Miło Cię widzieć!

Ładowanie strony

O projektodawcy

Centrum Zrównoważonego Transportu

Centrum Zrównoważonego Transportu

Warszawa, Polska

Promujemy zrównoważony transport czyli taki, który jest przyjazny ludziom i środowisku. Robimy wszystko aby Polacy mogli jeździć nowoczesnymi pociągami, które będą kursować często, szybko i punktualnie.

Napisz wiadomość do Projektodawcy

5200 PLN z 5000 PLN

71 Wspierający

Udany! Cel osiągnięty

104%

Model finansowania: "wszystko albo nic". Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 29.04.2016.

Kolej na dobrą kolej

O projekcie

Kolej na dobrą kolej to projekt realizowany przez Centrum Zrównoważonego Transportu. W wyniku jego realizacji od grudnia przyszłego roku w 8 województwach oraz na dwóch trasach dalekobieżnych ma kursować znacznie więcej pociągów niż dzisiaj.

CZT wykonało analizy ekonomiczne i ułożyło własne rozkłady jazdy. Wynika z nich, że za podobne pieniądze co dzisiaj może jeździć znacznie więcej pociągów.  Zwiększenie liczby pociągów (ściślej tzw. pracy eksploatacyjnej, czyli liczby wykonywanych rocznie kilometrów) po wprowadzeniu propozycji CZT nastąpiłby w województwach: podlaskim (o 90%), podkarpackim (46%), warmińsko-mazurskim (29%), świętokrzyskim (42%), śląskim (13%), dolnośląskim (18%), łódzkim (10%) i kujawsko pomorskim (10%).

W większości przypadków tak znaczna poprawa jakości transportu kolejowego możliwa jest do uzyskania bez zwiększania deficytu przewozów, a nawet przy jego nieznacznym spadku.

Jeśli wesprzesz nasz projekt, dodatkowe pociągi regionalne pojadą od  grudnia 2016 dzięki Tobie. Obecnie mamy pewność realizacji założeń projektu w dwóch województwach – co zapewni 200 dodatkowych połączeń.

Kolejne sześć województw, czeka na lepszą kolej!

Dzięki Twojemu wsparciu Polska stanie się lepsza!

 

Dzięki ograniczeniu kosztów stałych oraz maksymalizacji liczby pociągów kursujących przy koniecznych do poniesienia kosztach można znacznie poprawić sytuację podróżnych.

Jak się okazało w wielu wypadkach pociąg wykonuje tylko 3-4 kursy dziennie, wiele godzin pomiędzy nimi stojąc na bocznicy bezczynnie. Z taborem bezczynnie oczekują także pracownicy. 

CZT zaproponowało model powszechnie stosowany za granicą - np. w Niemczech, Austrii, Wlk. Brytanii, Australii, Szwajcarii, Czechach czy na Węgrzech. Jest nim ruch wahadłowy w stałym takcie przez cały dzień. Pojazd kolejowy jest maksymalnie wykorzystany, w ciągłym ruchu, a z nim także personel pokładowy.

Wzrost atrakcyjności kolei dla pasażera jest bezdyskusyjny.

Przykładowo na trasie Rzeszów - Zagórz obecnie kursują dziennie zaledwie 2 pary pociągów między Rzeszowem i Jasłem. projekt CZT przewiduje... 9 par pociągów w pełnej relacji Rzeszów - Jasło, co 2 godziny od rana do wieczora.

Jak to wygląda pod względem ekonomii? Same koszty przeglądów taboru wynoszą rocznie ok. 120 tys. zł na pojazd. Jeżeli wykonuje on dziennie tylko 137 km to na 1 pociągokilometr daje to 2,40 zł. Gdy rozkłada się to na 625 km dziennie daje to już tylko 0,50 zł. To samo z kosztami personelu. Pojazd i pracownicy są już opłaceni - niezależnie od tego czy jeżdżą dziennie 625 km czy 137 km i połowę zmiany stoją bezczynnie. Dlatego też zwiększenie liczby pociągów nie powoduje wzrostu kosztów wynagrodzeń czy przeglądów (nowe pociągi oznaczają tylko wzrost kosztów zmiennych - korzystania z torów i paliwa/energii, ale z powodzeniem zostaną one pokryte z wpływów od dodatkowych pasażerów).

 

 

Raporty z propozycjami zmian dla ośmiu województw przekazujemy samorządom wojewódzkim, zamawiającym pociągi regionalne na swoim terenie. Dzięki temu wiedzą, jak przy niewielkim zwiększeniu dofinansowania (a często i bez) znacznie zwiększyć liczbę kursujących pociągów.

Na podstawie dotychczasowych rozmów z samorz
ądowcami prognozujemy, że projekt przyniesie uruchomienie od grudnia 2016 nawet 200 nowych pociągów regionalnych w całym kraju.

Założenia projektu przeszły pozytywny test w Wielkopolsce, której w zeszłym roku doradzał nasz specjalista. Pociągi Kolei Wielkopolskich przejeżdżają więcej względem tego samego okresu w ubiegłym roku o niemal 22%, a Przewozów Regionalnych o prawie 15% - za te same pieniądze. Najnowsze dane pokazały, że KW uzyskały 19% wzrost przewozów (styczeń 2015 r. vs. styczeń 2016 r.).

Całkowicie nowa jakość

Wprowadzenie propozycji CZT oznaczać będzie całkowicie nową jakość w wielu województwach. Brak wielogodzinnych przerw w kursowaniu pociągów, brak linii z 2-3 parami pociągów dziennie. Za to cykliczne kursowanie pociągów przez cały dzień w stałym cyklu - co godzinę na liniach głównych, co pół godziny na odcinkach aglomeracyjnych (przynajmniej w szczycie), co 2 godziny na liniach pozostałych. Tak jak wygląda kolej w krajach cywilizowanych.

 

CZT – o kolei wiemy wszystko!

Promujemy zrównoważony transport, czyli taki, który jest przyjazny ludziom i środowisku. Chcemy, aby Polacy jeżdzili nowoczesnymi pociągami, które będą kursować często, szybko i punktualnie. Podejmowane przez nas działania, konsekwentnie zbliżają nas do realizacji tego celu.

 Na bieżąco śledzimy i komentujemy dla Was wydarzenia ze świata transportu publicznego.

Nasza strona internetowa jest kopalnią wiedzy o tym, co dzieje się na polskiej kolei. Systematycznie dodajemy najnowsze informacje. Można nas śledzić również na FB i Twitterze.

Nasze profile w portalach społecznościowych:

Centrum Zrównoważonego Transportu

Kolej na dobrą kolej

Centrum Zrównoważonego Transportu

CZT ma również na koncie liczne sukcesy z wcześniej realizowanych projektów:

  • Dzięki nam środki na kolej w 16 Regionalnych Programach Operacyjnych 2014-2020 zwiększono w sumie o 1,2 mld zł,
  • Zapobiegliśmy przesunięciu przez rząd w 2011 r.  1,2 mld euro funduszy unijnych z kolei na drogi,
  • Dzięki naszej interwencji pasażerowie przestali przepłacać za bilety - PKP musiało skorygować zawyżone odległości w systemie biletowym,
  • M.in. dzięki nam udało się przeprowadzić rewitalizacje linii kolejowych - tańsze i szybsze od pełnych modernizacji. Skrócono czas jazdy m.in. z Warszawy do Wrocławia z 5 do prawie 3,5 godziny,
  • Dzięki naszym interwencjom obecnie przy inwestycjach kolejowych stosuje się lepsze rozjazdy, nie wymagające zwalniania aż do 40 km/h i w wielu miejscach wyższe perony – równe z poziomem podłogi w nowych pociągach,
  • Wykonaliśmy pierwszą analizę uruchomienia połączeń kolejowych z Tychów do Katowic, dzięki czemu do Tychów, miasta zbudowanego wokół linii kolejowej, powróciły pociągi,
  • Zapobiegliśmy likwidacji pociągów na liniach Tłuszcz - Ostrołęka i Nasielsk - Sierpc.

 

Poniżej przedstawiamy kilka infografik z naszych raportów. Ukazują zmiany w liczbie pociągów na konkretnych trasach w województwach objętych projektem:

Województwo dolnośląskie

Województwo podkarpackie

 

Województwo podlaskie

 

Województwo śląskie

Województwo świętokrzyskie

Województwo warmińsko - mazurskie

 A na koniec ogólna mapka przedstawiająca procentowe zwiększenie liczby pociągów wzroście lub spadku dopłaty z budżetu województwa dla województw objętych projektem:

 

Projekt uzyskał wsparcie finansowe z funduszy EOG (Program "Obywatele dla demokracji"), jednak wciąż nie udało nam się zgromadzić wkładu własnego. To tylko 5% wartości projektu, ale aż 18 tys. zł.

Na portalu PolakPotrafi.pl chcielibyśmy zebrać jedynie 5 tys. zł. resztę środków zapewnią członkowie zarządu CZT z własnych, prywatnych środków.

Sądzimy, że wpłaty po kilkadziesiąt złotych pozwolą zebrać wymaganą sumę.

 Na co przeznaczymy zebrane środki

Wchodzimy w końcową, decydującą fazę projektu. Widzimy, że jest on skuteczny. Część Marszałków jest zainteresowana proponowanymi przez nas rozwiązaniami. W dwóch województwach, gdzie rozmowy są najbardziej zaawansowane, liczba połączeń wzrośnie o ok. 40%. Zebrane środki przeznaczymy na działania w kolejnych województwach i doprowadzenie projektu do szczęśliwego końca. Jeśli dorzucisz się do kampanii już za rok będziesz wiedział, że conajmniej 200 nowych pociągów regionalnych w kraju uruchomiono właśnie dzięki Tobie!

Dlaczego crowdfunding

Projekt jest już w ostatniej fazie realizacji i właśnie teraz potrzebujemy Twojego wsparcia. Chcemy, aby raporty, które trafią do Urzędów Marszałkowskich były najwyższej jakości.

Pomagając nam sfinansować ostatni etap prac, macie szansę uzyskania wpływu na rozkład jazdy pociągów regionalnych 2016/2017 w ośmiu województwach.

Im więcej pieniędzy uda nam się zebrać, tym większa szansa realizacji projektu Kolej na dobrą kolej w kolejnych województwach.

 

Jeśli chciałbyś/ chciałabyś wesprzeć nasz projekt, ale nie wiesz jak – dzwoń +48 22 622 17 97 lub pisz biuro@czt.org.pl.

Zadzwoń do nas lub napisz, jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące projektu.

 

Wpłaty będziemy zbierać od 7 do 29 kwietnia. Wszystkie nagrody wyślemy w terminie 21 dni od zakończenia projektu - chcemy zamówić dokładnie tyle nagród, ile zostanie zamówionych przez Was!

 

 

Jeśli uda nam się uzbierać 7 tys. zł, wszyscy darczyńcy, którzy wsparli nasz projekt kwotą nie niższą niż 20 zł, dostaną dodatkowo torbę ekologiczną z naszym logo!

Model finansowania: "wszystko albo nic"

Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 29.04.2016 16:04