Miło Cię widzieć!

Ładowanie strony

O projektodawcy

Teatr Nowy

Teatr Nowy

Łódź, Polska

Napisz wiadomość do Projektodawcy

900 PLN z 25000 PLN

16 Wspierający

Zakończony Cel nie został osiągnięty

Model finansowania: "wszystko albo nic". Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 05.01.2018.

Interaktywny spektakl 'Kościuszko - ostatnia bitwa'

This project is also available in english version. Click here to change language.

O projekcie

Zostań współtwórcą wyjątkowego spektaklu „Kościuszko. Ostatnia bitwa”. Będzie to teatralna opowieść w niecodziennym technologicznym wydaniu, a Ty możesz zostać jego współtwórcą i zapisać się w annałach Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.

Idea urodziła się w 2016 roku, aby teatralnie uczcić postać Tadeusza Kościuszki w 200 rocznicę jego śmierci w 2017 roku. Do Kościuszkowskiego kontekstu naszej opowieść postanowiliśmy dodać nowoczesne technologie, które zbalansują historyczną tematykę postaci. Była to oddolna inicjatywa kilku artystów z zespołu aktorskiego, dlatego jako Teatr złożyliśmy wniosek o dofinasowanie na jego realizację. Udało nam się otrzymać 75% planowanej kwoty. Aby wykonać ten interaktywny spektakl z pierwotnymi założeniami scenograficzno-inscenizacyjnymi potrzebujemy jeszcze dodatkowych 25%  środków.

 

Z racji dofinasowania ze środków zewnętrznych projekt musi się odbyć w tym roku.Niestety nasze możliwości pozyskania ich są już wyczerpane, a jako zespół artystyczny musimy zaczynać próby i ruszyć całą machinę produkcyjną, dlatego niniejszy projekt jest jedyną szansą na pełnowartościowy sukces.

W ramach projektu powstał już tekst sztuki napisany przez dramaturga Radosława Paczochę.Spektakl wyreżyseruje Iwona Siekierzyńska (m.in. reżyserka nagradzanego spektaklu „Kobro”), a wystąpią w nim aktorzy Teatru Nowego w Łodzi. Premiera planowana jest na 15 grudnia 2017 roku.

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi materiałami dotyczącymi spektaklu oraz z nagrodami jakie przygotowaliśmy dla Państwa za udział w projekcie crowdfundingowym.

W ramach podziękowania za Wasze wsparcie, będziemy prowadzić relacje online na Instagramowym kanale Teatru Nowego, gdzie regularnie będziemy dodawać snapchaty z próby, rozmowy z realizatorami i wszelki making off jaki Was interesuje może zainteresować.

Ważnym elementem wyróżniającym spektakl będzie nowatorska scenografia oparta przede wszystkim o multimedia i mapping, co pozwoli bez ograniczeń aranżować przestrzeń bez jej budowania . Wykorzystanie wirtualnej scenografii uatrakcyjni przekaz i stworzy nową jakość w teatrze, docierając szczególnie do młodego widza. Dzięki tym nowoczesnym rozwiązaniom spektakl będzie bardzo mobilny i nie będzie generował kosztów związanych z budową lub transportem scenografii.

Scenografia spektaklu w dużej mierze wzbogacona zostanie projekcjami filmowymi. Używając specjalistycznych programów komputerowych, które dopiero od niedawna zawłaszczają przestrzeń teatru, plastyka teatralna uzupełniona zostanie o medium filmowe. Projekcje filmowe rzutowane na niekonwencjonalne nośniki  stworzą zupełnie nieoczywiste  elementy scenografii. Efekty generowane komputerowo przybliżą wieloznaczny, trudny historycznie temat również młodemu widzowi.

Jeżeli osiągniemy sukces to każdy następny zebrany procent przeznaczymy na promocję spektaklu!!

Autorką scenografii będzie Izabela Stronias - Absolwentka ASP w Krakowie, PWSSP (teraz ASP) w Łodzi i PLSP w Łodzi. Tytuł doktora sztuk pięknych uzyskała na ASP w Krakowie. Doktorat z zakresu scenografii i kostiumu teatralnego. Tytuł magistra otrzymała w PWSSP w Łodzi. Dyplom z projektowania ubioru u prof. Jana Finksteina i z rysunku u prof. Marka Wagnera. Prowadzi Pracownię Projektowania Kostiumu Scenicznego. Zrealizowała projekty scenografii i kostiumów do ponad 26 spektakli w ponad 13 teatrach w całej Polsce. Jednym z ostatnich osiągnięć jest nagroda Złotej Maski za kostiumy i dekoracje do spektaklu "Semele" Georga Friedricha Händla - Spektakl Teatru Wielkiego, Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella oraz Akademii Sztuk Pięknych.

 

 

Spektakl opisuje wydarzenia z życia Tadeusza Kościuszki, bohatera walk o wolność Polski i Stanów Zjednoczonych Ameryki, od upadku insurekcji z 1794 r. Po przegranej bitwie pod Maciejowicami naczelnik Kościuszko dostaje się ranny do niewoli. Jako jeniec zostaje zakładnikiem polityki rosyjskiego imperium prowadzonej zarówno wobec Polaków jak i pozostałych mocarstw rozbiorowych. Osoba naczelnika powstania staje się kluczowa dla rosyjskich rozgrywek, w ramach których Kościuszko zgadza się na złożenie wiernopoddańczego hołdu carowi Pawłowi I. Ceną tego jest uwolnienie z więzień i zesłania ponad dwudziestu tysięcy polskich patriotów, wziętych do niewoli i aresztowanych w czasie insurekcji oraz jeszcze podczas konfederacji barskiej. Weterani walk o niepodległość mogą stanowić, po powrocie do ojczyzny, fundament, na którym budować się będą polskie dążenia niepodległościowe.

Przedstawiona w nim teza może wydać się kontrowersyjna: na ile można zrezygnować z własnych ideałów i metod ich realizacji, aby ocalić to co stanowi sens i generalny punkt odniesienia dla tychże właśnie ideałów?

Obok osób powszechnie znanych, jak Kościuszko lub Julian Ursyn Niemcewicz, na widnokręgu wydarzeń pojawiają się postaci mniej eksponowane w polskim panteonie, jak Stanisław Fiszer, późniejszy szef sztabu armii Księstwa Warszawskiego, czy Henryk Ludwik Lubomirski, późniejszy założyciel Muzeum Książąt Lubomirskich.

Swoją rolę odgrywają również mało znane wydarzenia z życia Kościuszki, jak np. jego miłość do Ludwiki Lubomirskiej z Sosnowskich.

W tekście ważne są obydwa otwierające go motta; jedno z króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, iż „Naród nie powinien ginąć lecz żyć” oraz drugie z Marszałka Józefa Piłsudskiego o „wysiłku, trudzie, ofierze z wolności i życia”. W tym kontekście obie postaci, Naczelnika insurekcji
i Naczelnika Państwa stanowią klamrę historyczną dla długiego okresu niewoli ale także i okresu przebudowy świadomości narodowej Polaków, którego owocem stało się w 1918 odrodzenie Polski jako nowoczesnego państwa.

Zapraszamy do współpracy!

 

Reżyseria:

Iwona Siekierzyńska 

Autor tekstu:

Radosław Paczocha

Scenografia:

Izabela Stronias

Muzyka:

Marzena Majcher

Aktorzy:

Adam Kupaj (gościnnie)

Łukasz Gosławski

Wojciech Bartoszek

Wojciech Oleksiewicz 

Kacper Gaduła-Zawratyński (gościnnie)

 

PATRONAT

 

PARTNER MEDIALNY W USA

 

Media o Twoim projekcie:

\'Kościuszko - ostatnia bitwa\'. Teatr Nowy w Łodzi zbiera fundusze na interaktywny spektakl

ksiazki.onet.pl | 2017-11-20

Reżyserka Iwona Siekierzyńska oraz aktorzy Teatru Nowego w Łodzi uruchomili na portalu Polak Potrafi akcję crowfundigową, która ma na celu zebranie funduszy na dokończenie prac nad wyjątkowym spektaklem \"Kościuszko. Ostatnia bitwa\".

Model finansowania: "wszystko albo nic"

Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 05.01.2018 22:10