O projekcie
O projekcie - czyli o płycie
Mody i kody to tytuł najnowszego materiału muzycznego Orkiestry św. Mikołaja, nad którym zespół zaczął pracować już w 2013. Składa się na niego 12 rozbudowanych aranżacyjnie utworów inspirowanych polską muzyką tradycyjną. Są one skonstruowane z pozornie odległych modeli podejścia do tradycji – od często krytykowanej i zdawałoby się przebrzmiałej formuły zespołów pieśni i tańca, które ciągle są obecne i wychowały znawców folkloru stylizowanego - po najnowsze poszukiwania artystyczne zwolenników world music. Dodatkowo znajdują się w nim elementy współczesnych trendów i stylów muzycznych takich jak hip-hop, blues czy rock.
Celem przedsięwzięcia jest pokazanie równouprawnienia do czerpania wszystkich artystów z tzw. muzyki tradycji i udowodnienie, że każda epoka uprawiania folkloryzmu pozostawiła swój specyficzny i odmienny ślad (kod) w zbiorowej świadomości obecnych. Pokażemy także związki współczesnych popularnych form i gatunków muzycznych z tymi, które wywodzą się z tradycji. Pomysł stanowi kwintesencję i podsumowanie misji Orkiestry św. Mikołaja, która zawsze poszukiwała nowych aktualnych kontekstów fascynacji kulturą tradycyjną.
Przykładowe utwory, które znajdą się na planowanej płycie
Budżet - na co pójdzie zbiórka i nadwyżka?
Bardzo zależy nam na tej płycie, której poświęciliśmy dwa lata pracy. Zależy nam na jej brzmieniu, na dobrym studiu. Dlatego zwracamy się do Was o pomoc. Część funduszy mamy już zgromadzone, a II Program Polskiego Radia zasponsorował nam kilka sesji w Studio S4 (realizatorem albumu będzie Tadeusz Mieczkowski). Jednak nadal brakuje nam minimum 11 000 zł.
Płytę zamierzamy wydać do końca 2015 roku.
Jeśli zebrane fundusze przekroczą tę sumę o 50%, to pokryjemy też koszty masteringu, jeśli powyżej 50% - sfinansujemy projekt graficzny CD.
O nas - Orkiestrze św. Mikołaja
Gramy już ponad 25 lat "brody nam porosły, włosy posiwiały", mamy już w dorobku kilkanaście albumów i 2000 zagranych koncertów, ale wciąż mamy w głowach mnóstwo pomysłów, jak pokazać dawne piosenki w nowym świetle, udowodnić, że treści w nich zawarte są wciąż aktualne.
Gramy muzykę akustyczną używając ludowych instrumentów z całego świata, ale wspomagamy się też gitarami, niezbyt klasycznym zestawem perkusyjnym czy całkiem sporą ilością zabawek muzycznych.
Od początku istnienia fascynowała nas słowiańska i polska muzyka ludowa.Urodziliśmy się jednak u schyłku XX wieku i nasiąkliśmy muzyką naszych czasów, więc zaczęliśmy grać ją po swojemu.
Weronika Kijewska
wiolonczela
Ukończyła I stopień Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Wałbrzychu. Po dłuższej przerwie powróciła do gry na instrumencie i II stopień ukończyła w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. T. Szeligowskiego w Lublinie w klasie wiolonczeli Bożeny Czerkies. Jest absolwentką kulturoznawstwa KUL, a obecnie kończy II stopień historii sztuki KUL. Jest pozytywnie nastawiona do życia, w którym pomaga jej dobry humor. Chętnie służy pomocą innym. W jej życiu folk odgrywa ważną rolę – jak twierdzi, niesie on w sobie wiele pozytywnej energii ładującej ciało i umysł. Jest przestrzenią nieustających niespodzianek, które wciąż odkrywa. Sądzi, że podobnie jest z ludźmi. Każde spotkanie z nowo poznaną osobą uznaje za fascynującą przygodę. Stara się szukać we wszystkim dobrych stron. Wytrwale szlifuje kunszt gry na swoim ukochanym instrumencie tak, aby dojść do perfekcji, ale chce także skoczyć na bungee i ze spadochronem, odwiedzić Islandię i Haiti, nauczyć się grać na harfie, wybudować dom w Prowansji i otworzyć własny bar. Kocha nocne życie i podróże za jeden uśmiech. W wolnych chwilach zgłębia kino Davida Lyncha a jako czytelniczka książek śledzi obyczajowe i kryminalne historie postaci mniej lub bardziej zmyślonych. W Orkiestrze od 2014.
Agnieszka Kołczewska
bębny, instrumenty perkusyjne, śpiew
Ukończyła studia licencjackie na UMCS w Lublinie (animator i menedżer kultury, spec. teatr). Uczęszczała do klasy perkusji w Szkole Muzycznej im. Artura Rubinsteina w Lublinie. Od 1992 roku związana ze lubelskim środowiskiem muzycznym. Uczestniczyła w wielu projektach m.in. Igor & B.B.K. Acoustic Sound, współtworzyła grupę bębniarzy Gonble. Współpracowała z Rafałem Rozmusem, autorem muzyki m. in. do filmów "Tajemnice Watykanu" i "Tryptyk Rzymski", w której nagrywaniu uczestniczyła. W latach 2002-2005 organizowała międzynarodowy Festiwal Kultury i Muzyki Orientalnej "Orient Lublin". Od lat prowadzi cieszące się dużym powodzeniem warsztaty bębniarskie. Jest liderem grupy bębniarskiej "Młode Djembe". W 2008 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Lublina za całokształt działalności artystycznej. Uwielbia podróże i przygody – lato, przestrzeń (zielone pola), życie pełne wrażeń. Zbiera m.in. biżuterię i skarpetki. Bardzo towarzyska. Zawsze pamięta o urodzinach bliskich i przyjaciół, czym zadziwia otoczenie. Uwielbia grać koncerty i dobrze się czuje na scenie. Bardzo przyzwyczaja się do rzeczy i ludzi. Obsesje: ład i porządek. W Orkiestrze od 1995.
Anna Kołodziej (Bielak)
skrzypce, śpiew
Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia w klasie skrzypiec M. Świecy. Absolwentka Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Grała muzykę irlandzką w lubelskim zespole Samhain. Odpuście Zupełnym. Współpracowała z Rafałem Rozmusem (m.in. muzyka na żywo do filmów niemych) i zespołem Presto. Jako pedagog - terapeuta pracowała z osobami niepełnosprawnymi. Zafascynowana kulturą skandynawską, muzyką i językiem szwedzkim. Gra na szwedzkiej nyckelharpie. Jako odważny i sprawny kierowca w klasie maturalnej dostała przezwisko "Hołowczyc". W ramach pomocy w rodzinnej firmie, zaraz po otrzymaniu prawa jazdy eskortowała z Gdańska szwedzki kombajn. Na wiele dań ma osobny system jedzenia, np. jabłko na kwadratowo, kanapkę na okrągło. Lubi ubrania z lnu. Lubi spać w busie podczas wyjazdów koncertowych z Orkiestrą. Lubi kiedy Bogdan mówi SZCZENIACZEK. Obsesje i hobby: sprawdzanie poczty elektronicznej i pielęgnowanie profili Orkiestry m.in. na facebooku. Szaleje za kotami rasy Maine Coon i włoskimi motocyklami. Słucha rocka progresywnego: Alter Bridge, Dream Theater, folku skandynawskiego: Väsen, Ranarim, Kraja. W wolnym czasie śpi. W Orkiestrze od 2000.
Bogdan Bracha
śpiew, skrzypce, fujarki, instr. stroikowe
Założyciel i lider Orkiestry św. Mikołaja. Muzyk z zamiłowania i animator kultury. Twórca takich projektów muzycznych jak: Się Gra – muzyka bałkańska, Odpust Zupełny, Kapela Łem. Od 1991 r. pracuje w Akademickim Centrum Kultury Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" i Spotkań Ludzi Gór. Współtwórca idei Pisma Folkowego. Na ojcowiźnie pod Lublinem postawił chatkę z gliny, zaczynając od dachu, obok spichlerzyk mieszkalny. Tam co roku wraz z grupą entuzjastów robi kiełbasy. Uwielbia wykorzystywać możliwości nowoczesnych wynalazków cyfrowych. Były harcerz-idealista, potem rewolucjonista. Świetny gawędziarz i kierownik grupy obdarzony ponadprzeciętna orientacją w terenie i pamięcią topograficzną. Wysokiej klasy artysta improwizacji organizacyjnej. Gdyby mógł, to by nie spał. Podróży busem nie znosi i wtedy najchętniej śpi. Cyganka wywróżyła mu, że drugiej połowie życia będzie bogaty, więc spokojnie czeka. W Orkiestrze od zawsze.
Marcin Skrzypek
gitara, mandolina, koboz, cymbały, bębenki, śpiew
Muzyk samouk. Z wykształcenia anglista. Pracuje w Ośrodku "Brama Grodzka - Teatr NN", gdzie m.in. prowadzi Forum Kultury Przestrzeni. Fotograf (wystawa "Życie po życiu. Cmentarze Roztocza"), plastyk (m.in. typografia, plakaty "Mikołajków Folkowych"), teoretyk kultury i folku. Autor nikomu nieznanej relacyjnej teorii "dania semiotycznego". Niewybredny śpioch i żarłok. Racjonalny pesymista i perfekcjonista. Wielbiciel literatury s-f. Zdeklarowany turysta, ostatnio platoniczny. Lubi ruch, naturę, ciszę, góry i morze oraz kobiety w spódnicach z wystająca halką. Odpoczywa przy pracy fizycznej i manualnej z wyjątkiem odkurzania i zbierania jagód. Ma kompleks niższości z tego powodu, że nie może krótko powiedzieć, czym się zajmuje w życiu. Muzyczne sentymenty: Doors, Talking Heads. Teraz słucha wszystkiego, co daje mu poczucie snobistycznej dumy. W busie robi się agresywny, słysząc odgłos popularnych radiostacji. Prywatnie mąż Agnieszki Mateckiej, manager i animatorki Orkiestry. Dwoje dzieci: Michał (12 lat) i Marysia (8 lat). Obsesja: logistyka życia codziennego. W Orkiestrze od 1992.
Nagrody
Oprócz wdzięczności oferujemy również moc nagród - po prawej stronie znajdziesz szczegóły.
Dowiedz się więcej
Odwiedź nasz profil na Facebooku https://fb.com/mikolaje oraz naszą stronę www.mikolaje.lublin.pl. Zapraszamy!
Media o Twoim projekcie:
Mikołaje zbierają
Ruszyła internetowa zbiórka na nową płytę Orkiestry św. Mikołaja. Na darczyńców czekają różnorakie nagrody: od plików dźwiękowych, płytę z autografami, po sesję fotograficzną z członkami kapeli, a nawet koncert Mikołajów.
DORZUĆ ORKIESTRZE ŚW. MIKOŁAJA
W programie crowdfundingowym Polak Potrafi ruszyła zbiórka funduszy na nową płytę Orkiestry św. Mikołaja. Pieniądze będzie można wpłacać przez 60 dni. Na darczyńców czekają różne nagrody: od plików dźwiękowych, nowej płyty z autografami muzyków, po sesję fotograficzną z członkami kapeli, a nawet koncert Mikołajów. Kilku utworów z płyty można było posłuchać w audycji Etnosystemu - "Etniczny Stan Umysłu" na antenie RockSerwis.fm.