O projekcie
Czym jest Muzeum Gier Wideo?
Nasz projekt to inicjatywa mająca na celu stworzenie wyspecjalizowanego w konsolach, Muzeum Gier Wideo, w którym znajdziecie wszystkie konsole do gier (nawet te najstarsze!) oraz nowe i stare gry. Co więcej - BĘDZIECIE MOGLI W NIE RÓWNIEŻ ZAGRAĆ! Oprócz celów wystawowych nasze Muzeum ma być miejscem, gdzie dowiecie się czegoś o historii gier, a także o losach tej branży w Polsce. Chcemy stworzyć miejsce, w którym miłośnicy tego medium w przyjaznej atmosferze będą mogli poznać jego historię, ale także miło spędzić czas i porozmawiać z ludźmi, którzy znają się na grach, konsolach oraz ich historii.
W związku z tym w ramach Muzeum Gier Wideo planujemy również organizować spotkania z osobami z branży - dziennikarzami, twórcami gier, blogerami, zagrajmerami oraz osobami zajmującymi się grami od strony naukowej.
W planach jest również stworzenie Wirtualnej Encyklopedii Gier Wideo, gdzie znajdziecie wszelkie informacje o świecie elektronicznej rozrywki, począwszy od konsol, a na książkach poświęconych grom skończywszy.
Polska branża gier
Polska branża gier wideo od paru lat zdobywa coraz większe uznanie na świecie, czego dowodem jest wielokrotnie nagradzana seria „Wiedźmin” oraz bardzo dobrze sprzedające się gry na świecie z serii „Dead Island” czy „Dying Light” wrocławskiego studia TECHLAND.
Wspólnie ze Stowarzyszeniem Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej “Trickster” mamy zamiar zbudować bazę informacyjną na temat polskich gier. W związku z tym planujemy także powstanie stałej ekspozycji poświęconej polskim grom oraz konsolom.
Nie tylko muzeum!
Studio fotograficzno-filmowe
Oprócz samego Muzeum planujemy także stworzenie studia, w którym będziecie mogli nagrać film promujący Wasz projekt. Chodzi nam o stworzenie porządnego i dobrze wyposażonego miejsca, w którym będziecie mogli stworzyć Wasz filmik lub uwiecznić wspaniały cosplay. U nas każdy, kto rozwija projekt związany w jakiś sposób z grami, będzie mógł skorzystać z naszego studia ponosząc jedynie koszty eksploatacji!
Spotkania z twórcami gier
W ramach funkcjonowania naszego projektu będziemy zapraszać Was na regularne spotkania z twórcami gier lub innymi przedstawicielami szeroko rozumianej branży multimedialnej rozrywki. Chcemy w ten sposób dać Wam szansę na zobaczenie, jak wygląda praca nad grami “od kuchni”, jak również zależy nam na promowaniu wiedzy o grach i ich historii.
Warsztaty tematyczne o badaniu, krytyce i marketingu gier
W ramach współpracy Muzeum Gier Wideo i Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej “Trickster” będą odbywały się regularne warsztaty poruszające najważniejsze tematy branży gier, w tym dotyczące badania, krytyki oraz marketingu gier.
Warsztaty cosplay
Któż nie chciałby wcielić się choć na chwilę w swojego ulubionego bohatera bądź bohaterkę z gry? Podczas warsztatów cosplay każdy będzie mógł nauczyć się tworzenia od podstaw strojów postaci z gier.
Profesjonale muzeum wymaga sporych nakładów finansowych. In więcej zdołamy zebrać, tym więcej będziemy mogli zrobić.
Wejściówka do muzeum
Rodzaj wysyłki: email / Czas oczekiwania: do 7 dni od zakończenia zbiórki
Wejściówki wysyłane będą w formie specjalnego kodu, który należy podać przed wejściem do muzeum.
Kompilacja wideo z remontu i dostosowania lokalu
Rodzaj wysyłki: email / Czas oczekiwania: do 20-25 dni od zakończenia zbiórki
Kompilacja zostanie przesłana w formie linku z prywatnym filmem.
Podziękowania autorów projektu
Rodzaj wysyłki: brak / Czas oczekiwania: do 2 dni od zakończenia zbiórki
Podziękowania zostaną opublikowane na stronie www.muzeumgierwideo.pl oraz www.facebook.com/muzeumgierwideo
Dołączenie do tajnej grupy na Facebooku
Rodzaj wysyłki: brak / Czas oczekiwania: do 4-5 dni od zakończenia zbiórki
Zaproszenia do grupy zostaną rozesłane na podstawie adresów email wspierajacych osób.
Wejściówka na cztery zajęcia “Cosplay od podstaw”
Rodzaj wysyłki: email / Czas oczekiwania: do 7 dni od zakończenia zbiórki
Podobnie jak wejściówki do muzeum tak również te będą w formie kodu. Zajęcia odbędą się we Wrocławiu w Muzeum Gier Wideo w dniach 3, 10, 17, 24 października.
Kolekcjonerski bilet MGW
Rodzaj wysyłki: poczta tradycyjna / Czas oczekiwania: do 7 dni od zakończenia zbiórki
Bilet kolekcjonerski zostanie wysłany za pośrednictwem poczty polskiej, poleconym ekonomicznym. Wraz z biletem na email zostanie wysłany kod umożliwiający wejście do muzeum za darmo z osobą towarzyszącą.
Wejściówka na Golden Five 2016
Rodzaj wysyłki: email / Czas oczekiwania: do 7 dni od zakończenia zbiórki
Podobnie jak wejściówki do muzeum i na zajęcia tak również te będą wysyłane w formie kodu. Impreza Golden Five 2016 odbędzie się w wakacje 2016 w lokalu Muzeum Gier Wideo i potrwa dwa dni. Kod uprawnia do wstępu tylko na pierwszy dzień imprezy.
Zbroja z logo MGW lub dowolna z oferty The Armory
Rodzaj wysyłki: poczta tradycyjna / Czas oczekiwania: do 15-16 dni od zakończenia zbiórki
Koszulki tzw. "Zbroje" zostaną wysłane za pośrednictwem poczty polskiej, poleconym ekonomicznym. Wspierający ma do wyboru koszulkę z logo Muzeum Gier Wideo lub dowolną z oferty The Armory.
Nerka (saszetka biodrowa) z logo MGW
Rodzaj wysyłki: poczta tradycyjna / Czas oczekiwania: do 15-16 dni od zakończenia zbiórki
Saszetki zostaną wysłane za pośrednictwem poczty polskiej, poleconym ekonomicznym. Te wyjątkowe saszetki można zdobyć tylko wspierając tą akcję.
Spotkanie z twórcami na tydzień przed otwarciem MGW
Spotkanie z Krzysztofem Damaszke i Adamem Flammą odbędzie się na siedem dni przed oficjalnym otwarciem w Muzeum Gier Wideo. Podczas luźnego spotkania będzie można wypić z twórcami piwo lub sok, co kto lubi. Porozmawiamy o grach i pogramy.
1. Dlaczego crowdfunding?
Warto już na wstępie zaznaczyć, że ten projekt nie powstaje po to, by zarobić duże pieniądze na fali popularności retrogamingu i coraz silniejszej pozycji polskiego rynku gier. Oczywiście skłamalibyśmy, twierdząc, iż pieniądze nie mają dla nas żadnego znaczenia. Przede wszystkim jednak chcemy zrealizować projekt, który marzy nam się od dawna, a przy tym chcemy móc w pełni się mu poświęcić. W związku z tym chcemy połączyć naszą pasję z możliwością zarobku.
Dlaczego od razu nie szukamy inwestora? Pozyskanie inwestora, który zdecyduje się wesprzeć inicjatywę o trudnej do zweryfikowania opłacalności, jest dużym ryzykiem oraz wiąże się z licznymi trudnościami natury organizacyjnej. Właśnie dlatego postanowiliśmy zebrać pieniądze na start muzeum poprzez zbiórkę. Obecnie tylko taka forma daje nam szanse wcielenia w życie tego projektu.
2. Na co zostaną przeznaczone pieniądze?
3. Dlaczego Wrocław?
Zdecydowaliśmy się na zlokalizowanie naszego projektu we Wrocławiu, ponieważ to właśnie z Wrocławia wywodzi się firma Techland, która stoi za kasowymi grami o zombie. Również w Stolicy Dolnego Śląska swoją siedzibę ma czasopismo CD-Action, jedna z najpopularniejszych periodyków o grach w Polsce. Ponadto Wrocław posiada rozbudowane zaplecze kulturowe i naukowe, które czynnie wspiera Muzeum Gier Wideo oraz angażuje się w popularyzowanie wiedzy o grach. Poza tym to właśnie w tym mieście odbywają się liczne tematyczne imprezy poświęcone grom wideo jak chociażby Hall of Games.
Ponadto należy pamiętać, że to właśnie Wrocław już za pół roku stanie się Europejską Stolicą Kultury 2016 roku. Dzięki ESK2016 Wrocław stanie się punktem docelowym tysięcy turystów. Naszym zdaniem to doskonały moment, by wzbudzić zainteresowanie potencjalnych odwiedzających i tym samym ugruntować swoją pozycję na kolejne lata działalności. Ponadto mamy nadzieję wzbogacić kulturalny i rozrywkowy krajobraz stolicy Dolnego Śląska o coś ciekawego dla miłośników multimedialnej rozrywki.
4. Lokalizacja muzeum
Od sierpnia do grudnia bieżącego roku muzeum będzie mieściło się w lokalu tymczasowym zlokalizowanym w granicach śródmieścia lub starego miasta. Mamy trzy miejsca spełniające nasze wymogi ale na chwilę obecną za wcześnie by je rezerwować bądź wynajmować.
W międzyczasie będziemy poszukiwać inwestorów i próbować nawiązać kluczową dla projektu współpracę z miastem Wrocław.
5. Jaką formę prawną przyjmie muzeum?
Muzeum Gier Wideo będzie funkcjonować w ramach spółki pod kontrolą fundacji, mającej większościowy udział. Taka forma działalności daje nam spore pole manewru, pozwalając nie tylko utrzymać się, ale również prężnie rozwijać. Mamy duże plany, bo mierzymy wysoko, chcemy by to muzeum stało się liderem nauki, edukacji i rozrywki branży gier w regionie, a być może również w całej Polsce.
Wcześniej liczyliśmy na udział miasta Wrocław, ale to okazało się, niestety, niemożliwe. W związku z tym musieliśmy podjąć decyzję, która pozwoli w przyszłości pozyskać dodatkowe pieniądze bez konsekwencji prawnych.
6. A jeśli muzeum nie zdoła przetrwać?
Mimo ogromnego wysiłki włożonego w przygotowanie projektu, mogą pojawić się problemy z którymi sobie nie poradzimy. Jeśli po sukcesie zbiórki muzeum nie przyniesie oczekiwanej rentowności i do końca lutego 2016 roku nie zdołamy pozyskać inwestora lub/oraz udziału miasta Wrocław jako kluczowego partnera, zobowiązujemy się przekazać cały sprzęt pozyskany w ramach zbiórki na rzecz innego funkcjonującego projektu o podobnym profilu działalności (propozycje i głosowanie odbędzie się w tajnej grupie na Facebooku dla wspierających projekt).
W związku z powyższym, wspierając Muzeum Gier Wideo we Wrocławiu nie ponosisz ryzyka, ponieważ pozyskany w ramach zbiórki sprzęt i tak zostanie wykorzystany jako eksponat muzealny.
7. Co jeśli zbiórka nie powiedzie się?
Zweryfikujemy popełnione błędy i przeanalizujemy sensowność kontynuowania projektu. Zbiórka to nie jedyne rozwiązanie, mogące przyczynić się do powstania muzeum. W między czasie poszukujemy również inwestorów i sponsorów.
8. Jakimi zbiorami obecnie dysponujecie?
W naszej kolekcji znajduje się już ponad 30 konsol w tym kilka unikalnych oraz specjalistycznych maszyn, przeznaczonych do tworzenia gier, tzw. devkity. Posiadamy również spora ilość akcesoriów i samych gier zarówno bardzo starych jak i najnowszych. Coraz więcej osób chce nas wspierać własnym sprzętem oraz wynajmem prywatnych kolekcji na potrzeby wystaw.
9. Jaki jest sens tworzenia Muzeum Gier Wideo?
Odkąd powstała pierwsza konsola do gier wideo, minęło już ponad 40 lat, co w świecie technologii jest ogromnie długim okresem, podczas którego zmieniło się bardzo wiele. W każdym mieście możemy zwiedzać różne muzea, w tym technologiczne, które pośrednio poruszają również tematykę szeroko pojętej rozrywki multimedialnej. Dlatego też chcemy stworzyć ściśle wyspecjalizowane muzeum. Tylko o grach i wszystkim, co się z nimi wiąże. Chcemy, aby to miejsce było szczególne dla wszystkich pasjonatów tej wspaniałej rozrywki.
Aktualnie gry wideo zmieniły się tak bardzo, że jeszcze 20 lat temu produkcje podobne do obecnych pozostawały w sferze marzeń protagonistów „growego” świata. Celem naszego Muzeum jest pokazanie, w jaki sposób rozwijały się gry (m.in. nośniki, grafika czy gamedev) oraz sprzęt dla nich przeznaczony, a także jak zmieniała się cała branża od pojawienia się pierwszych konsol aż do chwili obecnej.
Ponadto od kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania tzw. „retrogamingiem”. Organizowanych jest coraz więcej zlotów i różnego rodzaju eventów (np. PixelHeaven), na których prezentowane są m.in. stare konsole. Biorąc pod uwagę również ogromny i szybko rozwijający się polski rynek gier, uznaliśmy więc, że to odpowiedni moment na naszą inicjatywę, teraz ma ona największą szansę powodzenia.
MGW nie będzie zwykłym muzeum, w którym można tylko oglądać eksponaty w gablotach i wyczytać ich opisy z plakietek. Ideą, jaka przyświecała inicjatywie od samego początku, jest stworzenie miejsca unikatowego, w którym gracze z każdego pokolenia będą mogli znaleźć coś dla siebie. Muzeum będzie zaopatrzone w aktywne stanowiska ze sprzętem, który można użyć i nie będzie to tylko sprzęt oldschoolowy, ale również nowoczesny. Dzięki temu będzie można m.in. porównać etapy rozwoju technologii zarówno sprzętu, jak i samych gier. Nie zabraknie zajęć edukacyjnych (np. jak dobierać gry dla dzieci czy jak rozpocząć przygodę z tworzeniem gier). Mile ugościmy twórców różnych growych wydarzeń i pomożemy promować gry niezależne (indie)!
10. Jaki pożytek niesie ze sobą projekt MGW?
W stworzonym przez nas muzeum chcemy zająć się nie tylko historią, ale także teraźniejszością i przyszłością gier wideo. Zaplanowaliśmy przeprowadzenie wielu badań m.in. z zakresu psychologii gier. Co więcej, chcielibyśmy prowadzić zajęcia edukacyjne dla rodziców oraz nauczycieli. Dlaczego? Wiąże się to z tym, że wielu z nich wciąż nie ma pojęcia czym jest np. oznaczenie PEGI, mało kto zwraca nań uwagę, a przecież są one niezwykle istotne. PEGI winno być znane wszystkim rodzicom głównie dlatego, że gry – zarówno oprawą wizualną, jak i dźwiękową – zaczynają być coraz bardziej wiarygodne. Przemoc zdaje się być intensywniejszą, a w połączeniu z mroczną fabułą, gra taka może być dla umysłu dziecka czy też młodego człowieka rozrywką nie zawsze wskazaną lub niekoniecznie dostosowaną do jego wieku.
Do niedawna niejednokrotnie słyszeliśmy o złym wpływie gier. Przy premierach coraz to nowych tytułów, w których przedstawione zostały elementy erotyczne, przemoc czy też narkotyki, niezmiennie mówiło się jedynie o bardzo degradującym dla młodego człowieka wpływie gier. Owszem, nie można zaprzeczyć temu, iż niejednokrotnie niekorzystnie oddziałują one na młodych odbiorców. Należy jednak pamiętać, że gry niosą ze sobą także całą rzeszę zalet, co przejawia się w pozytywnym wpływie na zdrowy, poprawny rozwój młodego człowieka. Odpowiednio dobrane tytuły mogą łączyć przyjemne z pożytecznym: rozwijać umiejętności takie jak: spostrzegawczość, pamięć czy też empatia! Gry mogą również zmotywować do zdrowego, aktywnego trybu życia.
Warto również wspomnieć o pozytywnym wpływie gier na mózg u osób starszych. Coraz częściej gry wykorzystywane są w pedagogice czy psychologii wspierając różne terapie zaburzeń umysłowych.
Uświadamianie nie tylko o złym, ale i – przede wszystkim – pozytywnym wpływie gier na rozwój młodych ludzi, jest dla nas celem niezwykle istotnym. Rodzice muszą wiedzieć jak dobierać gry i kontrolować swoje pociechy, by ich niezwykle chłonne umysły nie zostały wypaczone i tym samym ich emocjonalność została skierowana na niewłaściwą drogę.