Miło Cię widzieć!

Ładowanie strony

O projektodawcy

Mariusz Forecki

Mariusz Forecki

Poznań

Mariusz Forecki - fotograf-dokumentalista. Intensywnie fotografuje w Polsce i na terenach byłego ZSRR (Armenia, Czeczenia, Dagestan, Autonomiczny Okręg Żydowski w Rosji, Ukraina, Litwa). Autor nagradzanych książek z fotografią dokumentalną: \"I Love Poland\" (2009), \"Kolekcja Wrzesińska\" (2011), \"W Pracy\" (2011) i \"Człowiek w ciemnych okularach\" (2016). Ukończył Instytut Kreatywnej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opavie. Laureat wielu konkursów fotograficznych i autor wystaw. Swoje zdjęcia pokazywał na najważniejszych festiwalach fotograficznych w Europie. Uhonorowany m. innymi medalem Związku Polskich Artystów Fotografików i Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania. Więcej informacji można znaleźć tutaj: www.forecki.pl

Napisz wiadomość do Projektodawcy

Ekipa Projektu

PIX.HOUSE

PIX.HOUSE

Poznań

Tworzymy miejsce dla fotografii, miejsce dla fotografów, miejsce dla CIEBIE!


23401 PLN z 20000 PLN

180 Wspierający

Udany! Cel osiągnięty

117%

Model finansowania: "wszystko albo nic". Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 09.06.2019.

Mechanizm. Polska 1989-2019

O projekcie

 

Serdecznie dziękujemy za zaufanie. Zakładany cel osiągnęliśmy przed terminem !

 

Uruchamiamy _ CEL 2.0 :  25000 zł

 

Za zebraną kwotę:

1. Wyślemy egzemplarze książek do instytucji zajmujących się fotografią w Polsce i na świecie.

2. Pokryjemy koszty wysyłek i prowizję dostawcy płatności i portalu Polak Potrafi.

3. Gdy kwota osiągnie 28000 zł wyprodukujemy wystawę fotografii Mariusza i zaprezentujemy ją w Poznaniu, przy okazji promocji książki.

 

Zebranie funduszy na druk książki fotograficznej Mariusza Foreckiego o efektach zmian w Polsce lat 1989-2019.

 

Opowieść rozpoczniemy jeszcze w roku 1988 od zdjęć, a w zasadzie małych wglądówek przedstawiających wizytę brytyjskiej premier Margaret Thatcher w hali Mirowskiej w Warszawie i zakup przez nią jabłek. 

 

 

Później styczeń 1990. Ostatni zjazd PZPR w sali kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Wewnątrz podniosła atmosfera. Tuż obok dworzec kolejowy Warszawa Centralna i manifestacja niewielkiej grupy opozycjonistów, rozganianej przez milicję gazem łzawiącym, pałkami, czym się tylko da. Wściekłość nakręca emocje. Gonitwa po dworcowych peronach skutkuje pobiciem kilku osób i zatrzymaniem tych, które akurat przypadkiem znajdą się pomiędzy. Nie ucierpi tylko stojący na środku hali dworcowej, ogrodzony cienką, czerwoną linką samochód - reklama jednego z nowo powstałych banków i jego kredytów.

 

Fotografie układają się w opowieść, która rozpocznie się tuż przed ostatnim zjazdem PZPR, aby po 120 fotografiach dotrzeć do roku 2019. 

 

  

Książka będzie ważnym, fotograficznym dokumentem ewolucji polskiego społeczeństwa w ostatnich 30 latach, widzianej poprzez wydarzenia, które dotknęły każdego z nas i w większości nie trafiły na pierwsze strony gazet. 

 

Dziennikarz Piotr Gajdziński tak pisze o początku lat 90-tych:

 

"Państwo przez z górą 40 lat wszechobecne i wszechpotężne - znika. Z dnia na dzień. Dosłownie wyparowuje. Nic w nim nie działa. Ani administracja, ani milicja, ani państwowy handel, nawet wojsko nie rozumie nowej doktryny, nie umie jej stosować, ani jej zaakceptować..."

 

Mariusz Forecki, autor wszystkich zdjęć: Zebrana kwota wraz z tą, którą już mam pozwoli na druk 500 egzemplarzy książki w dość dużym formacie (około 20x27 cm). Znajdzie się w niej 120 fotografii na 240 stronach. Będzie gotowa na przełomie sierpnia i września 2019 roku.

 

Do współpracy Mariusz zaprosił znakomitego grafika i projektanta książek fotograficznych Andrzeja Dobosza. Andrzej zaprojektował jego ostatnią książkę o Rosji pt.: "Człowiek w ciemnych okularach", która zdobyła w 2016 roku nagrodę na Biennale Fotografii w Bratysławie. Projektuje też książki dla Fundacji PIX.HOUSE (www.pix.house), która będzie wydawcą.

  

 

Początek lat 90-tych to duża wolność twórcza i świetny czas dla fotografa-dokumentalisty. Ruszyła rewolucja, która zmieni całe społeczeństwo. 

 

 

Było tak: w kasach dworcowych zaczęto sprzedawać bilety na pociąg do Berlina Wschodniego, po które trzeba było odstać kilka godzin w kolejce. Biletów zawsze sprzedawana dużo więcej, niż było miejsc w pociągu. Jazda w wagonowej toalecie w trzy osoby stanowiła komfort, której nie mieli ludzie ściśnięci na korytarzu. W dużej, podróżnej torbie ze skaju udającego skórę były tylko rzeczy na zmianę: stare spodnie, koszula, kurtka. Na sobie - kupiony za sprzedany w komisie zestaw mebli Kowalskiego mundurek, uszyty z przecieranego dżinsu zwanego pieszczotliwie "marmurkiem" Koszmarnie sztywny i niewygodny strój, na którym można było w Berlinie Zachodnim zarobić połowę pensji. Celnicy z byłej NRD dawno przestali się dziwić, dlaczego prawie cały pociąg wygląda jak umundurowany oddział nie wiadomo czego.

 

 

Wyobraźnia podpowiada coraz to nowe pomysły na funkcjonowanie w nowym, rodzącym się systemie. Pan Marek uprawia fakirstwo i połykactwo ognia. Pani Jadwiga, była 56 letnia ekspedientka tańczy na rurze, Jom Som gra na swoim białym kontrabasie gdzie się tylko da.

 

 

Kontrast jest ogromny. W zasadzie dwa światy które, zdawało się, nie mają punktów wspólnych.

 

 

I wszędzie piwo. Centra wycieczkowe browarów pracują pełną parą. Przybrowarne puby wymyślają ciągle nowe sposoby, aby zaszczepić zwyczaj picia piwa. Piwni cervesarios uczą, jak prawidłowo nalewać piwo i rozpoznać jego rodzaj.

 

 

Prezes jednego z największych browarów motywuje pracowników: opowiadajcie o naszym piwie rodzinie, przyjaciołom, wszystkim. Musimy być największym producentem piwa w Europie. Ruszają konkursy: na największy piwny brzuszek, kto szybciej wypije kufel piwa, zrobi 10 przysiadów i będzie stał prosto, kto więcej razy podniesie pustą beczkę po piwie. Przyciągają tłumy.

  

 

Legendarny zakład przemysłowy, do niedawna producent silników okrętowych. Pusto. Kilku robotników spawa iglicę, która będzie zwieńczeniem stadionu narodowego. Innych zleceń brak. Zajezdnia tramwajowa, której robotnicy brali udział w powstaniu Poznańskiego Czerwca 1956 roku została sprzedana. Na jej terenie powstanie nowe osiedle.

 

 

Mariusz Forecki - fotograf-dokumentalista. Intensywnie fotografuje w Polsce i na terenach byłego ZSRR (Armenia, Czeczenia, Dagestan, Autonomiczny Okręg Żydowski w Rosji, Ukraina, Litwa). Autor nagradzanych książek z fotografią dokumentalną: "I Love Poland" (2009), "Kolekcja Wrzesińska" (2011), "W Pracy" (2011) i "Człowiek w ciemnych okularach" (2016). Ukończył Instytut Kreatywnej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opavie. Laureat wielu konkursów fotograficznych i autor wystaw. Swoje zdjęcia pokazywał na najważniejszych festiwalach fotograficznych w Europie. Uhonorowany m. innymi medalem Związku Polskich Artystów Fotografików i Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania. Więcej informacji i fotografii można znaleźć tutaj: www.forecki.pl

 

 

Rozmowa Moniki Szewczyk z Mariuszem Foreckim w "Digital Camera Polska"

 

Za udzielone wsparcie przygotowaliśmy dla Was publikacje wydawnictwa PIX.HOUSE, które wydało książki fotograficzne znaczących, polskich fotografów-dokumentalistów: Witolda Krassowskiego, Macieja Jeziorka, Damiana Chrobaka, Adriana Wykroty, Macieja Moskwy. Koszt wysyłki nagród na terenie Polski jest wliczony w cenę wsparcia.

 

Nagroda główna: Książka Mariusza Foreckiego pt.: "Mechanizm. Polska 1989-2019" - wsparcie 130 zł lub więcej

 

Zestaw 8 pocztówek ze zdjęciami Mariusza Foreckiego z początku lat 90-tych, wydanych przez PIX.HOUSE - wsparcie 30 zł lub więcej

 

 Zestaw książek o fotografii: "Kruche medium" Macieja Frąckowiaka i "Fotograf poeta. Katastrofa humanistów" Marcina Burasa - wsparcie 70 zł lub więcej

Fotograficzna książka Witolda Krassowskiego pt.: " Nadal boję się krzyku" o życiu codziennym w Afganistanie - wsparcie 90 zł lub więcej

Fotograficzna książka Macieja Moskwy pt.: "Saraha" o konflikcie w Syrii - wsparcie 90 zł lub więcej

Książka fotograficzna Adriana Wykroty pt.: "NIE-NOT" - wsparcie 90 zł lub więcej

Książka fotograficzna Damiana Chrobaka pt.: "I See You" - wsparcie 90 zł lub więcej

Zestaw trzech zinów o współczesnej Polsce autorstwa Macieja Jeziorka, Tomasza Liboski i Krzysztofa Orłowskiego - wsparcie 90 zł lub więcej

Książka Mariusza Foreckiego pt.: "Człowiek w ciemnych okularach" o budowaniu jedności rosyjskiego społeczeństwa, nagrodzona na Festiwalu fotografii w Bratysławie - wsparcie 160 zł lub więcej

Zestaw fotograficznych książek wydanych przez PIX.HOUSE: "Nadal boję się krzyku" Witolda Krassowskiego, "NIE-NOT" Adriana Wykroty, "I See You" Damiana Chrobaka, "Saraha" Macieja Moskwy, dwie książki do czytania: "Kruche Medium" Macieja Frąckowiaka i "Fotograf poeta. Katastrofa humanistów" Marcina Burasa oraz pierwsza, już niedostępna książka przygotowana przez PIX.HOUSE: "Wielkopolska teraz" - czyli komplet 7 książek - wsparcie 400 zł lub więcej

Możesz zostać współwydawcą książki pt.: "Mechanizm. Polska 1989-2019", umieścić swój logotyp i otrzymać 50 egzemplarzy (lub mniej) - wsparcie 5000 zł lub więcej

 

 

Nagroda specjalna od Grzegorza Dembińskiego - numerowany egzemplarz książki pt.: "Make Love Not War" z kolorowym tytułem. Książek z takimi okładkami jest tylko 12. 

 

Nagroda VINTAGE - wsparcie 950 zł lub więcej + dowóz osobisty. Zdjęcie zrobione w Warszawie, w czerwcu 1989 roku. Odbitka wykonana osobiście przez Mariusza powiększalnikiem marki Magnifax 4, w roku 1989 (czyli 30 lat temu) z negatywu małoobrazkowego Fotopan HL, na papierze Fotonbrom o gradacji normalnej, wyprodukowanym przez Bydgoskie Zakłady Fotochemiczne. Została dobrze utrwalona, wypłukana i wysuszona na szybie. Format 16x24 cm. Stan odbitki jest bardzo dobry. Drobne pyłki i zanieczyszczneia zostały wyplamkowane zgodnie z dostęponą wtedy technologią, czyli tuszem kreślarskim wymieszany z odrobiną białka kurzego, nanoszonego na zdjęcie cienkim pędzelkiem. Czarna ramka wokół zdjęcia to dowód na to, że powiększenie jest z całej klatki, bez kadrowania. Odbitka cały czas była przechowywana bez dostępu światła i zabezpieczona folią w specjalnym albumie do przechowywania zdjęć archiwalnych. Jest tylko jedna kopia wykonana w ten sposób. Zdjęcie zostanie umieszczone w ramce tymczasowej, lub przekazane bez niej.

Nagroda VINTAGE - wsparcie 950 zł lub więcej + dowóz osobisty. Zdjęcie zrobione w Kabulu, stolicy Afganistanu, w sierpniu 1989 roku. Odbitka wykonana osobiście przez mariusza powiększalnikiem marki Magnifax 4, w roku 1989 (czyli 30 lat temu) z negatywu małoobrazkowego Fotopan HL, na papierze Fotonbrom o gradacji normalnej, wyprodukowanym przez Bydgoskie Zakłady Fotochemiczne. Została dobrze utrwalona, wypłukana i wysuszona na szybie. Format 16x24 cm. Stan odbitki jest bardzo dobry. Drobne pyłki i zanieczyszczneia zostały wyplamkowane zgodnie z dostęponą wtedy technologią, czyli tuszem kreślarskim wymieszany z odrobiną białka kurzego, nanoszonego na zdjęcie cienkim pędzelkiem. Czarna ramka wokół zdjęcia to dowód na to, że powiększenie jest z całej klatki, bez kadrowania. Odbitka cały czas była przechowywana bez dostępu światła i zabezpieczona folią w specjalnym albumie do przechowywania zdjęć archiwalnych. Jest tylko jedna kopia wykonana w ten sposób. Zdjęcie zostanie umieszczone w ramce tymczasowej, lub przekazane bez niej.

 

Nagroda VINTAGE - wsparcie 950 zł lub więcej + dowóz osobisty. Zdjęcie zrobione w Poznaniu, w czerwcu 1988 roku. Odbitka wykonana osobiście przez Mariusza powiększalnikiem marki Magnifax 4, w roku 1989 (czyli 30 lat temu) z negatywu małoobrazkowego Fotopan HL, na papierze Fotonbrom o gradacji normalnej, wyprodukowanym przez Bydgoskie Zakłady Fotochemiczne. Została dobrze utrwalona, wypłukana i wysuszona na szybie. Format 16x24 cm. Stan odbitki jest bardzo dobry. Drobne pyłki i zanieczyszczneia zostały wyplamkowane zgodnie z dostęponą wtedy technologią, czyli tuszem kreślarskim wymieszany z odrobiną białka kurzego, nanoszonego na zdjęcie cienkim pędzelkiem. Czarna ramka wokół zdjęcia to dowód na to, że powiększenie jest z całej klatki, bez kadrowania. Odbitka cały czas była przechowywana bez dostępu światła i zabezpieczona folią w specjalnym albumie do przechowywania zdjęć archiwalnych. Jest tylko jedna kopia wykonana w ten sposób. Zdjęcie zostanie umieszczone w ramce tymczasowej, lub przekazane bez niej.

 

Nagroda specjalna od Marka Lapisa - egzemplarz książki pt.: "Biało Czerwona" - wsparcie 120 zł lub więcej.

 

 

Historia miejsca dla fotografii PIX.HOUSE, wydawcy książki

 

W kwietniu 2015 ruszyła zbiórka funduszy na remont PIX.HOUSE.

Miesięczna akcja na portalu Polak Potrafi zakończyła się sukcesem. Mecenasi miejsca dla fotografii wypracowali 149% normy.

 

Zebrane pieniądze pozwoliły na sfinansowanie dużej części remontu.

 

Od tego momentu w miejscu dla fotografii PIX.HOUSE zorganizowaliśmy:

  • 32 wystawy; odwiedziło nas ponad 30 uznanych fotografów z całej Europy oraz młodych artystów - studentów z Polski, Niemiec, Czech z którymi zorganizowaliśmy bezpłatne spotkania autorskie
  • trzy edycje międzynarodowego festiwalu książek fotograficznych X.PRINT
  • zorganizowaliśmy 4 konkursy o zasięgu lokalnym (Wielkopolska/Teraz - dwie edycje) oraz ogólnopolskim (zdjęcie miesiąca, Talent Roku)
  • przeprowadziliśmy dwa cykle długoterminowych, bezpłatnych warsztatów fotografii dokumentalnej, oraz kilka cykli jednodniowych warsztatów fotografii dokumentalnej
  • zorganizowaliśmy cztery  pokazy slajdów w przestrzeni publicznej (dziedziniec Urzędu Miasta, Inkubator Kultury Pireus - na ulicę Głogowską, festiwal Spring Break) 
  • uruchomiliśmy czytelnię – albumy i książki fotograficzne niedostępne w księgarniach
  • rozpoczęliśmy pracę nad ARCHIWUM SPOŁECZNYM województwa Wielkopolskiego, przeprowadziliśmy cykl spotkań z seniorami 
  • zorganizowaliśmy cztery rezydencje artystów z Litwy, Niemiec, Czech 
  • wydaliśmy dziewięć książek/albumów fotograficznych (nagroda na Międzynarodowym Festiwalu w Bratysławie), partycypowaliśmy w wydaniu międzynarodowej publikacji w projekcie partnerskim z organizacją ze Słowacji, w tym roku pracujemy nad kolejnymi 4 książkami 

Media o Twoim projekcie:

Mariusz Forecki zbiera środki na wydanie swojego Mechanizmu. Zobacz zdjęcia z poprzednich albumów poznańskiego fotografa

gloswielkopolski.pl | 2019-05-24

Poznański fotograf i dokumentalista Mariusz Forecki prosi o pomoc w wydaniu swojej nowej książki fotograficznej. Album „Mechanizm. Polska 1989-2019” opowiada o licznych zmianach, jakie w tym okresie zaszły w naszym kraju.

Wesprzyjmy Mariusza Foreckiego w wydaniu kolejnej autorskiej książki

zpaf.pl | 2019-05-11

Nasz związkowy kolega z Okręgu Wielkopolskiego tak opisuje swój projekt: Miło mi poinformować, że prace nad moją nową książką osiągnęły półmetek. Jest gotowa koncepcja i projekt.

Mariusz Forecki zapowiada nową książkę fotograficzną

kulturalnemedia.pl | 2019-05-10

Opowieść w najnowszej książce Mariusza Foreckiego rozpoczyna się jeszcze w roku 1988 od zdjęć, a w zasadzie małych wglądówek przedstawiających wizytę brytyjskiej premier Margaret Thatcher w Hali Mirowskiej w Warszawie i zakup przez nią jabłek.

Model finansowania: "wszystko albo nic"

Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 09.06.2019 22:10