O projekcie
"Black Arrow" etap I
"Black Arrow" etap I to projekt którego celem jest stworzenie dokumentacji technicznej (w formacie AutoCad lub podobnym), dzięki której możliwa będzie budowa prototypu amatorskiego samolotu ultralekkiego. Projekt ma być unikalny w skali kraju: układ aerodynamiczny samolotu jest bardzo nowatorski (załączone zdjęcia to tylko poglądowy przykład - gotowy projekt może wyglądać trochę inaczej ale dobrze ilustrują ideę). Kolejne proponowane etapy to: montaż prototypu (etap II) oraz oblot (etap III). Przewiduję, że te etapy będą dokumentowane dużą ilością zdjęć oraz ewentualnie filmów.
Samolot ma być tak tani jak to tylko możliwe (w tych warunkach niemoże być inaczej :-) ), dobrze się prezentować, bezpiecznie latać. Do jego budowy wykorzystam to co można znaleźć w polskich sklepach i hurtowniach: od silnika do kosiarki po kompozyty szklane i wyposażenie awioniczne oraz osprzęt do motolotni i paralotni. Przepisy i certyfikaty to rzecz, która będzie mnie interesować najmniej - jeśli pomysł chwyci i stanie się popularny to przepisy dostosują się do życia i powstanie w końcu klasa samolotu eksperymentalnego - na wzór amerykański. Jednak wszystko to wymaga czasu, prądu, mocy obliczeniowej komputerów, drogiego oprogramowania oraz konsultacji z inżynierami lotniczymi.
Dane techniczne samolotu Black Arrow
* samolot z silnikiem w układzie pachającym - jest to absolutny priorytet, samolot z silnikiem z przodu truje pilota toksycznymi spalinami, dostarczanymi prosto pod nos, efekty spalania benzyny to niebezpieczne chemikalia które niszczą komórki mózgowe i układ nerwowy - pora zerwać ze stereotypem wilka przestworzy który w czasie lotu, z otwartą owiewką kabiny, rozkoszuje się zapachem spalin z dymiącego silnika umieszczonego z przodu,
* samolot niespełni wymagań Unii Europejskiej dla samolotu ultralekkiego z powodu dużej prędkości lądowania - 85 km/h. Wynika to z maksymalnego uproszczenia konstrukcji (brak klap, tylko lotki). 80 km/h to prędkość bezpieczna dla pilota - pasy bezpieczeństwa działają przy tej prędkości, zapewniając ratunek (jeśli użyć analogii z przemysłu samochodowego),
* lądowanie jak przy podwoziu z kółkiem przednim, skrzydło z lekkim skosem, usterzenie motylkowe, 2 silniki 6 KM (od kosiarki), śmigło motolotniowe lub paralotniowe, wyposażenie od motolotni (awionika, podwozie), elementy z aluminium, struktura z kompozytów szklanych i twardniejących pianek poliuretanowych (używane w budownictwie np.), osłona kabiny z wygiętego kawałka plexi, wszystko łatwe w montażu, prędkość max 200 km/h,
* planuję budowę 1-no osobowego mikrolota który zmiesci się w małym garażu: końcówki skrzydeł będą odkręcane - po rozmontowaniu samolot będzie mieć wymiary: 1,8 m szerokości, 3,6 m długości, 1,8 m wysokości, po zmontowaniu: 3,6 m na 3,6 m. Podane wartości mają charakter maksymalnych.
* samolot będzie wzorowany i wykonany według filozofii konstrukcji amerykańskich, jednak będzie konstrukcją absolutnie oryginalną, niepowtarzalną, dostosowaną do polskich warunków i wykonaną z dostępnych lokalnie komponentów i materiałów. Konstrukcja nie będzie też łamała żadnych praw autorskich, tudzież niedojdzie do zakazanego prawem transferu technologii (samoloty LongEZ są obwarowane licznymi sankcjami prawnymi - np. trudno zdobyć dokumentację techniczną tego samolotu, nie da się tego w zasadzie zrobić za pomocą legalnych środków, a nawet jeśli to nie jest to tanie).
* masa własna samolotu nie powinna przekroczyć 150 kg.
* cały samolot będzie tworzony według idei - minimum nakładów, maksimum efektu.