O projekcie
CEL:
Zbieramy na wynajęcie sali w teatrze i na bilety, żeby reżyserkę na ten czas do Polski ściągnąć🎭🎭✈️✈️
„APETYT NA SZEKSPIRA“
Olivia Negrean
O czym jest sztuka?
Kobiety Szekspira nie różnią się od nas. Zakochują się, denerwują się na
mężczyzn, piją wino, walczą o swoje prawo do głosu, walczą o bycie
słuchaną, płaczą, żartują, strzelają garami.
“Apetyt na Szekspira” to sztuka o kobietach, ich pragnieniach i
ambicjach, ich relacjach z mężczyznami. Skonstruowana jest wokół
postaci Szekspirowskich i ich losów. W sztuce Olivii Negrean wszystkie
postacie to kobiety: Emilia, Lady Makbet, Ofelia, Imogen, Lady Anne i
Izabela. Negrean ironicznie umiejscawia akcję w kuchni - miejscu gdzie
kobiety przynależały od wieków i miejscu, które urosło do rangi
nieznośnego stereotypu Kobiety przy garach.
Otóż sześć kobiet z sztuk szekspirowskich spotyka się na wspólnym
gotowaniu. Każda przynosi jakieś składniki: na zupę, na szaszłyki,
sałatkę i deser w postaci truskawek w śmietanie. Jest dobre wino,
śpiewanie Osieckiej, są tańce przytulańce i są konwersacje. W rytmie
przygotowywania posiłku Kobiety Szekspira odsłaniają doświadczenie za
doświadczeniem, po to aby zaangażować nas w dyskusję o losach kobiet
które popełniły błędy, których losy były zależne od mężczyzn, systemu,
kulturowych ograniczeń.
Ponadczasowość Szekspira umożliwia eksplorację problemów z którymi
spotykają się współczesne kobiety i przypomina, że nie od dzisiaj kobiety
walczą. O prawo do głosu, prawo do decydowania o swoim życiu, prawo
do edukacji i wreszcie prawo do pracy i do sprawiedliwego
wynagrodzenia. Interesująco, Szekspir zdaje się rozumieć kobiety.
Rozumie on motywy jakie stoją za decyzjami podjętymi przez kobiety.
Czyta wielowymiarowe, wielokierunkowe, złożone emocje i
rozumowanie kobiet.
“Apetyt na Szekspira” oferuje dzisiejszej Ofelii, Emilii czy Lady M
możliwość zastanowienia się nad swoimi perspektywami, i nad rolą, jaką
my same odgrywamy w swoim życiu. Dotknięte doświadczeniem Kobiet
Szekspira jesteśmy być może mądrzejsze, być może smutniejsze,
odważniejsze, a być może lepiej przygotowane na realia współczesnego
świata? Dojrzałe do świadomej walki o swoje prawa?
Projekt okiem technicznym
„Apetyt na Szekspira“ to sztuka Olivii Negrean, tłumaczona na język
polski przez Magdalenę Mosteanu. U podstaw produkcji jest
międzynarodowa kooperacja profesjonalistek w dziedzinie teatru,
ponieważ projekt zaprasza do współpracy wyłącznie kobiety. Jest to
zatem teatr tworzony przez kobiety, o kobietach, dla kobiet i mężczyzn,
innymi słowy wszystkich bez względu na płeć czy orientację seksualną.
Olivia Negrean w swojej sztuce posługuje się życiorysami kobiet ze sztuk
Szekspira i oddaje im głos w kwestii decydowania o swoim losie.
Konsekwentnie „Apetyt na Szekspira“ eksploruje, utwierdza i obala
stereotyp kobiety.
Proces twórczy oparty jest na pracy zespołowej i kooperacji artystycznej.
Zespół aktorski zostanie wybrany na podstawie pracy warsztatowej,
podczas którego wszystkie aktorki zostaną zapoznane z metodą devised
theatre i elementami tekstu sztuki.
Planujemy próby otwarte dla publiczności, projekt ten bowiem stawia sobie
dzielenie się procesem twórczym z publicznością, jako przykład dobrej
praktyki.
IM DALEJ...
Tym więcej, więcej i więcej
pracy, zaangażowania i funduszy.
Pierwszy krok:
- zebranie funduszy na warsztaty, które pomogą skompletować obsadę.
Kolejne kroki:
- opłacenie przestrzeni na próby,
- opłacenie aktorek, choreografki, scenografki
- zorganizowanie premiery.
KONIECZNIE ODWIEDZAJ NASZ INSTAGRAM
https://www.instagram.com/apetytnaszekspira/?hl=pl
MASZ APETYT?
ZASIĄDŹ Z NAMI :)
Warsztat przewidziany jest na 10 lipca 2018 roku!
Wierzymy, że zapełnimy razem puste miejsca przy stole:)
A TO MY
Magdalena Mosteanu (Polska/UK) jest absolwentką WSKiMS im J. Giedroycia (studia magisterskie, Aktorstwo) oraz Coventry University gdzie ukończyła studia reżyserskie ze specjalizacją w dziedzinie kooperacji teatralnej oraz metody devised theatre. Podczas pobytu w Londynie ukończyła również kurs reżyserii w Royal Central School of Speech and Drama, gdzie po raz pierwszy zmierzyła się z realiami brytyjskiego teatru. W trakcie i po ukończeniu studiów, Magdalena pracowała z Frantic Assembly, laureatem licznych nagród, w tym Tony Awards (The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, National Theatre) i jednym z najbardziej innowacyjnych teatrów w Anglii. Razem z Frantic Assembly Mag wyreżyserowała autorski spektakl w Lyric Hammersmith w Londynie zatytułowany ‘I remember’ oparty na neurologicznej dynamice wspomnień, natomiast w projekcie ‘Searching for Homeland’ Magdalena napisała i wyreżyserowała we współpracy z Amelią Cardwell i Maleną Arcucci monolog polskiej imigrantki przedstawiony w kuchni YMCA w Londynie. Magdalena pracuje również przy R&D dla spektaklu ‘Warrior’, Rhubarb Triangle (West Yorkshire Playhouse), a ostatnio reżyserowała dla Cafe Canal Theatre i The Union Theatre w Londynie na festiwalach nowych sztuk teatralnych.
Natalia Szulc uzyskała dyplom magisterski na wydziale aktorskim w 2014 roku. Na IV roku odegrała główną rolę w spektaklu "Kalina" reż. Varvary Krasutskaya w Teatrze Korez w Katowicach. Dla aktorki praca była wyjątkowym wyzwaniem dlatego, że wcieliła się w postać Varvary, reżyserki spektaklu. Sztuka była jej autorskim, biograficznym tekstem. Byla jej rozmówieniem się z przeszłością za pomocą stworzonej na scenie przez aktorkę postaci Varvary.
W 2016 roku miała przyjemność zagrać w filmie "Śledztwo" w reżyserii Eny Kielskiej. Film jest krótkometrażowy, realizowany metodą poklatkową i wcieliła się w postać famme fatale. Został on doceniony i zdobył wiele nagród na arenie międzynarodowej.
Zagrała również gościnnie w serialach polskich m. in. w "Drugiej Szansie".
W 2017 roku za projekt, który stworzyła wspólnie z Andrzejem Czerniawskim zdobyła II miejsce na festiwalu nano dramatów w Poznaniu.
Jest współzałożycielką Teatru Ptasie Melodie. Teatru dla najmłodszych, który realizuje autorskie pomysły założycielek.