O projekcie
Kochani! Zapraszamy Was do wydania wspólnymi siłami pierwszej długogrającej płyty Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego. Nasza Orkiestra gra już ponad 20 lat, i od 20 lat zachęcacie nas do wydania płyty. Czuliśmy, że to jeszcze nie ten moment, potrzebowaliśmy tych lat żeby dojrzeć do tego i nabierać pewności. Tak, chcemy, aby nasza płyta stała się świątecznym prezentem, aby można było ją kupić i cieszyć się nią już zawsze.
Drodzy przyjaciele, bardzo Wam dziękujemy za taką reakcję na nasz apel wpółwydania płyty Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego. Zostało nam kilka tygodni do końca zbiórki, a już prawie osiągnęliśmy kwotę niezbędną do powstania pięknej, wykonanej z wielką pieczołowitością płyty. Kochani, nie kończymy zbiórki!!! Mamy marzenie, aby zwiększyć nakład płyty, dlatego też prosimy Was o dalsze wsparcie. Informujcie swoich przyjaciół, polecajcie nas. Im większa nasza społeczność WYDAWCÓW, tym więcej będziemy mieli płyt! DZIĘKUJEMY WAM BARDZO SERDECZNIE.
Kochani! Z Mikołajem rozumiemy się jak mało z kim. Spotykamy się kilka razy do roku w Sejnach, w Gdańsku, w świecie, żeby grać muzykę i tworzyć przekaz o rzeczach podstawowych - o miłości, wolności, zawsze z empatią i poszanowaniem dla Innego. Już nie tylko jest naszym mistrzem, gramy razem w zespole. Posłuchajcie, obejrzyjcie i zostańcie naszym współwydawcą.
Płyta, a tak naprawdę dwupłytowy album, będzie zawierał autorską muzykę Orkiestry i utwory zarejestrowane wspólnie ze znakomitościami sceny nowej muzyki żydowskiej w Polsce i zagranicą. To będzie także podsumowanie naszej przyjaźni i współpracy muzycznej z Davidem Krakauerem, Frankiem Londonem, Michaelem Alpertem, Raphaelem Rogińskim i Mikołajem Trzaską.
Płyta już została zarejestrowana, materiał jest gotowy do tłoczenia.
Chcemy żeby płyta miała niepowtarzalny kształt i format, dlatego też przykładamy do tego wielką wagę. Całodzienny plener fotograficzny w kwitnących sadach to dzieło Pawła Grzesia, a graficznie płytę opracował Jerzy Osiennik, który z tej racji, że sam jest muzykiem, znakomicie czuje co nam w duszy gra!
Ta zbiórka to odpowiedź na Wasze sugestie, aby zebrać wszystkich tych którzy podążają wraz z nami w świecie naszej muzyki i aby wspólnie zostać wydawcami. Mamy nadzieje, że będzie to wyjątkowe i szczególne doświadczenie tworzenia czegoś razem i dla Was i dla nas!
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego w Białej Synagodze w Sejnach, fot. Wiesław Szumiński.
O Orkiestrze.
Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego –wielopokoleniowy program muzyczny prowadzony od 20 lat w sejneńskim „Pograniczu”. Zespół rozpoczął pracę od realizacji spektaklu „Dybuk”. Po dziś dzień elementem niezbędnym w pracy muzycznej w Sejnach są głębokie studia dotyczące wielokulturowego dziedzictwa miejsca. Muzyka klezmerska jest obecna w Sejnach w Białej Synagodze niemalże na co dzień. Letnie koncerty gromadzą szeroką publiczność i wrosły już w krajobraz sejneńskich wydarzeń kulturalnych. Orkiestra Klezmerska dla młodych z Sejn jest doświadczeniem, które czasem prowadzi dalej i wpływa na wybory oraz staje się ścieżką życia.
Dzisiaj sejneńscy muzycy grają w najciekawszych formacjach i tworzą własne inicjatywy muzyczne. Spotkania z Mikołajem Trzaską i Raphaelem Rogińskim wybitnymi muzykami poszukującymi inspiracji w muzyce żydowskiej, którzy w ciągu ostatnich lat odwiedzali „Sejneńską Spółdzielnię Jazzową” (kolejny długofalowy program prowadzony przez sejneńskich muzyków) zaowocowały nowym brzmieniem muzyki żydowskiej w Sejnach.
Zespół pracuje w dawnej jesziwie, koncertuje w sejneńskiej Białej Synagodze. Liderem programu od początku jest Wojciech Szroeder.
Zespół: Małgorzata Sporek-Czyżewska – śpiew, Dominika Korzeniecka – perkusja, Milena Moniuszko – perkusjonalia, Mateusz Bartosiewicz – perkusja, Borys Pol – perkusjonalia, Tadeusz Soroko – tuba, Michał Jachimowicz – sakshorn tenorowy, Stanisław Soroko – sakshorn altowy, Mateusz Sznejkowski – puzon suwakowy, Maciej Soroko – puzon suwakowy, Patryk Masłowski – puzon wentylowy, Dominik Sekura – trąbka, Kacper Szroeder – trąbka, Marcin Dąbrowski – trąbka, Michał Popiel – trąbka, Maciej Popiel – saksofon altowy, klarnet, Paweł Jaczewski – saksofon altowy, Maja Misiukanis – saksofon altowy, Janek Głembocki – saksofon altowy, Mikołaj Pol – wibrafon, cymbały, Piotr Janiec – tuba, Tomasz Stawiecki – klarnet, Michał Moniuszko – kontrabas, Wojciech Szroeder – akordeon i prowadzenie.
Orkiestra Klezmerska na finałowym koncercie tegorocznego Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, na jednej scenie z naszymi przyjaciółmi, Frankiem Londonem, Davidem Krakauerem i Michaelem Alpertem. Fot. Bogdan Krężel.
Na co przeznaczymy zebrane pieniądze
. Projekt okładki i książeczki (fotografie, wykonanie grafik, opracowanie tekstów, skład graficzny).
. Tłoczenie i wydrukowanie płyty.
O Orkiestrze mówią:
Mikołaj Trzaska m.in. o pracy muzycznej z Orkiestrą nad filmem "Wołyń", rozmawiała: Katarzyna Fryc.
Orkiestra, o której wspomniałeś, to nie jest orkiestra symfoniczna, którą słychać w co drugim filmie, ale orkiestra z Sejn.
- Do mnie nie pasowałaby orkiestra symfoniczna. Ja się boję ludzi w garniturach, oni mnie onieśmielają. Nie mam pomysłu, żeby się rzucać z motyką na słońce. Natomiast z orkiestrą z Sejn miałem okazję pracować wiele razy. Kiedy zastanawiałem się, czym opisać film, którego akcja dzieje się podczas II wojny światowej, oczywistym było, że nie będę się posługiwał muzyką elektroniczną, tylko będę szukał instrumentów, które są godne tej epoki. Albo odpowiadają dynamice epoki, albo są przypisane do tego miejsca. Najważniejsze to pracować z odpowiednimi ludźmi. Dlatego pomyślałem, że skoro akcja dzieje się na Kresach, czyli na pograniczu, to trzeba pracować z orkiestrą z pogranicza.
Mikołaj Trzaska z Orkiestrą na scenie Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej, fot. Wiesław Szumiński.
Jest dużo stanów emocjonalnych, które były budowane w tym filmie i chociaż orkiestra z Sejn w dużej części składa się z młodych ludzi, nie musiałem im wiele tłumaczyć. Szukając nastrojów, prosiłem o zagranie jednego tematu bardziej rzewnie albo brutalniej. I udawało się. Uwielbiam surowość tej orkiestry, tam bardziej się dba o charakter i nastrój wykonania niż o jego dokładność. Dźwięk tych blaszanych instrumentów mam na sercu, on bardziej styka się z rzeczywistością. Uwielbiam surowość tej orkiestry, tam bardziej się dba o charakter i nastrój wykonania niż o jego dokładność. Dźwięk tych blaszanych instrumentów mam na sercu, on bardziej styka się z rzeczywistością.
"Muzyka żydowska a sprawa polska" - Kajetan Prochyra w "Tygodniku Powszechnym".
Co ciekawe, najdłużej na scenie nowej muzyki żydowskiej utrzymuje się zespół o najliczniejszym składzie. Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego, działająca przy Ośrodku Pogranicze w Sejnach, od lat występuje i realizuje nowe artystyczne przedsięwzięcia, wychowując kolejne generacje muzyków. Z Sejneńczykami przyjaźnią się wybitni muzycy z Polski i z zagranicy. Ktoś mógłby powiedzieć, że prowadzą tam lekcje mistrzowskie. W rzeczywistości spotykają się, rozmawiają i razem płyną na Tratwie muzykantów, która z powodzeniem kursuje nie tylko na trasie Warszawa–Sejny, ale także Sejny–Nowy Jork. W tym roku na Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie.
David Krakauer i Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego, koncert w Synagodze Tempel na tegorocznym Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, fot. Michał Ramus.
"Emocje w muzyce są najważniejsze" - wywiad z Davidem Krakauerem, klarnecistą grającym klezmer jazz, niebywalesuwalki, 24.05 2017.
Ta współpraca to dla mnie zawsze wielka przyjemność. Lubię przebywać z nimi, lubię wymieniać się z nimi pomysłami, dzielić się swoimi odczuciami. Czuję, że łączą nas wspólne doświadczenia utraty czegoś konkretnego. II wojna światowa była ogromną traumą dla całej cywilizacji. Każdy z nas coś lub kogoś stracił. Nawet dziś staramy się zrozumieć, co się dokładnie wtedy stało i dlaczego tak się stało. Praca z młodymi ludźmi mnie uspokaja. Doceniam to, że wspólnie staramy się znaleźć coś pozytywnego, gdy dookoła tyle negatywnych emocji. Mamy wspólny cel – nie wracamy do przeszłości, do złych wspomnień, ale staramy się czerpać z wartości, dorobku kultury, szukamy interesujących wzorców. Cieszymy się przebywaniem ze sobą.
Barbara Gruszka-Zych: "W miasteczku Sejny", Tygodnik Gość Niedzielny, 2. 08. 2018 r.
W Sejnach, jak dawniej, słychać litewski przeplatający się z polskim. Staroobrzędowcy mówią po polsku. Tylko Żydzi milczą. Za to przychodzą w muzyce klezmerskiej granej wieczorami w Białej Synagodze.
Niektóre nagrody za wsparcie:
Wiesław Szumiński, nasz znakomity przyjaciel, przygotował tylko 30 sztuk grafik - linorytów, na których widniejemy my, klezmerzy. Nie lada gratka, zostało już mało, a praca limitowana, dedykowana i od serca. Zapraszamy!
Pocztówka z wizerunkiem Orkiestry z podziękowaniem na adres darczyńcy.
Płyty: zapis koncertów w Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej albo Tratwy Muzykantów pomiędzy Nowym Jorkiem a Sejnami.
Płyta z Kolekcją Filmową Opowieści Pogranicza – cykl filmów animowanych nagradzanych na całym świecie z muzyką członków Orkiestry Klezmerskiej.
Limitowana i ozdobnie wydana płyta z cyklem wszystkich Kolekcji Filmowych Opowieści Pogranicza – w tym filmów animowanych z muzyką członków Orkiestry.
Warsztat muzyki klezmerskiej prowadzony przez członków Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego w miejscu wskazanym przez darczyńcę. Na zdjęciu wspólna praca Orkiestry z Mikołajem Trzaską w Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej. Fot. Michał Moniuszko.
Dwudniowy wypoczynek w Krasnogrudzie dla dwóch osób w pokoju, w którym dzieciństwo spędzał młody Czesław Miłosz. Prezentacja pracy Pogranicza przez członków Orkiestry. Prezenty w postaci publikacji Pogranicza. Na zdjęciu Dwór Miłosza w Krasnogrudzie, fot. Kuba Kossak.