Miło Cię widzieć!

Ładowanie strony

O projektodawcy

Joanna Chułek

Joanna Chułek

Bytom, Polska

Joanna Chułek - aktorka, tancerka i performerka, laureatka nagrody artystycznej Marszałka Województwa Śląskiego „Złote Maski” za choreografię do spektaklu „Heimsuchung/Nawiedzenie”; w 2014 roku zagrała w spektaklu „Popra winy- na co to komu?” w reż. Anny Piotrowskiej, który otrzymał wyróżnienie oraz rekomendację do Finału Międzynarodowego Festiwalu Fama w Poznaniu. Aktorka w spektaklu dyplomowym pt."Superbohaterów 10/9" w reż. Błażeja Peszka (premiera 2015r.) oraz „Working title EGO” (premiera 2014r.) w choreografii i reżyserii Jensa Van Daele. Współtworzy katowicki Teatr Żelazny.

Napisz wiadomość do Projektodawcy

1249 PLN z 12000 PLN

39 Wspierający

Zakończony Cel nie został osiągnięty

10%

Model finansowania: "wszystko albo nic". Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 11.09.2015.

Projekt BesKitu - teatr tańca

O projekcie

BesKitu to projekt artystyczny, w który włożyliśmy już dotąd mnóstwo czasu, serca, pomysłów, energii i własnych funduszy. To spektakl, stanowiący połączenie teatru, tańca i muzyki granej na żywo oraz warsztaty wokalne i taneczne, jakie planujemy równolegle realizować dla młodzieży i dorosłych. Projekt powstał z myślą o osobach młodszych i starszych, które wciąż jeszcze nie mają ochoty spisywać tradycyjnej kultury ludowej na straty - nie uważają, że folklor to synonim obciachu czy trącąca naftaliną "cepelia". Wręcz przeciwnie. Wszyscy wierzymy, że sprawnie i z wdziękiem wplecione do kultury współczesnej elementy folkloru pozwalają zachować świeżość, mądrość i wieczną młodość i jemu, i nam wszystkim. Projekt realizujemy dla Was, z Wami oraz dzięki Wam - w zgodzie z samą jego ideą, bo przecież kultura (obojętnie, ludowa czy współczesna) nie ma jednego autora, wszyscy i wszystkie jesteśmy jej współautorami! 

Projekt realizujemy od podstaw samodzielnie, jesteśmy studentkami i studentami Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im.Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu. Próby trwają od stycznia 2015 roku, data planowanej premiery spektaklu to 16 października 2015 roku. Chcielibyśmy, by spektakl oraz towarzyszące mu warsztaty wokalno-taneczne w 2015 i 2016 roku dotarły do publiczności w Polsce i za granicą.

 

Główną twórczynią oraz sprawczynią tego całego, BesKitu, zamieszania jest nasza koleżanka Joanna Chułek, dwudziestoczteroletnia aktorka, tancerka i performerka, laureatka nagrody artystycznej Marszałka Województwa Śląskiego „Złote Maski” za choreografię do spektaklu „Heimsuchung/Nawiedzenie” (spektakl był prezentowany kilkanaście razy w Polsce, Niemczech, Rosji, na Węgrzech). W 2014 roku Joanna zagrała w spektaklu „Popra winy- na co to komu?” w reż. Anny Piotrowskiej, który otrzymał wyróżnienie oraz rekomendację do Finału Międzynarodowego Festiwalu Fama w Poznaniu. Aktorka w spektaklu dyplomowym pt."Superbohaterów 10/9" w reż. Błażeja Peszka (premiera 2015r.) oraz  „Working title EGO” (premiera 2014r.) w choreografii i reżyserii Jensa Van Daele. Współtworzy katowicki Teatr Żelazny.

Tworząc Projekt BesKitu, Aśka podeszła do sprawy rzetelnie i kompleksowo: wymyśliła koncepcję spektaklu, opracowała choreografię, zajęła się reżyserią, skompletowałą obsadę oraz uczyniłą rzecz niemożliwą - pozyskała do współpracy z nami muzyków z utytułowanego zespołu VOŁOSI. Od zera zaczęła gromadzić fundusze, byśmy mogli rozpocząć pracę. Część z tych funduszy pochodzi ze stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury, część z prac wysokościowych, jakich podjęła się Joanna, by móc sfinansować projekt. Warto zaznaczyć, że BesKitu to nie tylko projekt artystyczny, ale i naukowy - jego merytoryczną stroną jest powstająca równolegle praca dyplomowa, w której Joanna gromadzi dokumentację oraz faktografię związaną z przygotowaniami do spektaklu i warsztatów wokalno-tanecznych. Wszystkie elementy projektu budowane są w oparciu o badania terenowe oraz starannie wykonane i maksymalnie wierne oryginalnym motywy ludowe terenów Żywiecczyzny. W związku z tym potrzebne były i są studyjne wyjazdy w teren.

Sam projekt inspirowany jest kulturą Beskidu Żywieckiego. Opiera się o tradycje, tożsamość regionalną oraz obrzędy zestawione i skontrastowane z kulturą współczesną i tańcem współczesnym. 

Beskid Żywiecki to region, który fascynuje poprzez atmosferę, krajobraz, otwartość ludzi oraz przekazywanie tradycji z pokolenia na pokolenie. W trakcie tworzenia spektaklu jesteśmy wierni tanecznej i muzycznej tradycji tego regionu. Jako tancerzy inspiruje nas także kultura współczesna i ekspresja współczesnego tańca. Z połączenia tego, co było i tego, co jest chcemy stworzyć zupełnie nową jakość po to, by sobie i Wam pozwolić na czerpanie z szerszego zasobu inspiracji i doświadczeń. Nie zamykamy się na żadne z nich. Tych, którzy do folkloru podchodzą nieufnie i się zamykają - poprzez projekt chcielibyśmy spróbować otworzyć :)

Ze spektaklem i warsztatami chcemy dotrzeć w wiele miejsc, pojawić się na krajowych i zagranicznych festiwalach. Na niektóre z nich mamy już nieoficjalne zaproszenie, Chcemy też, by projekt dotarł do młodzieży na Żywiecczyźnie, gdzie folklor jest wciąż żywy, jak i poza nią, gdzie młodzi nie mają z nim zazwyczaj intensywnego kontaktu. BesKitu to projekt, który powstał z miłości i fascynacji folklorem Żywiecczyzny, podzielanej zgodnie przez cały nasz zespół mimo, iż tylko jeden z aktorów z niej się wywodzi. Tą miłością i fascynacją chcemy Was zarazić!

 

Muzyka podczas spektaklu grana będzie na żywo, co jest typowe dla folkloru polskiego, natomiast stanowi absolutną rzadkość na scenie tańca współczesnego. Spektakl będzie więc pod względem formy odważnym i nowatorskim eksperymentem. Do współpracy udało się nam pozyskać utytułowany i znany międzynarodowej publiczności zespół VOŁOSI. Jakim cudem? Sami do dziś się zastanawiamy. Po prostu pewnego dnia Aśka postanowiła do nich zadzwonić, przedstawiła się i opowiedziała o całym projekcie - a im spodobał się nasz pomysł!

 

Zespół VOŁOSI wyznacza zupełnie nową jakość na europejskiej scenie muzycznej. Pojawił się na Festiwalu Nowa Tradycja 2010 i zdobył tam wszystkie nagrody regulaminowe i pozaregulaminowe. W roku 2011 potwierdził swój sukces, otrzymując Grand Prix dla najlepszego utworu world music w Europie na konkursie organizowanym przez Europejską Unię Nadawców EBU. W roku 2012 pierwsza płyta zespołu znalazła się w specjalnej selekcji TOP20 World Charts Europe.

VOŁOSI niechętnie postrzegają siebie w kategorii muzyki folk – ich muzyka wykracza daleko poza te ramy. Jej istotą jest energia zderzenia odległych muzycznych światów. Przekraczanie wyznaczonych granic jest częścią spektaklu. Muzycy tradycyjni i wychowani klasycznie instrumentaliści spotykają się na wspólnej drodze i idą dalej, w zupełnie inne dźwiękowe przestrzenie. Ich muzyka czerpie tylko w niewielkim stopniu z tradycji. Tutaj to raczej ludzie zanurzeni w tradycji tworzą zupełnie nowe. Na tej samej zasadzie, na jakiej powstał jazz
VOŁOSI występowali w wielu krajach Europy i Świata. Ich trasy koncertowe po Niemczech, Danii, Gruzji, na Ukrainie, i Białorusi spotkały się wielkim entuzjazmem krytyki i publiczności. Koncertowali przed przywódcami pańtw: Polski, Holandii, Belgii, Węgier, Łotwy, Czech, Słowacji i Ukrainy. Ich koncerty były transmitowane przez Program II, Program III Polskiego Radia oraz Westdeutscher Rundfunk 3.

 

Wystawienie spektaklu, nawet przez bardzo entuzjastycznie podchodzących do tego zadania studentów i w dużej mierze "po kosztach" - nadal angażuje ogromne finanse. Nie chcemy bylejakości ani prowizorki, dbamy o szczegóły i o merytoryczną poprawność używanych przez nas kostiumów, scenografii, instrumentów i motywów muzycznych. Jeśli trzeba (a trzeba!) - wyjeżdżamy na badania terenowe, na próbach tanecznych spotykamy się kilka razy w tygodniu od wielu miesięcy. Przed nami właśnie okres najbardziej wytężonej pracy - finisz przygotowań i długo wyczekiwana premiera spektaklu, zaplanowana na 16 października 2015 roku. Nie chcem, by spektakl był jednorazowym wydarzeniem, które kończy się tuż po premierze. Chcielibyśmy się z nim pojawiać jak najdłużej na festiwalach w Polsce i za granicą.

Spektaklowi będą towarzyszyć prowadzone dla różnych grup odbiorców warsztaty wokalne (śpiewu białym głosem) oraz warsztaty taneczne (łączące elementy tańców ludowych z tańcem współczesnym). Zależy nam na tym, aby spektakl oraz warsztaty "żyły" co najmniej do końca 2016 roku.

Na budżet projektu artystycznego jak nasz, składać powinny się m.in.: aranżacja muzyczna, przygotowanie sceny i oświetlenia, projekt i uszycie kostiumów, wiele par nowych i używanych butów (niektóre rozpadną się już w czasie prób), scenografia oraz rekwizyty, dokumentacja audio, wideo i fotograficzna - zapisy prób oraz właściwych działań artystycznych, promocja projektu, koszty noclegów i przejazdów do miejsc, w które z nim dotrzemy. Dotąd pracowaliśmy głównie wolontariacko, pozyskane z różnych źródeł własne pieniądze przeznaczaliśmy na odbycie wyjazdów terenowych czy zakup pierwszych kostiumów (tu w szczególności ukłony w stronę Autorki projektu, która wniosła do niego najwięcej w sensie materialnym i pozamaterialnym!). Projekt wymyślilismy i realizujemy z miłości do gór i folkloru. Natomiast wiemy, że jest marzeniem Joanny, by projekt mógł dla nas być także doświadczeniem zawodowym - czyli takim, za które jako występujący w nim artyści otrzymamy gaże, choćby symboliczne. W końcu artyści też płacą rachunki, a waluty o nazwie "satysfakcja" jakoś nikt nie chce od nas przyjmować w spożywczym :) Decydując się na udział w projekcie wiedzieliśmy, że honorariów, choćby skromnych, nie może nam on zapewnić. Czy je dostaniemy? Tego nie wiemy. Póki co, nie mamy przecież nawet środków wystarczających do wystawienia premiery - to o nie przede wszystkim bardzo gorąco Was prosimy! 

Środki zebrane dzięki kampanii crowfundingowej na PolakPotrafi.pl przeznaczymy na:

12 tys. zł - taka pula środków pozwoli zakupić niezbędne kostiumy i rekwizyty, skorzystać z profesjonalnie przygotowanej sceny, zorganizować w podstawowym zakresie zapis wideo i audio spektaklu, który potem posłuży nam do realizowania warsztatów. Oprawa muzyczna spektaklu realizowana jest na zasadach sponsorskich (VOŁOSI rezygnują z większej części swojego wynagrodzenia). Część kwoty wydamy na promocję spektaklu premierowego. W kwotę wliczona są też podatki, koszt nagród, prowizja serwisu oraz operatora.

Buty do tańca - 650 zł

Kostiumy - 1800 zł

Scenografia - 900 zł

Aranżacja muzyczna - 2300 zł

Rejestracja audio/wideo spektaklu - 1000 zł

Przygotowanie oświetlenia - 1300 zł

Materiały promocyjne - 600 zł

Organizacja kampanii - 400 zł

Podatki, koszt nagród, prowizja serwisu - ok. 3000 zł

 

Jeśli będziecie dla nas hojni:

14 tys. zł - ta kwota pozwoli dodatkowo opłacić przejazdy i noclegi w miejscach, dokąd udamy się z projektem w pierwszej kolejności. Będziemy też sobie mogli pozwolić na szerzej zakrojone działania promocyjne, dzięki czemu dotrzemy ze spektaklem i warsztatami do szerszego grona odbiorczyń i odbiorców.

16 tys. zł - wszystkie towrzyszące spektaklowi warsztaty wokalno-taneczne do końca 2015 roku będziemy mogli przeprowadzić dla ich uczestników i uczestniczek bezpłatnie. Część kwoty przeznaczymy na profesjonalny zapis wideo i montaż nagrania ze spektaklem.

18 tys. zł - z bezpłatnymi warsztatami oraz spektaklem (zapisem wideo spektaklu w przypadku miejsc, które nie dysponują sceną) będziemy mogli udać się do co najmniej 5 więcej miast lub miejscowości. Będziemy jednocześnie w stanie zbierać materiały i pozyskiwać współpracowników, lokalnych twórców, do naszych kolejnych działań artystycznych.

20 tys. zł i więcej - spełni się nasze marzenie o odwiedzeniu ze spektaklem oraz warsztatami najważniejszych polskich i europejskich festiwali folklorystycznych co najmniej do końca 2016 roku. Będziemy kontynuować pracę i badania nad beskidzkim folklorem, które zaowocują kolejnymi projektami artystycznymi. Jeśli będziemy grzeczni na próbach i dobrze spiszemy się na premierze, to może nawet trafi nam się jakaś skromna gaża :)

 

Koordynacja kampanii, promocja:

Iza Palińska tel. (+48) 602 625 621, e-mail: [email protected] //

Informacje o projekcie, warsztaty, występy:

Joanna Chułek tel. (+48) 608 478 506, e-mail: [email protected] //  

 

i wiele innych - sprawdź wszystkie po prawej stronie!

 

 

     

 

BesKitu - dołóż parę groszy do polskiej kultury!

DZIĘKI!!!!!!!!!!!!!!!!

Media o Twoim projekcie:

Projekt BesKitu, czyli połączenie tańca współczesnego i góralskiego. Artyści proszą o wsparcie

www.mmsilesia.pl | 2015-08-25

Góralskie przyśpiewki, „obyrtki” i taniec współczesny – to połączenie do niedawna mogło wydawać się jedynie bujnym wyobrażeniem. Wszystko zmieni się jednak za sprawą studentów krakowskiej PWST Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, którzy przygotowują nowatorski projekt artystyczny „BesKitu”.

Model finansowania: "wszystko albo nic"

Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 11.09.2015 21:09