O projekcie
PIERWSZE TAKIE SŁUCHOWISKO
Opowieść, jakiej nikt jeszcze nie słyszał! Wsłuchaj się w świat prywatnego detektywa Rafała Kryńskiego i… stań się bohaterem trzymającego w napięciu kryminału.
„Tunel” to pierwsze słuchowisko w nowatorskiej technologi binauralnej (o której bardziej szczegółowo możecie przeczytać nieco niżej) zrealizowane całkowicie w terenie. Brzmi tajemniczo? „Tunel” jest kryminałem, a kryminały lubią tajemnice...
Zastanawialiście się kiedyś, jak brzmi czyjś świat? A tym bardziej, jak brzmi świat prywatnego detektywa? Chcieliście kiedyś poczuć się głównym bohaterem fascynującej opowieści? Właśnie po to powstaje „Tunel” – serial słuchowiskowy zrealizowany tak, abyście wszystko usłyszeli tak samo, jak słyszy to główny bohater – detektyw Rafał Kryński!
„Tunel” nie jest pierwszym słuchowiskiem binauralnym w Polsce, ale jest pierwszym realizowanym całkowicie w terenie. Jest produkcją zupełnie pionierską, pierwszą taką w naszym kraju i z pewnością jedną z pierwszych (jeśli nie pierwszą w ogóle!) na świecie. Wspierając nas, staniesz się jednym z pionierów technologii audio i kryminału. Jednocześnie!
Na razie stworzyliśmy własnymi siłami pierwszy, pilotażowy odcinek przyszłego 10-odcinkowego serialu słuchowiskowego “Tunel”.
ZAPRASZAMY DO ODSŁUCHU TUTAJ!
(pamiętajcie o słuchawkach)
Aby opowiedzieć historię detektywa Kryńskiego do końca, potrzebujemy Waszej pomocy!
- - - - - - - - - -
TECHNOLOGIA BINAURALNA
„Tunel” powstaje w technologii binauralnej. Co to znaczy?
Binauralna technologia nagraniowa, potocznie nazywana „dźwiękowym 3D”, polega na nagraniu dźwięku z perspektywy ludzkiego ucha – czy to przy użyciu geometrycznie realistycznej i wyposażonej w małżowiny sztucznej głowy, czy też za pomocą prawdziwej ludzkiej głowy z osadzonymi w małżowinach usznych odpowiednimi mikrofonami.
Drugi etap to odtworzenie tak zarejestrowanego dźwięku w słuchawkach (najlepiej słuchawkach wysokiej jakości!). I tu właśnie zaczyna się magia....
Okazuje się, że nagrany z perspektywy ucha dźwięk zachowuje dla słuchacza swoje parametry przestrzenne – jest on w stanie rozpoznać kierunki takie jak przód, tył, góra, dół oraz oczywiście lewa i prawa strona. Wynika to z faktu, że ludzki mózg dekoduje informację o przestrzeni dźwiękowej właśnie ze względu na kształt ucha, głowy i odległość między uszami. Jeśli nagrać coś za pomocą jednej głowy, umiejscawiając mikrofon maksymalnie blisko prawdziwego ośrodka słuchu, okazuje się, że inna głowa, a właściwie inny mózg, w momencie odsłuchu materiału audio poprawnie zdekoduje tak zapisaną informację o przestrzeni dźwiękowej. Proste i genialne zarazem, prawda?
To właśnie dzięki technologii binauralnej możemy poczuć się detektywem Kryńskim i usłyszeć niebezpieczeństwo czające się w ciemności... za naszymi pecami!
- - - - - - - - - -
JAK TO BRZMI!
„Tunel” nie jest pierwszym słuchowiskiem binauralnym w Polsce i na świecie, ale z dużą dozą pradopodobieństwa jest pierwszym (lub przynajmniej jednym z pierwszych!), które wykorzystuje możliwości tej technologii w tak pełny i bezkompromisowy sposób.
Dotychczasowe produkcje binauralne wykorzystywały statyczną sztuczną głowę (a przecież bohater się rusza, zmienia pozycję!), posługiwały się studyjnym montażem kolejnych warstw dźwięku (a przecież prawdziwa przestrzeń dźwiękowa nie jest projektowana na komputerze!) lub wspierały się cyfrową symulacją efektu binauralnego w studio. Tymczasem technologia binauralna potrafi o wiele więcej!
Postanowiliśmy dać technologii binauralnej zupełnie nową i prawdziwą szansę: zamiast korzystać ze sztucznej głowy czy komputerowej symulacji, postanowiliśmy wyposażyć aktora grającego detektywa Kryńskiego w douszne mikrofony i odegrać cały scenariusz w prawdziwych lokacjach, z aktorami i obiektami w rzeczywistym, naturalnym ruchu. Bez cięć, montażu dźwięku czy jakichkolwiek dźwiękowych dogrywek. Wymagało to m.in. użycia specjalnej scenografii audio, rekwizytów czy kostiumów – bo przecież wszystkie dźwięki, które otaczają bohatera, a zarazem słuchacza, muszą być realne!
To właśnie dzięki temu „Tunel” brzmi tak organicznie, prawdziwie i sugestywnie. Jest rzeczywistym, a nie wykreowanym światem, którego centralnym punktem staje się główny bohater i słuchacz. Zakładając słuchawki, stajemy się w „Tunelu”… prywatnym detektywem Rafałem Kryńskim!
Zapraszamy do obejrzenia naszego materiału making of. Mamy nadzieję, że proces realizacji pilotażowego odcinka słuchowiska okaże się dla Was tak samo fascynujący, jak dla nas:
Jeśli jeszcze nie posłuchałeś pilota “Tunelu”
zapraszamy ponownie do odsłuchu!
- - - - - - - - - -
CO USŁYSZYSZ W CIEMNOŚCI?
"Zakładnik rutyny i nudy" - tak mówi o sobie główny bohater na początku opowieści. Nie jest typowym, kryminalnym “twardzielem”. Bywa zamyślony, roztargniony, emocjonalny. Kiedy sytuacja tego wymaga – potrafi jednak sprostać najtrudniejszym i najniebezpieczniejszym zadaniom.
Rafał Kryński jest po prostu jednym z nas – ze swoimi problemami, rozterkami, wypaleniem pracą, poszukiwaniem sensu w tym, co go otacza. A że akurat wpakował się w poszukiwania pewnego czerwonego pudełka? Taka praca…
A nasza taka, żebyście mogli mu w tych poszukiwaniach towarzyszyć!
Co ważne – „Tunel” nie jest adaptacją, literatury, filmu czy spektaklu. Został od początku do końca pomyślany i napisany jako słuchowisko binauralne. Oznacza to, że scenariusz całego serialu powstawał cały czas z myślą o słuchaczu i o tym, gdzie w dźwiękowej przestrzeni znajdzie się wraz z głównym bohaterem.
Które z dźwięków rozchodzących się w ciemnościach okażą się ważne dla rozwiązania trudnej i niebezpiecznej zagadki? Kto okaże się przyjacielem, a kto wrogiem detektywa? Posłuchaj i uruchom wyobraźnię!
- - - - - - - - - -
NA JAKIM ETAPIE JESTEŚMY?
Obecnie „Tunel” posiada swój odcinek pilotażowy. Naszym celem jest zrealizowanie pełnego, 10-odcinkowego sezonu słuchowiska. Koszt produkcji całego “Tunelu” wyniesie 400 tysięcy złotych – w tym sensie będziemy prawdziwą słuchowiskową superprodukcją.
- - - - - - - - - -
TERAZ WY!
Nie śmiemy oczywiście prosić Was o taką sumę, ale uwierzcie nam –bez pieniędzy tego rzędu po prostu nie da się zrobić “Tunelu” tak, jak na to zasługujecie jako nasi Słuchacze. Wasza pomoc pomoże nam jednak zrealizować pierwszy, kluczowy etap produkcji!
Na co wydamy Wasze pieniądze?
► castingi,
► scouting lokacji,
► planowanie, zbieranie i konstruowanie elementów scenografii i rekwizytów audio,
► dalsze działania promocyjne i wizerunkowe, które przyciągną do nas kolejnych partnerów i sponsorów,
► dalsze prace nad scenariuszem, tzw. script doctoring.
Jeśli przekroczymy próg zbiórki, zrobimy jeszcze więcej:
► przy zbiórce 30 tys. zł: opracujemy pełny anglojęzyczny pakiet promocyjny słuchowiska dla partnerów i odbiorców zagranicznych – tłumaczone wersje filmów making of i innych materiałów promocyjnych i partnerskich (m. in. plakat, prezentacje, komunikaty prasowe, pressbook), anglojęzyczna strona internetowa, tłumaczona wersja pilota słuchowiska ("prompter" wideo wyświetlający zsynchronizowane ze słuchowiskiem napisy na czarnym tle),
► przy zbiórce 35 tys. zł: stworzymy dodatkowy materiał promocyjny słuchowiska - fabularny trailer wideo.
- - - - - - - - - -
NAGRODY
Uwaga: od 9 grudnia w puli naszych nagród pojawiły się nagrody dodatkowe od naszych Partnerów: Archiwum Kryminalnego, Let Me Out oraz Kto Zabił? To wejściówki i vouchery do pełnych zagadek escape roomów oraz scenariusze gry kryminalnej do samodzielnej realizacji. Sprawdźcie je koniecznie!
- - - - - - - - - -
TERMINY
Jeśli chodzi o termin wysyłki Waszych nagród oraz ustalenie terminów i dokładnych warunków realizacji nagród nierzeczowych – prosimy Was o 60 dni od momentu zakończenia kampanii (która kończy się 23 grudnia – akurat tuż przed Gwiazdką!). Wasze nagrody i nasze wspólne ustalenia pojawią się zatem do 21 lutego 2017.
Jeśli chodzi o termin realizacji pełnego słuchowiska, będziemy starali się zamknąć budżet do wiosny 2017 r., tak, aby przystąpić do realizacji latem tego samego roku i zamknąć produkcję słuchowiska do końca 2017 r.
Prosimy Was przy tym o wyrozumiałość, jeśli ten termin się wydłuży. "Tunel" będzie naprawdę dużą produkcją. To, co musimy jeszcze zrobić, to m. in.:
► zebrać pełny budżet
► zaplanować, sprawdzić, zarezerwować i opłacić wszystkie lokacje, w których będziemy nagrywać
► zebrać, skonstruować i przestestować wszystkie elementy scenografii, rekwizytów i kostiumów audio
► przeprowadzić castingi i zebrać pełną obsadę słuchowiska
► zebrać pełną ekipę słuchowiska (już na etapie produkcji odcinka pilotażowego w projekt było zaangażowanych na różnych etapach łącznie 50 osób!)
► spędzić przynajmniej 30 dni na planie nagraniowym
► wykonać postprodukcję 10 odcinków słuchowiska wraz z nagraniami monologu wewnętrznego bohatera oraz z kompozycją i nagraniem muzyki
► zadbać o dalszą promocję i dystrybucję słuchowiska
- - - - - - - - - -
NASZ CEL
Dążymy do stworzenia dziesięciu 30-minutowych odcinków słuchowiska binauralnego "Tunel", które złożą się na pełny sezon słuchowiskowego serialu. W planach mamy także drugi i trzeci sezon "Tunelu"!
Tworząc "Tunel", chcemy stworzyć zupełnie nową jakość, otworzyć nowe drzwi w świecie kryminału i słuchowisk. Chcemy pokazać, że tak opowiedziana historia wciąga jeszcze bardziej. Że dbałość o szczegół i jakość na każdym etapie produkcji (od scenariusza po ostatnie dźwiękowe szlify) pozwala osiągnąć nowatorski, niespotykany dotąd i powalający efekt końcowy. To napędza nas do działania.
Wierzymy, że "Tunel" może stanowić prawdziwy przełom w świecie słuchowisk i technologii audio. Bądźcie razem z nami inicjatorami tego przełomu i współtwórzcie słuchowisko, jakiego jeszcze nie było.
- - - - - - - - - -
TWÓRCY
Paweł „Uho” Uszyński – pomysłodawca (wraz z Jarosławem Sadowskim), scenarzysta, reżyser i główny realizator „Tunelu”. Od 2009 r. właściciel warszawskiego Folia Soundstudio, zajmuje się udźwiękowieniem form filmowych, multimedialnych i innych. Sporadycznie realizuje dźwięk na planach filmowych. Po godzinach – producent i wykonawca muzyki elektronicznej. Wieczny eksperymentator, poszukiwacz nowych form i środków wyrazu, muzycznych i literackich. Z wykształcenia literaturoznawca. Mizofonik.
Tomasz J. Opałka – autor muzyki. Kompozytor, doktor Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz innych stypendiów artystycznych, laureat licznych konkursów kompozytorskich, polskich i zagranicznych. W Los Angeles współpracował z kompozytorami należącymi do ścisłej czołówki Hollywood, takimi jak: Christopher Young („Spiderman 3”, „Dzienniki zakrapiane rumem”, „Hellraiser”, „Gatunek”, „Sweet October”, „Drag Me To Hell”) czy Marco Beltrami (nominowany do Oscara za muzykę do filmów „The Hurt Locker” i „3.10 to Yuma”). Posłuchaj ścieżki dźwiękowej "Tunelu" autorstwa Tomka!
Zaq Chojecki – II reżyser. Reżyser filmowy, operator, montażysta, dźwiękowiec. Absolwent Geneva School of Art and Design, członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Współpracował m.in. z Ryszardem Bugajskim przy produkcjach fabularnych, takich jak: „General Nil”, „Zaćma”. Twórca gier komputerowych wykorzystujących dźwięk binauralny.
Błażej Kanclerz – II realizator. Realizator dźwięku, muzyk i kompozytor. Pracował na planach wielu produkcji fabularnych i dokumentalnych, m.in. uhonorowanego podczas ostatniego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty filmu „Wszystkie nieprzespane noce” w reżyserii Michała Marczaka, a także filmu „Komunia” Anny Zameckiej, który wygrał sekcję Tydzień Krytyki Filmowej na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno.
Obsada
Remigiusz Jankowski – odtwórca roli detektywa Rafała Kryńskiego. Aktor filmowy i teatralny, improwizator, instruktor teatralny, kucharz-amator i sportowiec. Ukończył PWST w Krakowie w 2004 r., od razu dostał angaż w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu. Od września 2015 r. w zespole Teatru Współczesnego w Warszawie oraz ekipie Poławiacze Pereł Improv Teatr z Lublina. Ma w dorobku m.in. role w filmach: „Wałęsa”, „Generał Nil”, „Boisko Bezdomnych”, „Siła Wyższa”, „Fałszerze – Powrót Sfory”. Od 2009 r. zajmuje się improwizacją teatralną.
Alicja Dąbrowska – odtwórczyni roli Matyldy. Aktorka filmowa i teatralna, absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie (2006 r.). W 2008 r. otrzymała nagrodę im. Andrzeja Nardellego za rolę Abigail Williams w przedstawieniu „Czarownice z Salem”, a w 2012 r. nagrodę za najlepszą rolę kobiecą na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Biała Wieża” w Brześciu – za rolę Nell Gwyn w spektaklu „Stworzenia sceniczne’’. Szerszej publiczności znana m.in. z filmów i seriali: „Pakt” (HBO), „Katyń”, „Odwróceni”, „Świadek Koronny”. Wolny czas najchętniej spędza w kajaku, w górach lub w kuchni.
Jacek Bończyk – odtwórca roli Jareckiego. Aktor teatralny, filmowy i dubbingowy, piosenkarz, autor tekstów piosenek, scenarzysta i reżyser spektakli muzycznych. Wokalista i gitarzysta formacji rockowych: Bończyk/Krzywański oraz Nowe Sytuacje. Absolwent wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu (1992 r.). Od 2010 r. członek Rady Artystycznej Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Od 2013 r. – dyrektor artystyczny Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego. Współzałożyciel Fundacji „Róbmy swoje dla kultury”.
Dariusz Dłużewski – odtwórca roli Ciecia. Aktor teatralny i filmowy. Przez wiele lat realizował się zawodowo w różnych dziedzinach, aż w końcu postanowił zrobić coś dla siebie: w 2016 r. zdał egzamin eksternistyczny Związku Artystów Scen Polskich i został Aktorem Dramatu. Obecnie występuje w m.in. w serialu „Gliniarze”, emitowanym na antenie Polsatu.
- - - - - - - - - -
DOTYCHCZAS WSPARLI NAS
- - - - - - - - - -
KONTAKT
Media o Twoim projekcie:
“Tunel” – pierwszy dźwiękowy kryminał 3D
Trzy dźwiękowe „dni zdjęciowe”, pięćdziesięcioosobowy zespół, scenograf, kostiumograf i rekwizytor audio obecny na planie oraz wiele innych autorskich rozwiązań. Za nami start wyjątkowego słuchowiska binauralnego „Tunel”.
Można już posłuchać pilotażowego odcinka słuchowiska "Tunel"
Trzy dni "dźwiękowe", pięćdziesięcioosobowy zespół, scenograf, kostiumograf i rekwizytor audio obecny na planie oraz wiele innych autorskich rozwiązań. Za nami start słuchowiska binauralnego „Tunel”.
TUNEL 3D
Pierwsza polska dźwiękowa superprodukcja! "Tunel" to słuchowisko kryminalne zrealizowane całkowicie w technice binauralnej, w dodatku w terenie. Ściągnij oryginalny plik WAV, zaopatrz się w dobre słuchawki i ciesz się prawdziwym audiofilskim brzmieniem 3D. A jeżeli ci się spodoba, pomóż twórcom nagrać kolejne odcinki powieści.
Tunel: Kryminalne słuchowisko w 3D. Posłuchaj!
Zakładasz słuchawki i stajesz się detektywem? Twórcy "Tunelu" zapowiadają rewolucyjne wrażenia odsłuchowe. Do sieci trafił odcinek pilotażowy.