Dołącz do naszej społeczności!

O projektodawcy

Hubert Tyniec

Hubert Tyniec

Warszawa, Polska

Jestem 15 latkiem fascynującym się drukiem 3D oraz projektowaniem modeli 3D. Mieszkam w Warszawie. Od dziecka interesowałem się modelami 3D oraz modelarstwem od kiedy pamiętam zawsze składałem wszelakie modele samolotów, helikopterów oraz rysowałem/(projektowałem) własne szkice. Poza tym co wymieniłem wyżej uwielbiam jeździć na rowerze m.in. uczęszczam na wszelakie wyścigi rowerowe kategorii wiekowej 2001-2002.

Napisz wiadomość do Projektodawcy

195 PLN z 4000 PLN

8 Wspierający

33 dni do zakończenia

Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania (model "wszystko albo nic") do 21.08.2018 22:10

Autonomiczne skrzydło badawcze | Budowa skrzydła

O projekcie

Autonomiczne skrzydło badawcze jest... dla ułatwienia ochrzcijmy je kryptonimem „ASB” także od nowa ASB jest w dużym uproszczeniu samolotem w środowisku modelarskim nazywanym wing'iem a po polsku skrzydłem wykonanym najczęściej z wysokiej jakości styropianu. Jak sama nazwa mówi jest dosłownie „skrzydłem”, które dzięki swojemu opływowemu kształtowi i zazwyczaj jednemu silnikowi pozwala oszczędzić na wadzę w porównaniu do zwykłego samolotu oraz daje możliwość gładkiego, szybkiego, a zarazem spokojnego lotu. Jak to zaznaczone w tytule projektu nasze skrzydło ASB będzie autonomiczne a co za tym idzie bez potrzeby ingerencji operatora będzie można zaprogramować misje, która będzie odbywała się autonomicznie m.in. Określić trasę, po której ma latać, Na jakiej wysokości ma się znajdować na danym odcinku trasy, Który czujnik/skaner etc. ma w danej chwili być włączony i wiele więcej możliwości są praktycznie nieograniczone !

 

Poniżej przedstawiam kilka zdjęć przykładowego modelu skrzydła:

- Skywalker X8

 

Oczywiście to nie wszystko samo skrzydło wyposażone jest w wysokiej jakości elektronikę (zależna od zastosowań), w której skład wchodzą:

✱ Kontroler lotu - Główny komputer na pokładzie, który steruje wszystkimi funkcjami naszego skrzydła

✱ GPS (eng. Global Positioning System) - Kontroluje położenie skrzydła w przestrzeni i jego lokalizację geograficzną

✱ Dwa serva - Zamknięty mechanizm sterujący odpowiadający na przesuwanie lotek w górę i dół, dzięki czemu skrzydło wznosi się, skręca etc.

✱ Kamera FPV (eng. First-person view) - Kamera pozwalający widzieć operatorowi skrzydła bieżący obraz widziany przez kamerę

✱ Wiele czujników, skanerów, kamera termowizyjna - Najważniejsze części, bez których projekt nie miałby sensu, zbierają dane o położeniu, mapują widziany teren, zapisują dane lotu itp.

I inne.

 

Najważniejszymi częściami skrzydła, czyli naszego ASB będą m.in. czujniki, skanery, kamery etc. Dzięki którym zostaną przeprowadzone badania a co za tym idzie główny zamysł projektu.

Witajcie ! Nazywam się Hubert, mam 16 lat mieszkam w Warszawie i uczęszczam do 2 klasy gimnazjum. Niektórzy z was mogą mnie kojarzyć z projektu pt. „Budowa drukarki 3D” w którym zebrałem 1138 zł z 1000 zł, które było potrzebne do rozpoczęcia budowy drukarki 3D dzięki PolakPotrafi i wspaniałym wspierającym projekt zakończył się pozytywnie i drukarka 3D została zbudowana a nagrody wysłane.

 

Ale zacznijmy od początku fascynuje się drukiem 3D oraz projektowaniem przestrzennym a także informatyką. Od dziecka pamiętam, że interesowałem się modelarstwem co zabawne Tata musiał kupować mi latające "helikopterki" i "samochodziki" już gdy miałem 5 - 6 lat. Już jako dziecko składałem wszelakie modele samolotów, helikopterów czy innych czołgów wraz z wiekiem zacząłem poszerzać swój arsenał o poważniejsze konstrukcje, czyli quadcopter'y m.in. Phantom 3, czy też wiele różnych chińskich konstrukcji. Z czasem zacząłem budować własne konstrukcje czyli quadcoptery i samoloty, w swojej „karierze” zbudowałem hexacopter o rozstawie 650 mm a także quadcopter wyścigowy o rozstawie 220 mm potrafiący osiągnąć prędkość nawet 140 km/h oraz jeden amatorski mały samolot który potrafił wykonywać misje i wracać na miejsce startu, ale nie trwały one długo, ponieważ bateria pozwalała na jedynie 12 minut lotu. Tak jak wspomniałem na początku fascynuje się projektowaniem przestrzennym m.in. Projekty do druku 3D a poza tym, co wymieniłem także uwielbiam jeździć na rowerze i uczęszczam na amatorskie wyścigi rowerowe ;) 

Jak już wcześniej wspomniałem nasze skrzydło ASB będzie wyposażone w wiele czujników, skanerów, kamerę FPV etc. Dzięki którym będzie można zebrać wiele, wiele interesujących danych, dzięki którym można będzie przeprowadzić także interesujące badania i dojść do ciekawych wniosków!

Aktualne plany są takie:

Po pozytywnym zakończeniu projektu, a następnie budowy skrzydła ASB wyposażonego we wszystkie czujniki, skanery i kamery. Nasze skrzydło ASB odbędzie kilkadziesiąt jak nie więcej autonomicznych zaprogramowanych wcześniej lotów na terenie Wołomina i Warszawy skrzydło będzie zapisywało zebrane dane na komputerze podkładowym, a także na bieżąco wysyłało je do bazy danych. Planowo każdy lot powinien trwać od minimum 1h do 2,5h, jako iż w ASB będzie znajdowała się bateria Li-Po o pojemności 5200 mAh, która w dogodnych warunkach pozwoli na ciągły lot przez ponad 70 km a w realnych warunkach ok. 60 km, czyli w zależności od prędkości od 2 do 2,5h ciągłego lotu dzięki temu skrzydło ASB będzie mogło polecieć na duże odległości, a następnie bezpiecznie wrócić do miejsca startu.

 

A teraz przejdźmy do najbardziej interesującej kwestii, czyli jakie dane będą zbierane przez nasze skrzydło ASB, a mianowicie:

 

✔ Mapowanie terenów, na których będą odbywały się misje

Skrzydło ASB podczas niektórych misji będzie wykonywało *setki zdjęć (*zależne od wielkości mapowanego terenu oraz warunków przyrodniczych), za pomocą których będzie można stworzyć fotomapę.

Przykładowe zastosowanie to lepsze lokalizowanie i przygotowania planu działań do np. Budowy przyszłych elektrowni wiatrowych i zakładów w obrębie mapowanego terenu przy pomocy stworzonej fotomapy.

 

✔ Gęstość, Prędkość wiatru, Temperatura i jakość powietrza na różnych wysokościach

Skrzydło ASB podczas jednej z misji w obrębie wyznaczonego wcześniej terenu będzie wznosiło się przykładowo o 100m i zapisywało dane o aktualnej gęstości, temperaturze, prędkości wiatru i jakości powietrza na danych wysokościach.

Przykładowe zastosowanie danych to wpływ gęstości, prędkości wiatru i temperatury na prędkość naszego skrzydła ASB oraz o ile zmienia się poziom zanieczyszczeń (smog etc.) na różnych pułapach wysokościowych.

 

✔ Czynniki sprzyjające na przyszłościowe wiatraki elektryczne zawieszone w powietrzu

Dzięki temu, że skrzydło ASB będzie zbierać dane o Gęstości, Prędkości wiatru, Temperatury czy jakości powietrza na różnych pułapach wysokościowych dane będzie można wykorzystać do przyszłościowego umiejscowienia w danym miejscu przyszłościowego wiatraka, który będzie unosił się na danej wysokości i generował energię używając energii wiatru.

 

Jeden z zamysłów wiatraka zawieszonego w powietrzu

- Airborne Wind Power by Emily Duncan

Oczywiście to dopiero początek, a nawet nie można powiedzieć, że ten projekt raczkuje, ale mam wielkie nadzieje, że wraz z postępem technologicznym projekt będzie udoskonalony i zostanie rozwiązana większość problemów takiego rozwiązania jak np. Ruch lotniczy, Ptaki czy inne zagrożenia dla ludzi i dla samego wiatraka a co najważniejsze sposobu transportu zebranej energii na „ziemie”. Mam wielką nadzieję, że w niedalekiej przyszłości projekt zostanie wcielony w życie i będę w stanie zobaczyć taki wiatrak na własne oczy.

 

✔ Zdjęcia z wysokości natężenie ruchu pieszego, którędy ludzie chodzą najczęściej i przyszłe lokalizacje chodników w celu niezadeptywania zieleni.

Skrzydło ASB podczas niektórych misji będzie wykonywało zdjęcia terenów zielonych, na podstawie których będzie można ustalić przyszłe lokalizacje budowy chodników w celu niezadeptywania zieleni a co za tym idzie dbania o otaczającą nas przyrodę.

 

✔ Mierzenie temperatury „czarnych dróg” dla możliwości przyszłościowego zastosowania „białych dróg”, aby jak najwięcej promieni słonecznych było odbijanych.

Tak dobrze przeczytałeś mierzenie temperatury „czarnych dróg” dla możliwości przyszłościowego zastosowania „białych dróg”. Skrzydło ASB podczas misji będzie mierzyć temperaturę naszych poczciwych asfaltowych dróg w różnych lokalizacjach. Dzięki tym danym będzie można wybrać ulice, które nagrzewają się najbardziej w porównaniu z innymi i zamalować ją na biało w celu odbijania promieni słonecznych a co za tym idzie zmniejszenia jej temperatury. Dzięki czemu nagrzane ulice po pomalowaniu na biało będą oddawały otoczeniu znacznie mniej ciepła niż drogi „czarne”.

Część elementów już posiadam m.in. kilka baterii Li-Po potrzebnych do zasilenia skrzydła ASB a także elementy drukowane za pomocą drukarki 3D także pewne koszta odchodzą nie mniej jednak jest to znikomy procent rzeczy potrzebnych do wykonania projektu. Poniżej postaram się wypisać częśći na które zostaną przeznaczone pieniądze ze zbiórki:

 

✱ Rama - Kategorycznie najważniejszy element naszego skrzydła ASB rama w której będą umieszczone wszystkie pozostałe wymienione tu rzeczy. Koszt ok. 350 zł (przykład)

✱ Kontroler lotu  - Główny komputer na pokładzie, który steruje wszystkimi funkcjami naszego skrzydła jeden z głównych elementów skrzydła ASB oraz GPS (eng. Global Positioning System) który kontroluje położenie skrzydła w przestrzeni i jego lokalizację geograficzną. Koszt ok. ~600 - 700 zł (zależne od aktualnych cen)

 

✱ Silnik - Jeden z najważniejszych element skrzydła silnik o wysokiej wydajności pozwalający latać skrzydłu ASB. Koszt ok. ~100 zł

✱ Odbiornik z internetem - Odbiornik łączący się z internetem 4g w połączeniu z kontrolerem lotu pozwoli na teoretycznie nieskończony zasięg dzięki sterowaniu dronem poprzez internet 4g. Koszt ok. ~180 zł

✱ Sensory Wiatru, Prędkości, Temperatury, Ciśnienia, Gęstości i wysokości  - Najważniejsza część potrzebna do wykonania głównego celu projektu czyli prowadzenia badań. Sensor zbierający dane o prędkości wiatru, prędkości skrzydła i temperatury, ciśnieniu i wysokości. Koszt ok.  600 zł

✱ Odbiornik FPV (eng. First-person view) - Wysokiej rozdzielczości duży ekran LCD 10.1 cala wraz z dobrej jakości antenami do odbioru obrazu z kamery FPV. Koszt ok. ~600 zł

✱ Dwa serva - Zamknięty mechanizm sterujący odpowiadający na przesuwanie lotek w górę i dół, dzięki czemu skrzydło wznosi się, skręca etc. Koszt ok. ~80 zł 

✱ Kamera FPV (eng. First-person view) - Kamera pozwalający widzieć operatorowi skrzydła bieżący obraz widziany przez kamerę oraz nagrywać widziany obraz. Koszt ok. ~400 zł

✱ Aparatura - tzw. nadajnik w uproszczeniu "pilot" pozwalający operatorowi skrzydła ASB nim sterować zwiększać prędkość, zmniejszać czy zwiększać pułap, skręcać itp. Koszt ok. ~500 zł

 

Sumując wszystkie powyższe koszta wychodzi ok. ~3500 zł, ale proszę pamiętać o tym, że operator płatności i Polakpotrafi pobierają łącznie 9,9%-ta prowizji, przez co z 4000 zł faktycznie dostanę 3604 zł ;)

Poniżej przedstawiam mapkę z zaznaczonymi terenami, na których będą odbywać się pierwsze misje, z których to zostaną zebrane pierwsze daneOczywiście w międzyczasie miejsca lotów mogą się zmienić, ale w głównym zamyśle jest to, aby testy czy to kilkanaście pierwszych misji odbyło się na poniżej zaznaczonych terenach :)

Nawiązując do najdroższej nagrody za 850 zł poniżej podaje link do oficjalnego fanpage'a na Facebook'u malarza i artysty Piotra Ostapowicza oraz zdjęcia jego niektórych prac jako przykłady.

 

Fanpage Piotra Ostapowicza o nazwie "Nie lubię sodowego mydła" 

https://www.facebook.com/oscyp23/ 

 

Przykładowe prace Piotra Ostapowicza:

 

Jeżeli chcesz się ze mną skontaktować, zadać jakieś pytania, chcesz abym ci coś wytłumaczył albo piszesz w innej sprawie proszę o wysłanie e-mail na hubert.tyniec{[@]}icloud.com (Proszę o usunięcie {[]} przed wysłaniem wiadomości)

Jeżeli projekt cię zainteresował i ci się spodobał chciałbym cię poprosić o wpłatę, choć złotówki, ponieważ ta złotówka może zadecydować o tym, czy projekt zakończy się powodzeniem, czy też nie. Chciałbym też z góry podziękować wszystkim wspierającym i osobom, które udzieliły mi pomocy przy realizacji projektu jesteście wielcy ! Oczywiście, jeżeli nie masz możliwości wsparcia projektu proszę o udostępnienie go na Facebooku, Twitterze czy innym portalu społecznościowym, aby większa grupa osób dowiedziała się o projekcie pamiętaj udostępniając też pomagasz !