O projekcie
Celem naszego jest zbudowanie repliki nieistniejącego już Poloneza Jamnika.
Jedyny egzemplarz auta wyprodukowano w roku 1979 w Ośrodku Badawczo Rozwojowym FSO w Falenicy. Przy budowie auta wykorzystano doświadczenia zdobyte podczas budowy przedłużanych Fiatów 125p. Rozstaw osi wydłużono do 3400 mm.
Z ostatniej chwili: Dzięki medialnemu nagłośnieniu projektu, odezwali się do nas pracownicy OBRSO, którzy rozszerzyli naszą wiedzę o Polonezie Jamniku. Jest już wiadomo w 100%, że Polonezy Jamniki były dwa, jeden biały i drugi - mniej znany - brązowy. Niestety nie ma informacji, czy ten brązowy przetrwał. Najprawdopodobniej podzielił los białego.
Zmieniono wiele elementów, przede wszystkim wzmocniono płytę podłogową, przedłużono dach i wstawiono dodatkową parę drzwi środkowych. Samochód pojawił się na planie serialu „Białe tango” z 1981r. Projekt przedłużanego Poloneza porzucono, historia auta została zapomniana, a los prototypu do dziś pozostaje nieznany.
W ramach realizacji zadań statutowych, tj. kultywowania tradycji polskiej motoryzacji, oraz dla celów edukacyjnych, pragniemy odbudować eksponat Poloneza Jamnika. Po ukończeniu, będzie on cennym eksponatem przypominającym historię wyjątkowego pojazdu FSO. Do skonstruowania tego samochodu zgromadziliśmy niezbędne informacje techniczne i wiedzę historyczną. Przy pracach będziemy mieć możliwość podpatrywania wzoru, jakim jest jeden z trzech zachowanych, a 80-ciu wyprodukowanych, w tej samej technologii i w tym samym zakładzie, Fiatów 125p w wersji 6-cio drzwiowej (long). Oryginalny egzemplarz takiego fiata jest w posiadaniu jednego z członków Stowarzyszenia FSO Pomorze.
Montaż oryginalnego Poloneza Jamnika odbywał się poprzez przecięcie dwóch Polonezów, właściwe połączenie ich na płycie podłogowej, wstawienie brakującego elementu dachu oraz wykonania dodatkowych, środkowych drzwi. Drzwi środkowe powstały na bazie drzwi tylnych. Na zdjęciu poniżej widać prace przy wydłużaniu Fiata 125p.
Kolejne zdjęcie przedstawia podłogę wydłużonego Fiata 125p w wersji kabriolet, z którego korzystał papież Jan Paweł II podczas pielgrzymki do Polski w czerwcu 1979.
Jak dotąd zakupiliśmy dwa Polonezy, które posłużą jako dawcy elementów konstrukcyjnych. Czerwony posłuży jako przód samochodu a biały jako tył. Obydwa nadwozia pochodzą „z epoki”.
Jako Stowarzyszenie FSO Pomorze zrzeszające miłośników polskiej motoryzacji pragniemy kultywować pamięć o dziejach naszego rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. Jednym ze sposobów na realizację tego zadania, jest odbudowa zapomnianego Poloneza Jamnika. Nasza społeczność liczy ponad 300 forumowiczów w tym ponad 30 członków stowarzyszenia. W prace przy projekcie zaangażowanych będzie na różnych etapach od 15 – 25 osób.
Kim jesteśmy i co robimy przy projekcie:
Andrzej Gajewski - pomysłodawca, mentor, blacharz, spawacz, mechanik (samouk). Koordynator projektu, jak coś nie wyjdzie to jego wina. Wykona cięcie i łączenie dwóch karoserii w jedną.
Marcin Bułaś - blacharz, spawacz, mechanik. Główny wykonawca prac blacharskich i mechanicznych. Bierze udział w wykonaniu cięcia i łączenia dwóch karoserii w jedną.
Piotrek Bartnicki - odwieczny miłośnik włoskiej oraz rodzimej motoryzacji. Z zamiłowania blacharz-lakiernik, którego jednym z zadań przy projekcie "Polonez Jamnik" będzie opracowanie bezpiecznego sposobu na połączenie obu nadwozi oraz wykonanie środkowych środkowych drzwi
Michał Piórkowski - koordynator prac mechanicznych, brygadzista zespołu montażu mechanicznego. Osobiście zajmie sie modyfikacją i montażem instalacji elektrycznej. Konsultant ds. historycznych
Roman Rogatka - właściciel oryginalnego Fiata 125p Jamnik, osobiście przeprowadził kilka remontów blacharskich swojego Jamnika. Doradca w kwestiach wzmocnienia i budowy konstrukcji. Użycza na wzór Fiata 125p w 6-cio drzwiowej wersji.
Tomek Niżyński - pomocnik przy pracach montażowych, mechanicznych i wszelakich.
Rafał Michałowski - pomocnik przy pracach montażowych, mechanicznych i wszelakich.
Karina Kuczkowska - pomocnik przy pracach montażowych, mechanicznych i wszelakich.
Jacek Ciemniejewski - pomocnik przy pracach montażowych, mechanicznych i wszelakich.
Piotr Ziarkowski - pomocnik przy pracach montażowych, mechanicznych i wszelakich.
Mikołaj Potrykus - tuba propagandowa, pomocnik przy pracach montażowych, mechanicznych i wszelakich.
Mirek Zdunek - pomocnik przy pracach montażowych, mechanicznych i wszelakich.
Konrad Kolasa - pomocnik przy pracach montażowych, mechanicznych i wszelakich. Opracowanie graficzne nagród.
Aleksander Krawcewicz - z zawodu kucharz, a z zamiłowania miłośnik polskiej motoryzacji i techniki. W projekcie angażuje się w pracę fizyczną jak i mentalną. Przy ciężkiej pracy zadba o właściwe i smaczne posiłki.
Michał Niewczas - aktywny poszukiwacz części, materiałów eksploatacyjnych, zajmie się detalingiem przy montażu wyposażenia wnętrza oraz karoserii po zakończeniu prac.
Roman Sakowicz - pomocnik przy pracach detalingowych oraz wykończeniowych
Łukasz Bigocki - pomocnik przy pracach detalingowych oraz wykończeniowych
Sebastian Fajtek - pomocnik przy pracach detalingowych oraz wykończeniowych
Przemysław Czapiewski - fotoreporter motoryzacyjny, wspiera projekt medialnie, upamietnia postępy prac. Poszukiwanie podwykonawców.
Bartłomiej Chruściński - wsparcie medialne trojmiasto.pl i polnocna.tv
Ponadto projekt wspiera i popiera grono członków FSO Pomorze i przyjaciół.
W ciągu roku prezentujemy swoje pojazdy na różnych imprezach, organizowanych przez nas jak i przez zaprzyjaźnione kluby. Najważniejsze nasze imprezy to Zlot Pojazdów Produkcji Polskiej oraz Wystawa Pojazdów Produkcji Polskiej. Można nas również spotkać na spotach Trójmiasto Klasycznie oraz Youngtimers Trójmiasto, na zlotach ogólnopolskich i międzynarodowych.
Informacje na temat naszej działalności można na bieżąco śledzić na naszym fanpejdżu Stowarzyszenia FSO Pomorze oraz na Forum internetowym
Powstał również specjalny fanpejdż, poświęcony budowie Poloneza Jamnika
Pieniądze, które chcemy pozyskać niezbędne są do przeprowadzenia prac blacharsko lakierniczych. W znacznym stopniu, właściwie w 90% prace wykonujemy własnymi siłami, dlatego taka kwota wystarczy na realizacje projektu. Wydatki jakie nas jeszcze czekają, to zakup elementów blacharskich oraz materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do prac blacharskich. Te prace pochłoną 20% zakładanego budżetu. Po wykonaniu nadwozia projektem zajmie się lakiernik, który zadba o właściwy i estetyczny wygląd powłoki lakierniczej. Przygotowanie i polakierowanie takiego pojazdu w zaprzyjaźnionej lakierni, to równowartość 30% naszego budżetu.
W czasie, gdy karoseria będzie u lakiernika my zajmiemy sie pracami przy silniku i układzie napędowym. Musimy wykonać kilka przeróbek, m.in. wydłużenie wału napędowego, wzmocnienie resorów oraz sprężyn przedniego zawieszenia. Chcemy, żeby samochód był w 100% sprawny i bezpieczny. Prace mechaniczne, to kolejne 25% budżetu.
W końcowym etapie zajmiemy się wnętrzem pojazdu. Musimy skompletować wykładzinę podłogową w kolorze brązowym. Fotele i kanapę tylną oddamy do tapicera, żeby obszyć je w kolorze brązowym tkaniną zgodną z oryginalną. Przerobić musimy również podsufitkę.
Prace tapicerskie nie są tanie i na ten cel przeznaczamy kolejne 20% budżetu.
Ostatnim etapem prac jest rejestracja pojazdu wraz z uprzednim przygotowaniem go do rejestracji przez rzeczoznawcę. Przeznaczamy na ten cel 5% budżetu.
Kwota o którą się staramy jest niezbędnym minimum do ukończenia projektu, sami już zainwestowaliśmy w ten projekt kilka tysięcy ale sporo nam jeszcze brakuje. Jeżeli nam pomożecie, zrealizujemy nasz projekt. Bez Was nie damy rady. Jeżeli zbierzemy więcej niż planujemy, nadwyżkę rozdysponujemy proporcjonalnie na wszystkie etapy tak, żeby podnieść jakość wykonywanych prac i żeby efekt finalny był jeszcze lepszy.
Wybraliśmy taką formę wsparcia, ponieważ jesteśmy grupą społeczną, a finansowanie społecznościowe to dla nas bardzo duża szansa na realizację naszych projektów. Liczy się dla nas każda wpłata, każdy kto nas wesprze zbliża nasz projekt do realizacji. My ze swojej strony nie pominiemy żadnego wspierającego, każdy będzie mógł czuć się współtwórcą projektu. To właśnie dzięki Wam możemy zrealizować projekt. Każdy z Was jest również mile widziany w warsztacie, gdzie Jamnik będzie budowany. Zapraszamy, chętnych do pomocy ale i chętnych do przyjrzenia się z bliska jak to robimy.
Każda wpłata powyżej 10 złotych wspierająca nasz projekt bedzie oczywiście doceniona odpowiednią unikatową nagrodą w postaci okolicznościowej wlepki wykonanej specjalnie dla wspierających projekt, dyplomu imiennego za wsparcie Projektu Polonez Jamnik oraz informacji i reklamy na www.fsopomorze.pl i fanpejdżu Stowarzyszenia i Poloneza Jamnika
Za wpłatę ponad 25 zł dodatkowo do ww. nagród otrzymacie film DVD z materiałem uwieczniającym przebieg prac przy budowie Poloneza Jamnika.
Dla osób, które wpłacą min. 50 zł oprócz powyższych nagród przekażemy fotografię w formacie A4 gotowego już Poloneza Jamnika.
Wpłata w wysokości min. 100 zł nagrodzona będzie dodatkowo imiennym zaproszeniem na premierowy pokaz Poloneza Jamnika w charakterze gościa specjalnego.
Kolejną nagrodą przeznaczoną dla wpłacających powyżej 150 zł będzie fotoalbum ze zdjęciami przedstawiającymi prace przy budowie Poloneza Jamnika wraz z imiennymi podziękowaniami za wsparcie.
Wpłata min. 500 zł nagrodzona będzie dodatkowo wycieczką po Trójmieście wyznaczoną trasą Polonezem Jamnikiem wraz z kierowcą.
Za wsparcie w kwocie min. 1000 zł przewidujemy zaproszenie na bezpłatny udział oraz nocleg na II Zlocie Pojazdów Produkcji Polskiej FSO Pomorze.
Darczyńca wpłacający kwotę 5000 zł lub więcej otrzyma oprócz wszystkich ww. nagród reklamę w postaci banera o wym 1m x 3m prezentowanego podczas zlotów, imprez i eventów, w których polonez Jamnik będzie uczestniczył.
Za każdą wpłatę otrzymacie okolicznościową wlepkę i imienny dyplom oraz dołączycie do zamkniętej facebookowej grupy dyskusyjnej.
W projekcie wspiera nas warsztat samoobsługowy KMF-Motoryzacja, który nieodpłatnie użyczył nam powierzchni warsztatowej wraz z podnośnikiem i narzędziami.
Firma Hagen - oleje Gulf zaoferowała wsparcie w postaci płynów eksploatacyjnych oraz olejów.
Zapraszamy do śledzenia postępów w projekcie na fanpejdż Poloneza Jamnika
oraz na naszą stronę internetową
Zakończenie prac przewidujemy na koniec lata 2015, chcemy żeby Polonez Jamnik pojawił sie ukończony na naszej II Wystawie Pojazdów Produkcji Polskiej.