SS-NG i Neo Plus.

Napisz wiadomość do Projektodawcy

Obejmij patronat nad tym projektem!

Wybierz rodzaj wsparcia jakiego chcesz udzielić projektodawcy:


63 Wspierający

16% Postęp

4051 PLN z 25000 PLN

Zakończony Cel nie został osiągnięty

Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania, model "wszystko albo nic", zbiórka będzie aktywna do 05.11.2016 18:06

K+ Kompendium NEO+RETRO

O projekcie

Kiedyś można było publikować w magazynach o grach rożne dziwne rzeczy, interesujące materiały na zupełnie niezwiązane z grami tematy. Dzisiaj rynek to zweryfikował i nikt już raczej się na takie coś nie odważy. Moim zdaniem to źle, bo wąska specjalizacja jest dla insektów. Oczywiście nie można odmówić współczesnym mediom tego, że lepiej dostosowały się do wymogów rynku. Tylko internet miał pomóc rozkwitnąć tym tysiącom kwiatów i żeby każdy mógł znaleźć swoją niszę. Ale jak się popatrzy po publikacjach to jednak większość z nich jest do siebie bardzo podobna. - powiedział Wojciech Setlak w wywiadzie przeprowadzonym dla filmu "Thank You For Playing".

 

Słuchając tych słów wiedziałem, że muszę spróbować wskrzesić ideę kompendiów wiedzy dla graczy. W pewnym momencie przestały się ukazywać, teraz przyszedł moment, aby to zmienić.

Wymaga to jednak przemyślenia koncepcji na nowo, czasy się zmieniły i gracze nie oczekują już kodów do gier ani poradników, bo mogą je znaleźć w sieci. Co więcej, jestem przekonany, że nie potrzebują też kolejnych klasycznych recenzji, które zawsze będą spóźnione w stosunku do internetu i wczesnego dostępu do gier.

Pobierz darmowe demo prezentujące wygląd K+ Kompendium NEO+RETRO.

 

Kto za tym stoi?

 

Paweł Kazimierczak zarządza akcją. Pisał o grach w SS-NG, potem w Neo Plus, pewnie kojarzycie go też z dokumentu "Thank You For Playing", w którym rozmawiał z byłymi redaktorami i zapytał Gulasha, czy Sikret rozpadł się przez mangę.

 

Michał Mielcarek miał pomysł stworzenia finałowego numeru Neo Plus, aby godnie pożegnać się z czytelnikami, jednak coś stanęło na drodze (na przykład zaczął pracę w gamedevie, Layers of Fear i Serial Cleaner, może słyszeliście?). Zaangażował się w K+ Kompendium nie na pierwszej linii frontu, ale jego pomysły i bezcenne kontakty mają bezpośredni wpływ na to, czym dzisiaj jest ta książka.

 

Wydawcą książki jest Open Beta, znane z "Nie tylko Wiedźmina: Historii polskich gier komputerowych". Doświadczenie niezbędne przy tego typu projektach i zaplecze logistyczne gwarantowane. Możecie być spokojni, że wszystko będzie zapięte na ostatni guzik, także jeśli chodzi o organizację.

 

 

Logo zaprojektował Marcin Cudo, za DTP odpowiada niezastąpiony Wojtek Pawlik. Obaj pracowali przy "Thank You For Playing", są mocno w temacie.

----------------------------------------------------------------------------------------

Czym będzie K+ Kompendium?

Brakuje mi publikacji, która poszerzyłaby perspektywę patrzenia na gry. Chciałbym, aby fachowcy skonfrontowali realia historyczne I wojny światowej ze światem Battlefield 1. Chcę poczytać o słowiańskich wierzeniach zaznaczonych w Wiedźminie 3. Dowiedzieć się, jakie triki zastosowali autorzy Uncharted 4, że ta gra tak wygląda. Przeczytać o autentycznych legendach z nowego Tomb Raidera i wspomnieć 20 lat Lary w branży. Sprawdzić, jak fizycy zapatrują się na mechaniki zastosowane w Quantum Break. Czy nowy Baldur's Gate dobrze wpasowuje się w lukę między częściami. Dowiedzieć się czegoś zaskakującego o fabule w DOOM-ie. Niech ktoś mi wytłumaczy, dlaczego Overwatch jest hitem turniejowym. Jaka filozofia przyświecała mitologii The Last Guardian. Ile wspólnego ma No Man's Sky z Frontierem. Co unikalnego przyniosła dekada developmentu Final Fantasy XV? Czemu XCOM2 to taki dobry sequel? Przed jakimi wyborali stanęli twórcy Deus Ex: Mankind Divided i jak ich decyzje ukształtowały grę? Co konkretnie przesądza o magii INSIDE? Jak z perspektywy miesięcy grania prezentuje się Dark Souls 3?

Mam nadzieję, że Wam też brakuje takich przekrojowych tekstów i odpowiedzi na podobne pytania. Nasza redakcja jest liczna, dzięki temu każdy autor to niekwestionowany znawca w temacie danej gry, fachowiec w skali całego kraju. To osoby, które nierzadko spędziły setki godzin grając, zanim zabrały się do pisania. To musi robić wrażenie.

 

Skąd nazwa NEO+RETRO? 

Niezmiennie ekscytujemy się nowymi technologiami i nadchodzącymi tytułami, ale wychowaliśmy się w początkach branży gier. Zresztą większość gier to sequele albo wariacje na temat tego, co już było. Warto zawsze pamiętać, z czego się wywodzą. Chcemy opisywać najważniejsze tytuły sezonu (od Quantum Break przez Uncharted 4 do Cywilizacji VI), ale jeśli gracie od lat, możecie spodziewać się wielu odniesień do przeszłości i oczywiście tekstów autorów, na których się wychowaliście.

 

Kto będzie pisał do K+ Kompendium? 

      

Najciekawsi obecnie autorzy. Śmietanka towarzyska znana z magazynów Play, Neo Plus, SS-NG, publicyści Polygamii i Gamera, tekściarze Histmaga i World of Tomb Raider. Nie przedłużając, oto redakcja w kolejności alfabetycznej (lista autorów nie jest zamknięta):

Michał ‘ManJAk’ Adamczak

Rafał ‘Tadeg’ Baranowski

Tomasz “Matt” Bykowski

Wojciech Godlewski

Krzysztof ‘Kaxi’ Janicki

Kamil Kartasiński

Jakub ‘Cubituss’ Kowalski

Grzegorz “Greg” Kozak

Tomasz Kreczmar

Bartosz “Cez” Listewnik

Bartłomiej Nagórski

Marek ‘Markinson’ Napierała

Piotr ‘dude’ Olzacki

Kamil "qam" Przybysz

Marcin ‘Marcellus’ Sikora

Wojciech "Keiran" Skitał

Bart Sobczyk

Jarosław "Yobel" Ściślak

Marcin ‘martin’ Traczyk

Tadeusz ‘Zooltar’ Zieliński

 

Czyje prace znajdą się w środku?

Kompendium to nie tylko teksty, ale też rysunki, szkice i komiksy, które często w wersjach roboczych marnują się w szufladach rysowników, a druk nada im blasku. Udało nam się nawiązać współpracę z Tobiaszem Piątkowskim i Robertem Adlerem, jeśli czytaliście Reseta, to nie trzeba wam ich przedstawiać, reszcie wystarczy wspomnieć o serii cyberpunkowej "48 godzin" z niezapomianym wątkiem Gołota versus Predator.

 

To jednak nie wszystko: okładkę zaprojektuje Rafał Gosieniecki, który pracował w studiu Sudy51 znanego z takich gier jak Lollipop Chainsaw, No More Heroes czy Shadow of the Damned. W Polsce możecie go jeszcze kojarzyć z komiksu Pattern, nie ma wątpliwości, że front Kompendium będzie małym dziełem sztuki. Na zbiórce możecie zamówić artystyczną wersję okładki, która nie będzie dostępna nigdzie indziej.

copyright: Grasshopper Manufacture

Nie mogłoby zabraknąć Michała Śledzińskiego, bez którego żaden projekt growy się nie liczy. Tona humoru i niepowtarzalna kreska to jego znaki rozpoznawcze.

Rysowników będzie więcej, jesteśmy także otwarci na zgłoszenia od Was, przysyłajcie swoje szkice i opowiadania na kompendiumplus(maupa)gmail.com, jest szansa, że zobaczycie je w druku!

 

Kogo z branży gamedevu można się spodziewać? 

Chcemy przybliżyć proces tworzenia gier od fachowców, którzy siedzą od lat w branży. Ciągle dogadujemy nazwiska, ale będą to same szychy. Ludzie odpowiedzialni za każdą warstwę developingu: rysowania konceptów, planowania produkcji i balansowania mechaniki. Mamy ambitne plany związane z tym działem, ma to być furtka do branży, a jednocześnie rady od fachowców, jak stawać się ciągle lepszym.

 ----------------------------------------------------------------------------------------

 

Czy będą recenzje?


Nie planujemy konkurować z internetem, gdzie na Metacriticu w minutę można sprawdzić opinie wszystkich serwisów. Poza tym w dzisiejszych czasach najbardziej zainteresowani grają równo z recenzentami lub nawet przed nimi, a osoby grające od święta nie czytaja recenzji, tylko pytają znajomych albo wchodzą na fora. Czasy się zmieniły, to dobry moment, żeby je dogonić. Irytuje mnie fakt, że przed premierą portale i magazyny upajają się każdym najmniejszym newsem dotyczącym nadchodzących tytułów. O ile przesunięta premiera, jakie będą trofea do zdobycia, zalew bezużytecznych informacji. Potem nadchodzi moment premiery i w recenzjach autorzy prześcigają się na określenia oprawy, podczas gdy ani nie jest ona najważniejsza, ani nie da się jej oddać na papierze. Potem temat gry umiera, od czasu do czasu jest przywoływany przy okazji newsa o nowym patchu.

 

W K+ Kompendium gry zostaną potraktowane tak, jak na to zasługują. Nie ścigamy się z nikim, bo nikt nie opisuje gier w ten sposób. Dzięki takiemu podejściu książka będzie aktualna nawet za kilka lat, gdy będzie można sobie przypomnieć najgłośniejsze premiery sezonu zebrane w jednym miejscu. Co ważne, wspierając zbiórkę przyczyniacie się nie tylko do wydania jednej książki. Nasza w tym głowa, aby uczynić ją cykliczną, chcemy co roku wypuszczać kolejne tomy, ale musimy wiedzieć, że będą chętni, aby je przeczytać.

 

Jaka będzie objętość i kiedy premiera? 

Wydawcą zostało Open Beta, która ma na koncie sukces "Nie tylko Wiedźmina". K+ będzie miało między 250 a 300 stron zapełnionych tekstem, na tyle, ile to tylko możliwe. Poza tym komiksy pozwalające odetchnąć od klasycznej lektury. Na rynku chcemy pojawić się na początku 2017 roku, pracujemy od kilku miesięcy, ale nie chcę umawiać się na konkretny miesiąc, bo opóźnienie zawsze może się zdarzyć. Będziemy dążyć do tego, żeby jeszcze w tym roku podać konkretną datę.

Kupując Kompendium zapewniacie sobie niższą cenę i pierwszeństwo wysyłki

 

Na co idą pieniądze? 

Przy 150% zebranej kwoty stworzymy wersję elektroniczną Kompendium, przy 200% zwiększymy liczbę stron z komiksami w kolorze, przy 250% dojdzie kilkanaście nowych tekstów i dział sprzętowy. Zrezygnowaliśmy z dodawanych na siłę gadżetów, nagrody to po prostu różne wersje książki.

 

Napisali o nas

Polygamia.pl

"Widać to nie tylko po nawiązującej do klasyki kompendiów, mocno oldskulowej formie wydania, ale też doborze tematów. Przekrojowych, wspominkowych i ponadczasowych."

Najgorzej o grach

"Mówiąc w skrócie – w starym ciele nowy duch, zamknięta całość, hołd klasyce, ale w nowoczesnym, ciekawym wydaniu. Ja bym brał i polecam akcję Waszej uwadze – nawet jeśli nie kojarzycie tych całych kompendiów, to myślę że szybko poczujecie klimat!"

Erratic

"Pomysłodawcy mają świadomość, że w tej chwili informacje takie jak tipsy, solucje czy recenzje gier dużo łatwiej i szybciej znaleźć można w Internecie, więc na papier chcą przelać zupełnie inne treści."

Jawne sny

"Tak jak to drzewiej bywało, doroczne kompendium podsumowujące minione dwanaście miesięcy w świecie elektronicznej rozrywki."

 

Kompendium NEO+RETRO ma być tworzone od graczy dla graczy, nie jest to książka tego, czy innego autora, to publikacja kolektywu, całkowicie niezależna od dystrybutorów, krótko mówiąc: teraz K+ WY!