O projekcie
Witam. Nazywam się Łukasz Błaszczyk, mam 34 lata, urodziłem się w Jarocinie aktualnie mieszkam w Książenicach pod Grodziskiem Mazowieckim. Od 1995 roku jestem pilotem szybowcowym Aeroklubu Ostrowskiego (www.aeroklub.osw.pl) i pilotem Szybowcowej Kadry Narodowej. Na swoim koncie mam wylatanych 1900 h na szybowcach, na trasach przelotowych (na zawodach i poza nimi) przeleciałem szybowcem w sumie 85000 km, czyli prawie dwa razy Ziemię dookoła (bez użycia silnika). Jestem aktualnym Szybowcowym II Vice Mistrzem Europy w klasie CLUB i Vice Mistrzem Polski w klasie CLUB. W miesiącu czerwcu pierwszy raz w moim życiu będę reprezentował barwy narodowe na Szybowcowych Mistrzostwach Świata w Finlandii, Rayskala w klasie CLUB - http://www.wgc2014.fi/
CEL
W związku z przygotowaniami do Szybowcowych Mistrzostw Świata, jestem zobowiązany do pokrycia części kosztów udziału w poszczególnych zawodach będących formą treningu przed zawodami docelowymi oraz części kosztów zawodów docelowych. W cenie tej zawarte są koszty dojazdu na miejsce zawodów (w tym przprawy promowej Tallin - Helsinki - Tallin), pokrycie wpisowego, holi do konkurencji, noclegu i wyżywienia (również dla pomocnika) oraz dodatkowych kosztów niezależnych bezpośrednio od samego zawodnika. Dysponuję niewielką dotacją z Ministerstwa Sportu ponieważ sport szybowcowy należy do grupy sportów nieolimpijskich dotacje na nasze zawody są niewystarczające (mimo, że POLSCY SZYBOWNICY zajmują najlepsze lokaty na arenie międzynarodowej) zawsze dokładam z własnej kieszeni. Do pełnej realizacji w tym sezonie mimo wszystko zabraknie pokrycia pełnych kosztów uczestnictwa, liczę więc na Wasze wsparcie. Suma, która pozwoli mi spokojnie przeprowadzić pełne przygotowanie to 6500PLN. W zamian ofiaruję każdemu od siebie również ciekawą nagrodę ;) Sukces jak wiadomo ma "wielu ojców", moje dotychczasowe sukcesy zaczęły generować większe koszty gdyż wzrosła ranga zawodów.
Plan startów i przygotowań do imprezy docelowej, które podlegają dofinansowaniu:
Szybowcowe Mistrzostwa Świata - Finlandia - Rayskala 14.06 - 06.07.2014 http://www.wgc2014.fi/
Krajowe Zawody Szybowcowe - Polska - Stalowa Wola - 16.05 - 25.05.2014
http://www.zawody2014.aeroklubstalowowolski.pl/
Krajowe Zawody Szybowcowe - Polska - Piła 30.05 - 08.06
http://jantarcup.pl/
Skład reprezentacji Polski na 33 Szybowcowe Mistrzostwa Świata (Rayskala, Finlandia):
Klasa Standard - Sebastian KAWA (Aeroklub Bielsko-Bialski) http://pl.wikipedia.org/wiki/Sebastian_Kawa, Paweł WOJCIECHOWSKI (Aeroklub Leszczyński), Tomasz KROK (Aeroklub Leszczyński)
Klasa Club - Łukasz BŁASZCZYK (Aeroklub Ostrowski), Jakub BARSZCZ (Aeroklub Orląt)
Klasa 2-miejscowa 20m - Janusz CENTKA (Aeroklub Leszczyński) http://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Centka + Mikołaj ZDUN (Aeroklub Leszczyński)
Przy okazji troszkę z kart historii:
Teren Szybowcowych Mistrzostw Świata organizowanych w Rayskali w latach ubiegłych sprzyjał od zawsze polskim pilotom.
Janusz Centka za każdym razem wracał z Rayskali z Mistrzostw Europy z medalem (złoto 1996 - klasa otwarta, srebro 2005 - klasa 15m, i brąz 1988 - klasa 15m), http://www.veoh.com/watch/v1278111KFAHY6DS http://www.youtube.com/watch?v=41WZLH8apT8
Janusz Trzeciak w roku 1988 zdobył tytuł Mistrza Europy wklasie standard http://www.youtube.com/watch?v=LKuc9oXP9jM,
Julian Ziobro i Henryk Muszczyński http://pl.wikipedia.org/wiki/Henryk_Muszczy%C5%84ski w 1976 roku zdobyli kolejno srebrny i brązowy medal podczas Mistrzostw Świata w klasie otwartej http://www.youtube.com/watch?v=MHTaABqNejw,
Teren Mistrzostw Świata
"Finlandia - kraj lasów i jezior." Rayskala położona jest ponad 100km na pólnoc od Helsinek. Lotnisko położone jest w wykarczowanej części lasu i otoczone lasem i jeziorem. Dla nas samych teren Mistrzostw Świata uznawany jest za trudny. Natomiast występujące tam bardzo dobre warunki pogodowe sprzyjają rozgrywaniu długich i bardzo szybkich konkurencji.
85% powierzchni kraju stanowią lasy i jeziora, 5% tereny nieużytkowe a tylko 10% powierzchni nadaje się do bezpiecznego lądowania w terenie przygodnym w razie zaniku noszeń termicznych występujących w atmosferze w pięknej słonecznej pogodzie. Wymaga to zachowania szczególnej ostrożności i rozwagi w podejmowaniu decyzji przy towarzyszącej rywalizacji w trakcie rozgrywania konkurencji. Mimo zaciętej rywalizacji bezpieczeństwo stawiamy zawsze na pierwszym miejscu. Na zawodach tych będziemy mieli zamontowane satelitarne nadajniki pozycji SPOT http://international.findmespot.com/ (ze względu na brak sygnału GSM w zalesionych obszarach w razie niepowodzenia pomogą zlokalizować służbom ratunkowym miejsce i przeprowadzić bezpieczną akcję ratowniczą z wykorzystaniem śmigłowca - więc urządzenie SPOT to dla mnie dodatkowe koszta).
Widok na lotnisko Rayskala z kabiny szybowca (które tak naprawdę to jest schowane w lesie).
Widok na teren Mistrzostw nad którym rozgrywane bedą konkurencje.
Krótko o szybownictwie
Szybownictwo polega na lataniu z wykorzystaniem prądów wstępujących powietrza bez użycia silnika. W szczególnych sytuacjach szybowiec może utrzymać się w powietrzu kilkadziesiąt godzin i przelecieć odległość nawet do 3000 km.
Czas lotu, liczba pokonanych kilometrów oraz osiągnięta prędkość zależą od warunków pogodowych, rodzaju szybowca i umiejętności pilota. W polskich warunkach można latać od 10-tej rano do 20-tej wieczorem, a maksymalne odległości przeleciane po wyznaczonej trasie wynoszą ok. 1000 km.
Zawody szybowcowe
Zawody Szybowcowe polegają na jak najszybszym pokonaniu wyznaczonej trasy. Długość trasy zazwyczaj waha się od 100 do 700 km w zależności od klasy i rangi zawodów oraz panujących w danym dniu warunków pogodowych. Średnie prędkości na trasach przekroczyć mogą nawet 120 km/h.
Pod tym linkiem jest wgląd do wyników z danej konkurencji, które pojawiają się na stronie zawodów, te są z Szybowcowych Mistrzostw Europy w roku 2013 http://www.egc2013.eu/results/club/37K_club/
Również przebieg rywalizacji można śledzić na TRACKINGU aktywnym w dniu rozgrywanej konkurencji z regulaminowym opóźnieniem 15 minut http://glider.tracking.lt/
Rywalizacja podczas zawodów trwa od 8 do 14 dni, podczas których rozgrywa się zazwyczaj od 5 do 10 konkurencji - poszczególnych wyścigów.
Zawody szybowcowe wymagają od pilota nadzwyczajnej wytrzymałości psychicznej i fizycznej. Każda z poszczególnych, rozgrywanych w kolejnych dniach konkurencji, poprzedzona jest długimi przygotowaniami i analizami. Często odbywa się to na słońcu, w bardzo wysokich temperaturach. Następnie piloci muszą pozostać maksymalnie skoncentrowani przez kilka kolejnych godzin podniebnego wyścigu. Cel jest jeden: dolecieć jak najszybciej do mety. Czasem jednak warunki pogodowe rozwijają się w nieoczekiwany sposób i żadnemu z zawodników nie jest dane dolecieć do lotniska. Wtedy szukają bezpiecznych miejsc do przygodnego lądowania - małych lotnisk, pól uprawnych, łąk, wyschniętych jezior, polan. Ściąganie szybowców na lotnisko może trwać czasem nawet do samego rana. A od rana ruszają przygotowania do kolejnej konkurencji.
W tym filmie można zobaczyć, jak wygląda lot szybowcem z mojej perspektywy:
Moje dotychczasowe sukcesy w szybownictwie:
Pilot Szybowcowej Kadry Narodowej w latach 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2004, 2003, 2002
http://skn.szybowce.pl/Piloci,BlaszczykLukasz
Sukcesy w zawodach:
2001 - SMPJ Standard Leszno – I
2002 - SMPJ Standard Leszno - II, SMP CLUB Leszno – III
2003 - SMP CLUB Leszno - II, SMSJ Standard Nitra
2004 - 2008 - pojedyncze zawody, CPL, IFR/ME, kierownik reprezentacji juniorów na SMS Juniorow Husbands Bosworth Anglia 2005, HOL/kierownik sportowy KZS Ostrów 2006,
2009 - wygrana konkurencja 500 km na SMPS Std,
2010 - SMP CLUB Stalowa Wola – II, - KZS Ostrów Wlkp. STD - II,
2011 - KZS Ostrów Wlkp. STD – II,
2012 - PRE EGC CLUB Ostrów Wlkp. - I, - SMP CLUB Grudziądz - III,
2013 - EGC CLUB Ostrów Wlkp. – III, – SMP CLUB Stalowa Wola - II,
KZS – Krajowe Zawody Szybowcowe, SMPJ – Szybowcowe Mistrzostwa Polski Juniorów
SMP – Szybowcowe Mistrzostwa Polski, EGC – Szybowcowe Mistrzostwa Europy
SERDECZNIE DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM, KTÓRZY ZDECYDUJĄ SIĘ WESPRZEĆ POLSKĄ FLAGĘ POD NIEBEM SZYBOWCOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA - FINLANDIA RAYSKALA 2014. BĘDZIE TO DLA MNIE DODATKOWA DAWKA POZYTYWNEJ ENERGII - MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ TEGO, ŻE SĄ LUDZIE DOBREJ WOLI TACY JAK TY KTÓRZY WIERZĄ W SUKCES POLSKICH SZYBOWNIKÓW. WZMOCNI TO WOLĘ WALKI O NAJWYŻSZE TYTUŁY. ZROBIĘ WSZYSTKO ŻEBY POZOSTAWIĆ PO SOBIE WIDOCZNY ŚLAD NA TYCH ZAWODACH W WASZEJ PAMIĘCI I GODNIE REPREZENTOWAĆ POLSKĘ. SZYBOWNICTWO TO CZĄSTKA MNIE I MOJEGO CAŁEGO ŻYCIA OD KIEDY WYKONAŁEM PIERWSZY SAMODZIELNY LOT! NAMAWIAM I ZARAŻAM KAŻDEGO KTO WYRAŻA DOBRĄ WOLĘ DO ROZPOCZĘCIA SZKOLENIA SZYBOWCOWEGO, ODPOWIEM NA KAŻDEGO WASZEGO MAILA W TYM TEMACIE I POKIERUJĘ WAS WE WŁAŚCIWYM KIERUNKU! SZYBOWNICTWO PODOBNIE JAK WSPINANIE TO SPORT EXTREMALNY ALE BARDZO "CICHY". MÓWI SIĘ CZASEM NAWET, ŻE TO SPORTY BEZ TRYBUN ALE NAM TE TRYBUNY SĄ POTRZEBNE BO CHCEMY POKAZAĆ TO CO SIĘ DZIEJE GDZIEŚ WYSOKO GDZIE WZROK CZASEM NIE DOSIĘGA.
DO ZOBACZENIA W PRZESTWORZACH i na relacjach z zawodów treningowych i docelowych na moim koncie facebook!!! https://www.facebook.com/profile.php?id=100003511956892
Z lotniczym POZDROWIENIEM,
Łukasz Błaszczyk - SZYBOWCOWA KADRA NARODOWA
http://skn.szybowce.pl/Piloci,BlaszczykLukasz
http://igcrankings.fai.org/displaypilotdets.php?pilotid=920
http://zawodyszybowcowe.info.pl/ranking.php
W momencie uzyskania środków przekraczających minimalny próg, każda kolejna cegiełka będzie przeznaczona na zakup sprzętu poprawiającego moje bezpieczeństwo oraz przekierowana na przygotowanie się do kolejnych ważnych zawodów jakimi są Mistrzostwa Europy w Reiti - Włochy w roku 2015 a w tym roku poprzedzone PRE EGC RIETI w miesiącu sierpniu na które również jestem planowany.
Do systemów poprawiających bezpieczeństwo należą system antykolizyjny FLARM http://en.wikipedia.org/wiki/FLARM - tak wygląda podstawowy zestaw http://www.lxnav.com/products/flarmmouse.html oraz wspomniany wcześniej w projekcie system lokalizacji SPOT wraz z pakietem abonamentowym http://international.findmespot.com/ Oba te systemy są obowiązkowe w trakcie rozgrywaniania MISTRZOSTW zgodnie z regulaminem Międzynarodowej Komisji Szybowcowej FAI http://www.fai.org/gliding więc to kolejny obowiązek.
Oba te systemy będą do dyspozycji reprezentacji juniorów na trening i na same 9 Szybowcowe Mistrzostwa Świata Juniorów, które odbędą się w Narromine Australia w terminie 01.12 - 12.12.2015
Kilka filmów z mojej biblioteki:
Media o Twoim projekcie:
Łukasz Błaszczyk poszybuje po złoty medal?
— Żyję nadzieją, że w mojej klasie - CLUB - polecimy na trasę rzędu 600-700 kilometrów. To jest moje marzenie na tych mistrzostwach — mówi pilot szybowcowy Aeroklubu Ostrowskiego, Łukasz Błaszczyk. Brązowy medalista Europy z Michałkowa, w potyczce z najlepszymi na świecie ma chrapkę na złoto. Zawody w czerwcu.
Książenice szybują w stronę marzeń
Czy wiecie, że nasz sąsiad, mieszkaniec Książenic, Łukasz Błaszczyk jest aktualnym Szybowcowym II Vice Mistrzem Europy w klasie CLUB i Vice Mistrzem Polski w klasie CLUB? Właśnie szykuje się do kolejnego wyzwania: 33 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Finlandii gdzie stanie w szranki z najlepszymi szybownikami z Polski i ze Świata.
Marzenie Łukasza Błaszczyka
Zdolny pilot szybowcowy – Łukasz Błaszczyk, wychowanek Aeroklubu Ostrowskiego oraz członek Szybowcowej Kadry Narodowej dąży do wymarzonego celu. Jest nim udział w Szybowcowych Mistrzostwach Świata w Finlandii w klasie CLUB. Jednakże, by pilot mógł zmagać się w światowej klasy rozgrywkach, niezbędna jest pomoc finansowa.
Wesprzyj członka Szybowcowej Kadry Narodowej
Łukasz Błaszczyk, członek Szybowcowej Kadry Narodowej, zwrócił się z apelem do wszystkich zainteresowanych o pomoc w zebraniu środków finansowych umożliwiających dofinansowanie jego przygotowań do Szybowcowych Mistrzostwa Świata w Finlandii.