O projekcie
Nazywam się Piotr Karolczak. Jestem reżyserem i scenarzystą z Poznania. Właśnie rozpocząłem etap preprodukcji do mojego nowego krótkometrażowego filmu fabularnego „Corrida”. Jest to projekt w pełni niezależny, realizowany własnym sumptem, w którym biorą udział profesjonalni aktorzy oraz wielu wspaniałych lokalnych realizatorów i realizatorek. Jest to druga, zaraz po „Serce oskarżycielem” w reżyserii Adama Unierzyskiego, z Markiem Kossakowskim oraz Robertem Gonerą w rolach głównych, oficjalna produkcja Zespołu Filmowego Harmider, którego jestem współtwórcą.
Przede mną ogromnie fascynujące choć wymagające zadanie do wykonania, przy którym potrzebuję Waszej pomocy. Celem zbiórki jest zebranie potrzebnych funduszy na realizację filmu.
O FILMIE
Historia ma miejsce w latach 30-tych, w realiach grupy przestępczej. Bohaterami filmu jest piątka mężczyzn o znaczących pozycjach w jej hierarchii. W trakcie wspólnej kolacji, główny bohater Karol oznajmia chęć odejścia z grupy oraz zerwania z dotychczasowym życiem co rodzi sprzeciw reszty. Na jaw wychodzi fałsz i dwojaka natura relacji jakie łączą bohaterów, a ich moralność i lojalność zostają poddane próbie.
„Corrida” to film wykorzystujący w sposób nieoczywisty gatunek kina gangsterskiego. Pozbawiony jest przewidywalnych elementów jak broń palna czy nadmierna eksploatacja przemocy, biorąc pod lupę bohaterów, których zachowania dyktuje hierarchia grupy. Porusza problem braku akceptacji oraz zrozumienia inności, konfliktu jednostki z opresyjną grupą, samotności oraz parszywej stagnacji nie tolerującej zmiany.
AKTORZY
Wojciech Jaworski - aktor teatralny, telewizyjny i filmowy. Absolwent Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie. Od 2018 roku etatowy aktor Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu. Znany z filmów Sztos 2, Futro z Misia czy spektaklu Hymn do Miłości reż. Marta Górnicka.
Michał Kaleta – aktor teatralny, telewizyjny i filmowy. Absolwent wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Z Teatrem Polskim w Poznaniu nieprzerwanie związany od 2000 roku.
Piotr B. Dąbrowski – aktor teatralny, telewizyjny i filmowy. absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, 2004). W sezonie 2003-2004 aktor Teatru Dramatycznego w Białymstoku. Od 2004 do 2009 aktor Teatru Baj Pomorski w Toruniu. Od 2010 roku etatowy aktor Teatru Polskiego w Poznaniu.
Maciej Cymorek - aktor, ukończył Wydział Aktorski Akademii Teatralnej w Warszawie. Znany z filmów Dywizjon 303. Historia prawdziwa, PolandJa oraz z serialu Żmijowisko.
Paweł Hadyński - aktor teatralny, telewizyjny i filmowy. Ukończył Państwową Wyższą Szkolę Teatralną w Warszawie (1974). Aktor Teatru Nowego w Poznaniu od 1977 roku.
OBRAZ
Dominantą estetyczną filmu jest podejście naturalistyczne pokazujące brud, świat faktycznie zdegradowany czego przedstawienie leży w konkretnym doborze przestrzeni o charakterze przemysłowym, industrialnym jak i niskim kluczu oświetleniowym, którego inspiracje umiejscowione są w technice chiaroscuro (kontrastowe użycie światła i cienia), tak powszechnej w twórczości Caravaggio czy filmach noir.
CEL ZBIÓRKI
Scenografia i kostiumy
Lata 30te to czas estetycznie odmienny od aktualnie panujących standardów modowych i
architektonicznych. Wierne oraz spójne odwzorowanie ówczesnych wnętrz i stylizacji wymaga
konkretnego oraz przemyślanego doboru rekwizytów, elementów scenografii oraz kostiumów
korespondujących z tamtymi czasami.
Sprzęt
Chęć osiągnięcia konkretnej jakości wizualnej przekładającej się również w dużej mierze na styl
narracji stwarza potrzebę wynajęcia sprzętu filmowego, w tym między innymi lamp, które pozwolą nam na oświetlenie przepastnej powierzchni Starej Papierni (udostępnionej nam dzięki uprzejmości
Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu), która posłuży jako dominujące miejsce akcji oraz kamery i obiektywów zdolnych do uchwycenia wykreowanych obrazów w ich pełnej krasie.
Transport i sprawy bieżące
Film to medium polegające na ludziach. Nasz zespół składa się z wielu fantastycznych, kreatywnych i twórczych osób, o których komfort i dobre samopoczucie w trakcie pracy chciałbym zadbać jak najlepiej jest to możliwe. Nie jesteśmy amatorami, stąd wiemy jakie kłopoty może przysporzyć brak dobrego zaplecza logistycznego, transportowego oraz jakich problemów odpowiednie przygotowanie planu może nam oszczędzić.
Postprodukcja obrazu
Finalny obraz, którym widz ma szansę cieszyć oko to efekt zarówno pracy na planie jak i korekcji barwnej, która odbywać się będzie po okresie zdjęciowym.
Dlaczego nas wesprzeć?
Udało się nam skompletować wspaniałą grupę profesjonalistów, którzy zgodzili się wziąć udział w tym projekcie nie oczekując wynagrodzenia. Zespół Filmowy Harmider, pod którego banderą film powstaje, chce przyczynić się swoimi działaniami do rozwoju filmowego potencjału Poznania i przy współpracy z przeróżnymi jednostkami lub instytucjami korzystać z możliwości naszego miasta twórczo oraz progresywnie.
Co więcej, „Corrida” porusza temat niewygodny, często przemilczany lub bagatelizowany. Skupiając się na psychologicznej presji i jej ewentualnych konsekwencjach, mam nadzieję wspomóc rozwój ogólnej świadomości tego problemu.
Harmonogram prac nad filmem
Pracę nad filmem rozpoczynamy pod koniec lipca w formie 7-dniowej sesji ciągłej składającej się z dwóch dni prób na lokacji oraz 5 dni zdjęciowych.
Kosztorys
Sprzęt – 12 000zł
Scenografia, kostiumy, rekwizyty, charakteryzacja – 6 000zł
Logistyka i transport – 2 000zł
Postprodukcja obrazu – 3 000zł
Opracowanie dźwięku – 2 000zł
Wspierają nas
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Scena Robocza